Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans - testdag

Var der overraskelser på testdagen?

Le Mans
testdag 

06/06/05 

Le MansPescarolo Sport, og deres Pescarolo Judd's, var Le Mans testdagens suverænt hurtigste biler, og Audi blev helt som ventet sat tidsmæssigt til vægs.
 

Dagens hurtigste tid blev sat af Pescarolo Judd raceren kørt af Collard, Boullion og Comas med tiden 3:32,468.
Næst hurtigst var holdkammeraterne Loeb, Helary og Ayari med tiden 3:35,893.

Tiden 3:35,8 var i lang tid den som Pescarolo teamet accepterede som deres bedste, men hen sidst på eftermiddag ville Champion Racing Audi'en med nummer 3 til at vise tænder, og både Lehto og Werner ville vise at selvom de her kørte i en 2001 bil, så kunne de lave fornuftige tider, men glæden var kort hos Audi, for det blågrønne Pescarolo team strammede bare grebet og satte tiden 3:32,468.

Dagens bedste Audi tid blev sat af Lehto og Werner, tiden var 3:38.719, hele 6,251 sekunder langsommere end Pescarolo. Den anden Champion Racing Audi endte som dagens 8. hurtigste med tiden 3:39,418, 6,950 sekund efter Pescarolo.


Champion teamet kunne ikke rigtig følge med i den bedagede Audi R8 racer på testdagen.
(Foto: Claude Foubert - infoscourse.org)

Den franske Audi Playstation Oreca R8 racer, kørt af Montagny, Gounon og Ortelli kørte 3:39,060, og de endte dermed dagen som den 7. hurtigste.

Ud over Pescarolo teamet var Courage Judd bilen med Cochet, Nakano og Jouanny med helt fremme i dagens test og de satte dagens 3. hurtigste tid, som var 3:37,674.

I den anden ende af LMP1 feltet skuffede Team Jota og deres Zytek 04S meget ved at køre 3:42,852, hvilket er 10,384 sekund langsommere end Pescarolo. Det må betegnes som en overordentligt skuffende praæstation, og slet ikke i nærheden af hvad der var forventet af en Zytek 04S.

LMP2 klassen blev ikke overraskende vundet af Intersport Racing og deres Lola AER kørt af Fisken, Halliday og Hancok. Deres bedste tid var 3:44,426.

Lucchini Engineering som er en af de ny drenge i klassen satte en respektabel til på 3:51,350.
Til gengæld faldt både Rachel Welter og Bruneau Pierre fuldstændig igennem. Begge kæmpede med tekniske problemer, men det forklare ikke helt hvorfor de var så langsomme. Så de to teams får helt sikker et par travle dage inden testen på Bugatti banen tirsdag, onsdag og torsdag.

LMP2 klassen viste bare endnu engang at det er klassen for de biler som allerede fra start er presset helt ud til bristepunktet og dermed teknisk svage.

GT1 klassen er den jeg personligt så mest frem til og her skulle Jan Magnussen vise at GM er velforberedte til Le Mans 2005, men desværre glippede den plan en smule.

Aston Martin Racing og deres to Aston Martin DBR9 satte sig solidt på dagens to hurtigste tider i klassen. Bilen med Enge, Kox og Lamy var dagens hurtigste GT1 bil med tiden 3:50,033, hvilket er knusende hurtigt. Det er kun 17,565 langsommere end Pescarolo.
Hold kammeraterne i den anden Aston Martin DBR9 satte tiden 3:50,539.


Aston Martin racerne viste sig meget stærke på testdagen.
(Foto: Claude Foubert - infoscourse.org)

Helt overraskende var det Cirtek Motorsport og deres Ferrari 550Maranello der satte den 3. hurtigste tid. Bilen køres af Fomenko, Vasiliev og Bouchut, og tiden de kørte var 3:53,635.

På 4. og 7. pladsen i GT1 klassen Corvette Racing og deres Corvette C6-R. Hurtigste Corvette blev kørt af Gavin, Beretta og Magnussen, og deres tid var 3:54,183. Fellows, O'Connel og Papis kørte 3:56,174.


Corvette teamet, og dermed Jan Magnussen, mangler lidt endnu for at kunne matche Aston Martin racerne i år.
(Foto: Claude Foubert - infoscourse.org)

Larbre Competition, og deres Ferrari 550Maranello kørt af Goueslard, Dupard og Vosse fik klemt sig ind imellem de to Corvetter med tiden 3:55,340.

Det var til gengæld ikke nogen overraskelse at JMB Racing faldt lidt igennem i GT1 klassen med deres Ferrari 575 GTC. Deres hurtigste tid var 4:04,435.

GT2 klassen blev vundet af White Lightning Racing, og deres Porsche 911 GT3 RSR kørt af Petersen, Long og Bernhard. Deres tid var 4:04,915.
Dagens positive overraskelse kom fra Panoz Motor Sports, hvor Panoz Elan raceren kørt af Auberlen, Liddell og Maxwell, satte dagens næsthurtigste GT2 tid, og tiden var 4:05,059.

3. hurtigst var Alex Job Racing og deres Porsche 911 GT3 RSR kørt af Hindery, Rockenfeller og Lieb, og deres tid var 4:06,464.

Det danske islæt i klassen kommer fra Sebah Automotive som kommer til start med en Porsche 996 GT3 RSR, kørt af Lars Erik Nielsen, Thorkild Thyrring og Ehret.
Thorkild Thyrring satte bilens hurtigste tid, som var 4:16,032, men der er jo desværre et stykke op til den bedste tid, så dette team vil nok også bruge den kommende uge på at teste?


Thorkild Thyrring satte hurtigste tid i Sebah Automotive's Porsche 996 GT3 RSR.
(Foto: Claude Foubert - infoscourse.org)

Dagens tumling var nok RaceSport Peninsula TVR og deres TVR Tuscan T400R, som satte den seværent langsomste tid, som var 4:25,304. Hele 52,836 sekunder langsommere end Pescarolo.

Alt i alt har det ikke været den opmuntrende testdag som de danske deltagere nok havde håbet på!
Der er i hvert fald noget at arbejde med i den kommende uge og jeg er sikker på at både Champion og Corvette teamet ikke har mistet modet. Jeg er sikker på at begge teams ved hvad de er oppe imod, så jeg ser meget frem til 24 timers løbet på Le Mans, og forhåbentligt har vi mindst en klasse vinder med hjem.

Vejgaard

Læs mere om:
  • 05/06/05 - Le Mans - Le Mans testdag
  •