Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Europas GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
27/05/05 

Endelig fik Williams teamet vist noget, men der er andre spillere på banen. McLaren har fundet formen, og Renault og Toyota har noget at skal gøre godt igen.
 

Williams kørerne fik vist at nu er teamet på rette vej, nu skal de bare bevise at Williams kan holde formen. McLaren skal have hevet Montoya med helt frem også, Toyota kiksede lidt i Monaco og skal have genoprettet formen. Ferrari hænger på i top 5 og tester i denne uge trods modstand. Er de på vej fremad efter en svag sæsonstart? Bjergene i området garanterer næsten altid et ustadigt vejr, og det skal med i beregningerne hos alle.

Renault:
Renault har fået noget at forsvare. Både i kørernes og i konstruktørernes mesterskab, begynder konkurrenterne at nærme sig. Alonso kan overleve et par løb endnu, men i konstruktørernes mesterskab er McLaren nu kun 12 points efter. Kørerne håber begge på at "nedturen" i Monaco, blot var en enlig svale. Begge mener at Nürburgring passer bedre til R25'eren. Den nye aerodynamiske pakke man brugte i Monaco, videreføres til Nürburgring, dog ændret så den passer til banens karakteristik. Renault har været venlige og har udlånt deres testkører Franck Montagny til Jordan teamet til fredagens træninger. Det drejer sig dog om for Renault at forblive i toppen. Hvordan det skal gøres, må de finde ud af i teamet. Det tempo som Raikkonen har fundet på at køre med, skal indhentes. Det er muligt at bilen er god at køre i - ifølge kørerne, men farten skal også være der, nu hvor McLaren tilsyneladende har indhentet Renault og overhalet dem også. Hvad gør Renault nu? Første del af svaret får vi søndag eftermiddag.

McLaren:
McLaren vil nu prøve at gøre Renault kunsten efter. Alonso har tre sejre på stribe, kan man opnå det med Raikkonen? Motivationen er i top, og skal udnyttes. Det drejer sig om at få kontrol over den understyring som banen er kendt for at give. Hos McLaren mener man at man har fordelene på sin side denne gang. Først og fremmest er der flere overhalingsmuligheder her end der var i Monaco - der skal vel heller ikke så meget til. Dernæst skal begge kørere at de er nogle af de sidste i den første kvalifikationskørsel - Raikkonen er den sidste. Farten fejler tilsyneladende ingenting i bilerne i øjeblikket, men det er nu at McLaren skal vise at stabilitet og holdbarheden er der.

Toyota:
Toyota holder på i top 3 endnu, men Williams nærmer sig med raske skridt. Toyota håber at den lille nedtur man havde i Monaco, blot var en enlig svale. Men kan teamet blive ved med at imponere, eller er forspringet ved at blive udlignet og indhentet af andre teams? Trulli kalder banen for en normal bane, ikke særlig svær. Udfordringen er at finde en god rytme på banen, mener han. Ralf Schumacher kommer på en slags hjemmebane her, da han og storebror er opvokset næsten lige om hjørnet. Han kan godt li' banen, men det er nok mest fordi det er hjemmebane for ham. Han kan godt være lidt bekymret for bagdækkene, det er et spørgsmål om tracktion, mener R. Schumacher. Teamet er nok mest glad for at komme til en normal racerbane igen. Gadeløb passer tilsyneladende ikke Toyota ret godt.

Williams:
Der var stor opmuntring til Williams teamet i Monaco, men kan de gøre kunsten efter på Nürburgring? Måske. Begge kørere får nye motorer til Europas GP, så der burde der ikke mangle noget. Men så er det lige det med banen. Nu er man tilbage på en bane hvor der ikke skal bruges helt så meget downforce, og kan Williams bilerne stå distancen der? Williams stiller med samme bil, men med ændret aerodynamik. Man har ved tidligere tests fundet setuppet. Nico Rosberg har lavet en shakedown af bilerne på Silverstone, og teamet vil så fokusere på hvordan tracktion kontrollen skal justeres. Og så er der noget med starten, som Mark Webber lige skal forbedre. Den har han været god til at miste. Begge kørere er begejstrede for banen, nok mest Heidfeld fordi han selv er opvokset lige om hjørnet. Stemningen i teamet er steget adskillige grader efter succesen i Monaco, nu skal den holdes ved lige.

Ferrari:
Fiorano banen får brugt sin asfalt i øjeblikket. Ferrari tester og tester får at finde de ting der gør at man forhåbentlig igen kan være med i toppen. Både bil og dæk testes i stort omfang. Hvis det skal lykkes for Ferrari at komme tilbage til top 3 bare, så skal der snart ske noget. Og helst noget drastisk. De er absolut ikke tilfredse med situationen nede i Italien. Race setuppet begynder at ligne noget, men kvalifikationen er ikke god. Kørerne begynder efterhånden at gentage deres udtalelser når det gælder om at se frem. Jean Todt håber og håber. Ferrari er under pres. Det har de været før, men presset er større i år for de har ikke præsteret noget nævneværdigt i forhold til tidligere. Kan de præstere det bedste i år hidtil på Nürburgring? Det er ved at være tiden de skal vise at de kan forbedre sig.

Dons

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •