Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Europas GP - Teams preview - bunden

Formel 1 
27/05/05 

Blandt de nederste fem teams, er der vel ikke så meget andet at sige end at det må de gøre bedre, dog med en enkelt undtagelse.
 

De fem nederste teams har ikke imponeret ret meget endnu i år. BAR var på vej, men ødelagde det for sig selv. Nu får de lov at køre med igen, og nu skal de for alvor til at bevise noget. Red Bull fik ikke points sidste gang, men vil gøre skaden god igen, og Sauber har stadig meget at indhente. Jordan og Minardi, ja, de er med.

Red Bull:
Som tidligere nævnt andet steds, får Tonio Liuzzi chancen endnu en gang inden Klien tager over i Canada. Alle i teamet var særdeles skuffede over udkommet af Monacos GP, men livet skal gå videre og "Next Stop" er Europas GP på Nürburgring. Især David Coulthard vil revanchere sig. Han var uskyldig i uheldet i Monaco, men blev et offer for omstændighederne. Den sportslige direktør i teamet, Christian Horner, mener at den ændrede kvalifikation vil være til fordel for Red Bull. Red Bull har haft vældigt travlt i denne uge med at få en ny racer klar til DC, som måtte stille op i en reservebil i Monaco. Dog er man rimeligt fortrøstningsfulde i teamet, eftersom man nu igen kommer til en normal racerbane.

Sauber:
Sauber har noget at revanchere, men det er internt. JV's uheldige indsats overfor teamkollega Massa, har fremkaldt adskillige panderynker hos Peter Sauber. Denne mislykkede indsats fra JV kostede sandsynligvis teamet fem points i Monaco. Der har i ugens løb været indkaldt til internt møde mellem kørerne og Peter Sauber, som er alt andet end tilfreds med den situation. Sauber teamets forberedelser går i retning af et setup der fungerer på denne bane. Understyring kan være et stort problem på Nürburgring. Det bliver forstærket af flere sving hælder ud af og derved forstærker effekten. Aerodynamik bliver derfor et hovedpunkt i teamets forberedelser. Det bliver en masse kompromisser der skal indgås for at bilen fungerer bedst muligt. Allerede på nuværende tidspunkt forventer teamet at dækvalget bliver et medium dæk eller måske endda lidt blødere. Banen er ikke så hård ved dækkene som andre baner kan være. Kørerne er ikke så begejstrede for banen. Dermed ikke være sagt at de ikke kan li' den, men den er ikke så umiddelbar at køre, idet den ødelægger deres flow. Begge er enige om at det er den første sektion der ikke er helt ok.

BAR:
BAR har haft to løbs pause pga. straf for ulovligt tankanlæg. Straffen er nu udstået, og man skal videre. Teamet har selvfølgelig brugt den ufrivillige pause til at få rettet bilen, men især også til at teste. BAR teamet kan derfor komme til Nürburgring utroligt velforberedte. Især Sato har kørt meget hurtige tider på Paul Ricard i Frankrig under test. Gil de Ferran afslører at man har nogle nye og vel gennemtestede aerodynamiske dele klar. Teamet har også forberedt bilernes tracktion kontrol og selve balancen i bilen skulle også være på plads. Kørerne er klar. Button venter kun på at forbedre sit resultat fra sidste sæson - en af de mange gange han var på podiet sidste år. Og Sato, ja han skal ud over stepperne ligesom han plejer.

Jordan:
Som nævnt andetsteds her på sitet, får Jordan hjælp udefra fredag. Renaults testkører, Franck Montagny, skal assistere teamet. Og måske er det nødvendigt. For første gang i meget lang tid måtte Jordan teamet nemlig vige pladsen for Minardi. Meget af dét, skyldes mekaniske problemer. Nu kommer man tilbage til normale tilstande når det gælder bane, så man håber på i teamet at man får et bedre udbytte denne gang.

Minardi:
I Monaco lykkedes det for Minardi at kvalificere sig bedre end Jordan teamet, men i løbet holdt det ikke helt. Det var kørerne selv skyld. På Nürburgring venter man sig at de positive takter kan foresætte, og så er det igen vigtigt at komme i mål. Bliver det første gang at Minardi kommer foran Jordan når målstregen passeres for sidste gang søndag eftermiddag? Første gang bliver det ikke, men det bliver første gang i meget lang tid - hvis det lykkedes. Minardi afslører at man i denne uge har arbejdet på at finde et mekanisk grip som kørerne kan håndtere på alle 60 omgange på Nürburgring. Skal Minardi forbedre sig, kræver det et kæmpearbejde af teknikere og kørere, både sammen men også hver især.

Dons

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •  



    D4 Enterprise Solutions