Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Europas GP - preview

Formel 1 
25/05/05 

Efter et dramatisk besøg i Monacos gader, skifter scenen nu til Michael Schumachers hjemmebane, Nürburgring i Eiffelbjergene. Med kun en uge mellem løbene er det svært at forestille sig den store forskydning mellem holdene. Men Nürburgring og Monaco er fundementalt forskellige baner.
 

I dønningerne ovenpå Monaco var både Rubens Barrichello og Ralf Schumacher ude med riven efter Michael Schumacher. Barrichello mente at Michaels overhaling på sidste omgang var unødvendig og hasarderet, mens Ralf mente at storebror havde skubbet lidt rigeligt på vej mod målstregen. I virkeligheden er det lidt af en illustration af hvorfor Michael Schumacher er verdensmester og de to andre blot er i stand til at vinde løb på en god dag. På en halv omgang var Michael tættere på at komme forbi sin lillebror end Barrichello havde været i de forgående mange omgange. Og hvis Barrichello synes at overhalingen var hasarderet, skulle han måske kaste et blik på Webbers to angreb på Alonso!

Til Barrichellos forsvar skal det siges, at han nok ikke havde tænkt tanken at han kunne blive angrebet af sin holdkammerat, siden han lod døren stå så meget åben. Men igen - der har vi forskellen mellem en løbsvinder og en verdensmester.

Det interessante omkring det lille pip fra Barrichello er dog, at det er første gang i evigheder at Ferrari har fremstået som andet end en stor glad sammentømret familie. Der er små sprækker i lakken, hvilket tyder på at roen internt i teamet heller ikke er alt for stor. Seks løb uden en sejr er en evighed for Ferrari og stressniveauet i teamet må være stigende. Og det er netop i den situation at fejlene begynder at ske.

Michael Schumacher har heller aldrig været kendt for at være den bedste til at holde hovedet koldt når han er under pres. Og under pres må han være i øjeblikket, specielt med hjemmebaneløb i den kommende weekend.

Om Ferrari kan sig gøre sig gældende på søndag? Udelukke det skal man ikke. Sandsynligheden for at de slet ikke vinder løb i år, er måske nok stigende, men stadig ret lille. Men der er ingen tegn på at Ferrari klarer sig bedre på søndag end i søndags. I øjeblikket er helheden bare ikke god nok.

Hvis man skal tage udgangspunkt i det øjeblikkelige styrkeforhold, så bliver Nürburgring en kamp mellem McLaren og Renault. Primært mellem Raikkonen og Alonso, og så med Montoya og Fisichella som outsidere. McLaren har lavet en god pakke og nu har de fået styr på deres automobil. Raikkonen har vundet de to sidste løb og virker i øjeblikket som en knægt der har styr på tingene.

Fernando Alonso havde ikke noget fremragende løb i Monaco. At ende på 4. pladsen var ikke det han drømte om søndag formiddag. Men det vigtigste for ham og hans ambitioner om en VM titel er at han kom derfra med point. At få fem point en dag hvor tingene går skævt er faktisk meget godt. På søndag skal han nok være klar til kamp igen.

For de to sekundanter vil det være en succes at komme på podiet. Begge mangler de point for at for alvor kunne påstå at de er en del af VM kampen. Sådan som deres holdkammerater stormer afsted, skulle det være muligt for Montoya og Fisichella at indtage sådan noget som 3. - 5. pladsen i VM kampen.

Spændende skal det blive at se om Williams kan holde den gode form fra Monaco. Spørgsmålet er om de to nye kørere og teamet er ved at finde hinanen og få styr på bilen, eller de bare var heldige på den lille bybane? Både Heidfeld og Webber scorede karrierens hidtil bedste placering og det må give et moralsk boost i teamet. Nu skal det gode resultat bruges til at fastholde teamet i front. Men i øjeblikket er der mange om budet, så det bliver svært. Det er også svært at se Williams som en potentiel vinder på søndag - hvis alt går som planlagt. Hvis man får et kaos løb, som f.eks. i 1999 da Johnny Herbert vandt i Stewart-Ford, kan alt jo ske.

Toyota havde, ligesom Renault, ikke noget videre godt løb i Monaco. Ralf Schumacher blev nr. 6 og scorede dermed tre point, så noget fik de dog med. På Nürburgring skal de helst være med fremme i feltet igen. Toyota er stadig et ungt team og et godt forår gør ikke et team til topteam. Til det kræves der langvarige stabile præstationer i toppen. Og det er det Toyota skal bevise nu - at selvom der går et enkelt løb uden topplaceringer, så er de stadig med i front.

Et andet team der efterhånden må have lært at en stribe gode resultater ikke er nok til at kalde sig topteam, er BAR. Hvor meget de kan præstere i den kommende weekend skal blive spændende at se. I San Marino var de godt med fremme, men bilen blev kendt ulovlig. Og man må formode at den ulovlige bil har været til deres fordel - så derfor er det lidt spændende at se hvad de kan præsetere med en lovlig bil. BAR virker ikke som et team der for alvor vil gøre sig gældende i 2005. En god placering nu og da, men intet konstant.

Red Bull og Sauber fik ingen point i Monaco. I begge tilfælde må det mere tilskrives uheld end dårlige præstationer. Coulthard var uheldig i forbindelse med den store trafikprop og fik ødelagt bagenden af bilen. Liuzzi punkterede og Villeneuve pillede sig selv og teamkammerat Massa ud af pointene. For begge teams gælder det om at gøre det bedre på søndag, og de har vist at de kan lege med de store drenge, når tingene ellers kører for dem.

For bundpropperne hos Jordan og Minardi skete der en mindre revolution i Monaco. Minardi var hurtigere end Jordan. Det gør ingenting hvis der kommer lidt kamp nede i den ende af feltet også! Men en trussel for resten bliver de nok ikke.

Nürburgring er ikke for svage biler, så en kamp mellem de to stærkeste - McLaren og Renault - virker som det mest sandsynlige. Dagsformen bliver igen afgørende, men McLaren virker stærke i øjeblikket.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •