Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Triumf og Fiat atter med i dansk rallysport

Historisk Rally 
26/05/05 

Nye deltagere i historisk
Danske rally entusiaster så, eller for den ældre generations vedkommende, genså Jan "Motor's" DM-vinder fra 1978, en Triumf TR8, nu ejet og kørt af Peter D. Nielsen fra Køge.
 

Den herlige buldren fra V8'eren kan atter høres på danske rallyprøver. Vidunderligt! Men det var ikke Peter D's debut med bilen, da det historiske felt havde kørt en afdeling af Dunlop Historic Rally Cup i Sverige 1. maj.
Også Kurt Andersen fra Sorø debuterede på dansk grund, med sin flot restaurerede Fiat 131 2000 Sport. Yderligere tilgang i det historiske felt kom fra Bjarne Nielsen, Ikast, som sammen med datteren Sabine stillede op i en Toyota Starlet.

1600 klassen
En af "veteranerne" i dansk historisk rally, Kenneth Saust, var forhindret i at deltage i DM2 Dantherm rally og dermed var der INGEN til start i klassen.
Hvor er 1600-bilerne????
Kenneth skal have konkurrence, så kom ud af busken og vær med til noget af det sjoveste rally du kan drømme om. Der må være en stribe muligheder af spændende og hurtige biler i denne klasse. Jeg tør næsten ikke nævne nogle, i frygt for at glemme andre.
Men, men, men.Sunbeam Avenger, Sunbeam 424, Golf GTI, Subaru, Toyota Coupé DOHC, Audi 80 og Escort'erne. Hvor er de henne?

DM2 Dantherm Rally
10 historiske biler pyntede i startfeltet på det meget velorganiserede og spændende rally, der havde udgangspunkt fra Skive kaserne. 2 udgik på tekniske problemer. Ole Poulsen/Willy Kristensen i Opel Ascona 400 fik efter alt at dømme brændt hul i et stempel på prøve 3 og veteran Paul Weinreich, 73/Erik Rasmussen i BMW 2002 tii måtte trække sig med en ødelagt toppakning efter prøve 4.
Men det var nådigt sluppet, set i forhold til det samlede startfelt hvor 1/3 udgik.
Også i historisk rally gælder det om at kører hurtigst muligt og resultatmæssigt var det Kurt Mejer/Jens Erik Hansen i Volvo 142, som var hurtigst.

Den bedste sportslige præstation kan selvfølgelig diskuteres, men skal vi ikke give den tribut til de 2 Mini'er denne gang? Ralliet havde ind i mellem et par meget hurtige stræk, som trak tænder ud på de gamle biler, men det lykkedes begge at gennemfører. Ikke uden skavanker i begge biler, men de holdt heldigvis til mål.


Troels Lund og Michael Lund med luft under motorhjelmen. En split var faldet af.
(Foto: Troels Lund)

Hvad kan det føre til?
De 2 Morris Cooper S er feltets absolut ældste konstruktioner og kæmper i 1300-klassen mod næsten 20 år nyere biler. Bilen blev konstrueret i midt-halvtredserne og den første Mini rullede ud af fabrikken i Coventry august 1959. Cooper S 1275 blev homologeret i 1963. Der er en forskel på et par årtier mellem Mini'erne og de øvrige biler i klassen, hvor udviklingen racede afsted og det vil være lækkert, hvis vi med tiden har biler nok til at dele dem op, ikke bare i kubik, men også i perioder. Hermed en opfordring til at bygge biler fra tresserne og komme med ud og lege.

Resultatet af 3. afd. af Dunlop Historic Rally Cup 2005:

1. Kurt Mejer/Jens Erik Hansen - Volvo 142
H15 1601-2000 ccm - 1.09.34 time

2. Peter D. Nielsen / Preben Larsen - Triumf TR8
H16 over 2000 ccm - 1.11.36

3. Lars Bækkelund / Arne Pagh - Fiat 128 SL Coupe, 1972
H13 0000-1300 ccm - 1.12.31

4. Bjarne Nielsen/Sabine Nielsen - Toyota Starlet, 1981
H13 0000-1300 ccm - 1.13.45

5. Kurt Andersen / Erik Larsen - Fiat 131, 1978
H15 1601-2000 ccm - 1.14.51

6. Allan Tornvig / Peter Petersen - Toyota Starlet, 1981
H13 0000-1300 ccm 1.14.57

7. Troels Lund / Michael Lund - Morris Cooper S, 1970
H13 0000-1300 ccm - 1.17.20

8. Keld Christensen / Heidi Vogt - Morris Cooper S, 1970
H13 0000-1300 ccm - 1.17.34

-. Ole Poulsen/Willy Kristensen - Opel Ascona 400
H16 over 2000 ccm - Udgået

-. Paul Weinreich/Erik Rasmussen - BMW 2002 tii
H15 1601-2000 ccm - Udgået

-. Frank Holm / Michael Pedersen - Opel Kadett B1900, 1969
H15 1601-2000 ccm - Afbud

Stillingen i Dunlop Historic Rally Cup 2005:

Klasse 1:
Lars Bækkelund/Arne Pagh - Fiat 128 SL Coupe - 99
Allan Tornvig/Peter Petersen - Toyota Starlet - 80
Troels Lund/Michael Lund - Morris Cooper S - 60
Keld Christensen/Heidi Vogt - Morris Cooper S - 47
Bjarne Nielsen/Sabine Nielsen - Toyota Starlet - 25

Klasse 2:
Kenneth Saust/Lars Mollerup - Toyota Corolla Coupe SR - 63

Klasse 3:
Kurt Mejer/Jens Erik Hansen - Volvo 142 - 80
Frank Holm/Michael Pedersen - Opel Kadett 1.9 Rallye - 52
Kurt Andersen/Erik Larsen - Fiat 131 - 46
Per G. Hansen/Karsten Svensson - Porsche 911 S - 19
Poul Weinrich - BMW 2002 - 15
Leon Spiegelhauer/Børge Christiansen - Saab 99 - 17

Klasse 4:
Peter D. Nielsen/Preben Larsen - Triump TR8 - 75
Ole Poulsen/Willy Kristensen - Opel Ascona 400 - 00

Troels Lund


Læs mere om:
  • 21/05/05 - Viborg - DM Rally
  •