Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Europas GP - Dæk preview

Formel 1 
25/05/05 

Bridgestone og Michelin. De to dækfirmaer, eller konkurrenter om man vil, er klar til endnu en runde i Formel 1. Kan de forbedre sig eller begynder forskellen at blive udjævnet?
 

I Monacos GP var der visse problemer med dækkene, dog ikke dækkene alene, men flere kørere, også dem på Michelin, klagede over problemer med dækkene. Begge dækfabrikanter havde dæk der var meget brugte ifølge tv-billederne. Et gadeløb er godt nok anderledes, men havde man beregnet compounden lidt forkert?

Michelin:
Michelin har ikke meget at fortælle om Europas GP i den kommende weekend. De vil hellere fortælle om deres egen statistik i de hidtil afholdte Europa GP'er. Og den er ikke imponerende. Pascal Dupasquier vover det ene øje lidt og siger at man har testet nogle spændende muligheder ved de seneste tests. Men hvilke valgmuligheder teamene får, er der ikke ét ord om. Man kan så gætte på at det bliver et dæk i området medium til den lidt blødere compound. Nürburgring er ikke så hård ved dækkene som flere andre baner er det. Og skal man tro på hvad Sauber taler om, så er det ikke en helt forkert antagelse. Det der er vanskeligere at forudsige, er vejret i området omkring Nürburgring. Derfor skal der arbejdes mere med både intermediate dæk og deciderede regnvejrsdæk. Se, der er noget for både Bridgestone og Michelin at spekulere på. Alle mulige vejrforhold kan opleves i bjergene omkring Nürburgring. Det kan være hamrende koldt, men tørt. Det kan også være varmt, mens det regner. Det kan være koldt og regn, ja alle muligheder findes i det område. Det største problem er næsten at det skifter vanvittigt hurtigt.

Bridgestone:
Mens Michelin har 7 teams til rådighed, har Bridgestone kun ét konkurrencedygtigt til rådighed. Men når dæk og bil ikke rigtigt fungerer sammen, hvad så? Det arbejdes der intenst på i øjeblikket, og mere end nogensinde før. Problemet - eller i hvert fald et af dem - er i øjeblikket at få dækkene til at fungere optimalt på de to vigtige kvalifikationsomgange. Det har konkurrenterne hos Michelin været meget bedre til i år. Under løbsbetingelser fungerer Bridgestone dækkene tilsyneladende godt nok. I hvert fald har M. Schumacher ved flere lejligheder vist at der er fart nok både i bil og dæk. Bridgestone vil modsat Michelin gerne fortælle lidt om hvad de gør. Man tilbyder to typer dæk i den lidt blødere del af registreret til deres teams, samt at man får en type intermediate og en type decideret regnvejrsdæk til rådighed. Sådan. Så man så håbe for Bridgestone, at det ikke bliver alt for koldt når kvalifikationen køres, for så forsvinder dækmærket vist bagud i placeringerne. Bridgestone har dog den lille fordel at GP2 serien kører på deres dæk, og derfra kan hente visse erfaringer. GP2 kørerne roste - ifølge Bridgestone - firmaet for deres dæk. Bridgestone chefen, Yasukawa, siger i hans kommentar til Europas GP, at man håber på at kan give M. Schumacher et super dæk, da man ikke er så langt fra hans hjemegn. Om man så skal tolke det som om at Bridgestone har fundet et væsentligt bedre dæk, ja det ser vi på lørdag når kvalifikationen køres efter de igen ændrede regler.

Dons

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •