Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
23/05/05 

For en gangs skyld et rigtigt spændende Monaco GP. Dog først efter at C. Albers i Minardi fik startet underholdningen. Det flyttede også lidt rundt på teamene i den samlede stilling.
 

Selvom at Minardi ikke fik startet lidt af den stressede situation ca. en tredjedel inde i løbet, kan det have givet et lignende resultat. For hvem ved om ikke Renault alligevel ville have fået problemer med bil og dæk. Det bliver ikke opklaret, men man kan gisne om det. Ferrari fik points men det holdt hårdt. Williams fik næsten maksimalt udbytte, Toyota skuffede til en vis grad, mens McLaren må være den store sejrherre i dag med ligeså mange hentede points som Williams, men med sejren en tand bedre. Renault mistede til gengæld en del terræn.

Renault - 63 points:
Renault kunne kikke langt efter Kimi Raikkonen, som bare stak af fra starten. Begge biler led under et utroligt dækslid, meget værre end det man har oplevet tidligere i denne sæson. Den første der tabte fart pga. dæksliddet var Fisichella der bare kørte langsommere og langsommere de sidste 25 omgange af løbet. Meget bedre var det ikke for Alonso som beklagede sig over at dæksliddet var markant de sidste 20 omgange for hans vedkommende. Dæksliddet gjorde også at man manglede grip og derfor kunne de to Williams kørere, overhale Alonso i den sidste fase af løbet. Fisichella var den mest negative af de to, idet han udtrykte at han aldrig har kørt et så vanskeligt et løb og var meget skuffet. Helt så galt var det ikke hos Alonso, selvom han dog ikke var tilfreds. Han var mere glad for de points han fik på kontoen. Briatore erkendte at konkurrenterne havde udført et bedre job end Renault denne gang. Pat Symonds mente ikke at det var det helt store problem - i dag - at man kaldte begge kørere ind samtidigt. Næ, det største problem ifølge ham var dækkene. Nu skal teamet analysere hvad der gik galt, og så arbejde videre derfra.

McLaren - 51 points:
14 points hentede McLaren teamet i dag. 10 til Raikkonen og 4 til Montoya, som gjorde det han skulle efter at have startet bagerst i feltet. Flot fremrykning i feltet til femtepladsen. Samtidigt var det McLarens sejr nr. 13 i fyrstedømmet, noget ingen andre teams har præsteret. Om Raikkonen er der vel ikke meget at sige. Han førte fra start til mål, og var aldrig truet. Montoya optog kampen lige fra start, og kørte - om end det ikke er let at overhale i Monaco - op på femtepladsen. Dog hjulpet lidt af andre kørere undervejs efterhånden som de fik problemer med bilerne. Raikkonen var som vanligt glad for sejren, men denne sejr er vigtigere, sagde han efter løbet. En sejr i Monaco er altid noget særligt. Montoya var glad for sin egen præstation, og kunne vel ikke forlange mere. Han var yderst tilfreds med bilen, som gjorde det lettere for ham at køre op gennem feltet. Ron Dennis og Norbert Haug havde heller ikke noget at beklage sig over. Det eneste var et øjebliks forvirring omkring kalkulationerne pitstops efter safetycar perioden.

Toyota - 43 points:
Det gik slet ikke Toyotas vej i dag. De fik dog alligevel 3 points med hjem fra Monaco, men det var ikke det resultat de havde håbet på. Først 2 ødelagte biler ved hjælp af Ralf Schumacher, dog ikke hans skyld i det ene af tilfældene. Dernæst en tidstraf, og så endelig skulle R. Schumacher starte bagerst. Men som Montoya fik han vel det bedste ud af situationen om end at han var temmelig presset af to Ferrarier til sidst. Og det var heller ikke mere end lige at han bevarede sjettepladsen på målstregen. Trulli var ikke særlig glad efter løbet. Han lagde for så vidt godt ud med helt fyldte tanke. Ved det eneste pitstop som han skulle foretage, var han lidt uheldig, og kom ud bag Fisichella, der på det tidspunkt så småt var begyndt at tabe tempoet. Der bød sig dog en chance for overhaling, og den tog Trulli, men det da foregik hen over kantsten og hvad har vi, så kom bilen ud af balance. Det ekstra pitstop som han foretog efterfølgende, sendte ham ud af pointene. Så glæde hos R. Schumacher, skuffelse hos Trulli. Teamet var måske lidt skuffede, men ikke utilfredse med resultatet. Der kan ske mærkværdige ting når der køres i Monacos gader, og det gjorde det da også denne gang.

Williams - 35 points:
Med 14 points, fik Williams teamet det samme udbytte af Monacos GP som McLaren. Man halede ind på Renault som fører, men også Toyota som efter et knap så godt resultat, nu kun er otte points foran. Webber sluttede som han startede, nemlig på tredjepladsen. Han var en kende skuffet, men nok mest fordi at andenpladsen som han følte tilhørte ham, blev overtaget af teamkollega Heidfeld. Men det skete regulært nok. Heidfelds pitstop var en anelse hurtigere end Webbers og derfor kom han ud foran Webber. Webber var ellers den forreste af de to indtil dette tidspunkt og havde taget alt besværet med at presse Alonso gennem det meste af løbet. Men sådan er verdenen så hård, men uretfærdig. Til gengæld fik Heidfeld sin bedste placering nogensinde. Mario Theissen mindedes et løb for et par siden hvor Williams var i en tilsvarende situation. Netop i Monaco vendte situationen, så det fra da af gik fremad for Williams i den sæson.

Ferrari - 21 points:
Hos Ferrari var man både tilfredse og ikke tilfredse. Ikke tilfredse, fordi bilen ikke er der hvor man gerne ville have den. Tilfredse fordi at bilen nu kører tilfredsstillende under løb, uden at det dog er helt godt. Der hvor det halter, er kvalifikationen. Det virker som om at man ikke kan få fart i bilen til en enkelt hurtig omgang. Om det skyldes dækkene eller andre årsager er uvist, men gætterier omkring emnet er der nok af. Ferrari fik 3 points ud af anstrengelserne, og som omstændighederne var, kunne man nok ikke forvente mere. Håbet var der, men ikke omstændighederne. Ny næse til Schumachers bil, og en straf til Barrichello, gør ikke livet lettere, men er det undskyldning nok? Sandsynligvis ikke. Næ, Ferrari har noget at arbejde videre med, og det ved man godt.

Dons

Læs mere om:
  • 22/05/05 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1
  •