Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - racerapport

Formel 1 
22/05/05 

Stille finsk sejr i dramatisk løb
Kimi Raikkonen har muligvis kedet sig en smule i dagens løb i Monaco. Ingen truede på noget tidspunkt hans sejr, og som stort set den eneste kører i feltet havde han et stille og roligt løb.
 

Men bag ham var der kamp om pladserne. Ikke bare lå bilerne tæt, kørerne fik også den mærkværdige idé at overhale hinanden! Skak-spilleren Max Mosley, der jo mener at der kan være for mange overhalinger, har muligvis græmmet sig - for os andre, rigtige fans, var det god underholdning.

Det var ellers en noget stille start. De første omgange skete der ikke det store. Kimi Raikkonen trak fra resten af feltet - Alonso og Fisichella etablerede sig på de følgende pladser.

Men så kom der gang i sagerne - og det var Minardis skyld. Det lille team havde i virkeligheden et frygtelig dårligt løb, men fungerede ufrivilligt som katalysator for underholdningen. På vej ned mod Loews hårnålen spandt Christian Albers og holdt på tværs af banen. Heldigvis blev han ikke ramt, men der opstod en stor trafikprop.

I virkeligheden var det rent held at kun to biler kom til skade. David Coulthard trak den store nitte da han blev kysset i bagdelen af Michael Schumacher. Mens tyskeren godt nok måtte en tur i pit og have skiftet næsen, så det langt værre ud for skotten, der måtte udgå.

Kaoset affødte at der kom safety-car på banen. Flertallet af kørere benyttede denne mulighed til at smutte en tur forbi tankanlægget i pitten. Og her fik man syn for at det nok ikke lige var Renaults løb! Begge biler kom ind i pitten, og så måtte Fisichella, som den sidst ankomne, pænt vente på at Alonso fik fyldt bilen op.

Fire biler kørte dog ikke i pit. Raikkonen og Trulli, der så udgjorde frontgruppen, og Barrichello og Montoya, der begge kæmpede for at komme fremad i feltet, samtidig med at Barrichello kæmpede for at holde Montoya bag sig.

Men Minardi var slet ikke færdig med at underholde. Frisacher strøg af på det hurtige stykke lige efter tunnellen. Og han var ganske omhyggelig med at få smadret bilen ordentligt og sprede vragdele over så stort et stykke af banen som muligt. Heldigvis fik det ingen konsekvenser for noget.

Mere drama kom der senere i løbet, hvor Raikkonen stadig var i front, med Alonso på 2. pladsen, hårdt presset af to Williams racere, med Webber forrest. Efter et stykke bart asfalt fulgte så Fisichella, Trulli, Montoya, Ralf Schumacher, Barrichello og Michael Schumacher i en tæt klump, hvor Fisichella tydeligt var stopklods for resten af gruppen.

På vej ind i hårnålen lavede Trulli en dramatisk overhaling af Fisichella, der sendte den stakkels Toyota op over kantsten og fortov og Trulli ud i problemer. Hvad der lignede en noget optimistisk overhaling kan dog også have været en undvige manøvre. Det var tydeligt at Renault bilerne ikke var i topform. Begge biler kørte på et pitstop, og det stop kom under safety-car allerede efter 20 omgange. Det vil sige at de har kørt med meget brændstof og dermed slidt hårdt på dækkene. I den langsomme gengivelse så det ud som om Fisichella slingrede lidt ned ad bakken. Derfor er forklaringen med en undvige manøvre fra Trullis side måske ganske plausibel.

Specielt når man tager med i betragtning at alle de andre også kom forbi Fisichella i de næste par sving. Dermed endte italieneren igen udenfor pointene.

Den tilbageværende gruppe blev nu anført af Montoya (Trulli måtte en tur i pit), foran Ralf, Barrichello og Michael, og de må have været glade for hinanden for de holdt sammen helt indtil det ternede flag.

Bag Alonso var der efter et par pitstops byttet rundt på Williams racerne, så det nu var Heidfeld der pressede Alonso. Og på vej mod havnechikanen lavede han en smuk smuk overhaling og overtog dermed 2. pladsen i løbet.

Men at gå fra 2. til 3. pladsen gav dog ikke Alonso mere ro. Spanieren havde ligesom Fisichella problemer med bilen og kom nu under pres fra Mark Webber. Efter et par omgange forsøgte australieren at gøre Heidfeld kunsten efter, men han kunne ikke bremse tids nok og tvang dermed Alonso til at tage en genvej gennem chikanen. Og stillingen forblev uændret - helt ind til omgangen efter, hvor Webber forsøgte sig en gang til, dennegang med mere succes. Helt så smuk som Heidfelds overhaling blev det ikke, men han fik presset sig forbi. Alonso tog igen genvejen gennem chikanen, dennegang mere bevidst. Men Webber holdt foden på speederen og Alonso måtte give sig.

Mens Alonso i første omgang ikke havde noget valg andet end at køre igennem chikanen, var anden omgang noget mere bevidst. Nu fik han ikke fordel af det, i og med at Webber faktisk kom forbi, men havde han holdt Webber bag sig, havde spanieren uden tvivl stået til en straf.

Med kun få omgange igen så det ud til at løbet nu var afgjort. Men sådan var det ikke helt. For toget med Montoya som lokomotiv hentede Alonso, der nu kommer under pres igen. Samtidig prøvede Barrichello ihærdigt at komme forbi Ralf Schumacher, men forgæves. Istedet måtte han vige for Michael Schumacher, der på den sidste halve omgang, og specielt henover målstregen prøvede at komme forbi sin lillebror, men ligeså forgæves. Også Alonso holdt stand og beholdte i det mindste 4. pladsen.

Og dermed kom et klassisk løb til sin slutning. Status er fortjent sejr til Raikkonen, der nu kan spejde Alonso i den samlede stilling. McLaren virker giftig! To podiepladser til Williams, der fik revancheret sig ovenpå en lidt vag sæsonstart. Nick Heidfeld sluttede foran Webber og det må gøre ondt på australieren, der trods alt fik karrierens bedste placering.

Alonso på en 4. plads bevarer et stort forspring, men han viste også at han endnu ikke er en komplet kører - han kan sagtens sættes under pres. Det kan ende med en meget åben VM kamp mellem Raikkonen og Alonso.

Montoya kørte et flot løb og fik en 5. plads. Men han skal snart have mere held i sprøjten hvis han ikke bare skal kategoriseres som Raikkonens andenkører. Ralf Schumacher kørte fornuftigt og hentede gode point på en dag hvor Trulli ikke kunne.

Og så kom der to Ferrari biler i pointene. Godt nok som nr. 7 og 8. Men de var der. Og selvom Michael måtten en tur i pit og få rettet snuden ud, så var det tydeligt at Ferrari i øjeblikket ikke er en vinderbil!

Om otte dage er bilerne klar på Nürburgring - følg med her på kanalen!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 22/05/05 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1
  •