Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
19/05/05 

Efter at BAR har fået frataget deres points, er det stadig kun to teams som har scoret points blandt de nederste fem.
 

De nederste fem teams har ikke mange points sammenlagt. Især ikke efter at BAR har fået frataget deres point og heller ikke vil kunne score point i Monaco. Det er stadig kun Red Bull og Sauber, men skal eksempelvis Jordan have en chance under normale betingelser, så må det absolut være her, hvor farten ikke er ret høj.

Red Bull:
Red Bull overtager lidt af den tidligere ejers markedsføring når det gælder Grand Prixet i Monaco. Det er nemlig sådan at den nye Star Wars film også vil blive markedsført på Red Bull racerne, ligesom Jaguar tidligere markedsførte diamanter og andre eksklusive ting når man kørte i Monaco. Red Bulls engagement med filmbranchen denne weekend betyder også, at flere af stjernerne fra filmen samt George Lucas vil være gæster hos Red Bull Racing i Monaco. Begge teamets kørere har kørt her før. David Coulthard snart mange gange med to sejre i bagagen, mens Liuzzi har kørt her to gange og vundet én gang. Men det skete i det nu nedlagte FIA Formel 3000 mesterskab. Men han kender banen og dens mange mærkelige egenskaber. Teamet har testet i Frankrig på Paul Ricard. Teamet ligger da heller ikke skjul på hvad man har testet, nemlig dæk, aerodynamiske dele og tracktion kontrollen, som skal fungere lidt anderledes her end andre steder. Og man har selvfølgelig brugt David Coulthards store erfaring i det forløb. Man tror også på Cosworth motorerne selvom de nu skal køre deres andet GP.

Sauber:
Hvem ved hvor Sauber? Ikke ret mange, og spørgsmålet er om de selv gør. Deres præstationer i år har hidtil været meget svingende, og de har slet ikke nået det forventede. I sidste uge testede man på Paul Ricard, og kommer med en revideret aerodynamisk pakke. Man har også arbejdet meget med tracktion kontrollen. I teamet er man lidt bekymret for materiellet som bliver hårdt belastet i Monaco. Bilens setup bliver også ændret meget i forhold til stort set alle andre baner. Det store spørgsmål er hvad J. Villeneuve kan præstere. Han har kun fuldført to GP'er i år, men har alligevel scoret flere points end Massa, som ellers generelt har været hurtigst af de to. Men måske man igen lytter til JV og sætter hans bil op som han gerne vil have det. Kørerne har respekt for banen, som ikke tilgiver noget som helst. Massa har oplevet at den slår igen ved fejl. Men mon ikke at Sauber snart finder en løsning på de mange problemer de har? De plejer på et tidspunkt i sæsonen at dukke op når man faktisk mindst venter det, og hvorfor ikke i Monaco.

BAR:
BAR er ikke repræsenteret på banen, andet end at man forventer at møde op og tage opstilling i pittet, men ingen kørsel fra teamets side iflg. den dom man selvforskyldt har modtaget.

Jordan:
Tiago Monteiro og reservekører Robert Doornbos kender banen fra tidligere klasser, mens Narain Karthikeyan ikke har kørt her før. Han har dog erfaring med gadeløb fra det berømte Formel 3 løb i Macau. Men det er en helt anden bane end Monaco. Monteiro har også adskillige gadeløb på kontoen fra sin tid i CCWS. Teamet har ikke testet siden det spanske GP undtagen en enkelt test på Santa Pod hvor testkører Pastorelli har testet aerodynamik en enkelt dag. Teamets største bekymring er, om bilen ret mekanisk kan holde. Der skal foretages mere end 3000 gearskift, hvilket jo selvfølgelig stiller store krav til gearkassen.

Minardi:
Minardi har ikke så meget at fortælle. Der kan heller ikke fortælles meget om dem. Minardi har store problemer i Spanien. Bilerne kom ikke engang fra startstregen sammen med de andre. Først to omgange efter konkurrenterne fik man liv i bilerne og de kunne komme af sted. Der er ingen tvivl om at der er arbejdet med tingene i teamet. Man kan ikke forvente den store opbakning fra sponsorer og andre bidragsydere hvis en lign. situation forsætter og slet ikke i Monaco. Paul Stoddart var det heller ikke specielt begejstret efter det spanske GP. Men mon ikke at tiden efter har tøet ham lidt op. Der forventes helt anderledes takter fra teamet. Det er stort set kun i GP'erne at bilerne kører, og hvis teknikere og ingeniører i det lille team skal lære den nye bil at kende, er det nødvendigt at bilerne kommer fra start og ikke render ind i uheld der sætter dem ud af spillet for tidligt. Det er op ad bakke for Minardi.

Dons

Læs mere om:
  • 22/05/05 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1
  •