Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
19/05/05 

Ferrari skal ikke have skyld for at det går deres vej i øjeblikket. Til gengæld banker McLaren på hos Renault og Toyota.
 

Endnu en ny udfordring for alle teams minus BAR, som selv har sørget for at de ikke er med. De berømte gader i Monaco lægger asfalt - nogen steder ny asfalt - til endnu et GP i fyrstestaden. Der er testet på livet løs i Italien og Frankrig. De som har mest travlt er Ferrari, som både skal have dæk og bil til at fungere. Men de andre teams ligger skam ikke på den lade side. De vil forbedre deres præstationer, og helst være bedre end konkurrenterne på alle fronter. Det man i de forskellige teams nu arbejder på, er at få så god en kvalifikation som overhovedet muligt. Var der nogen der nævnte noget om lette overhalinger i Monaco?

Renault:
Reanult har en sejr at forsvare fra sidste år. Begge kørerne glæder sig til Monaco, og udover at de kan li' banen, så mener de også at de har en god chance her for et godt resultat, i og med at R25'eren er let kørt. Renault kommer med en ny aerodynamisk pakke - ligesom alle andre teams også gør - til Monaco. Banens specielle karakter gør at man har udviklet en pakke udelukkende til denne bane. Bilernes ridehøjde bliver højere end vanligt, ligesom man har kikket nærmere på motorstyringen. Mest pga. at man i Grand Hotel hårnålesvinget kun kører ca. 45 km/t. Det er temmelig langsomt især for en Formel 1 racer. Der bliver brug for moment en del steder på banen. Alle er dog særdeles fortrøstningsfulde hos Renault, og hvad skulle man ellers være når man fører VM både på kørersiden og hos konstruktørerne.

Toyota:
I Toyotas absolut bedste sæson har de formået at skrabe 40 points sammen, kun McLaren hænger i øjeblikket på, kun 3 points efter. Toyota teamet har været meget tæt på at blive idømt straf. Det har nemlig vist sig at de ikke havde fået fornyet deres lokale licens i Tyskland og derfor ikke kunne optræde på andre GP baner heller. Det er nu bragt i orden og med en kraftig påtale fra FIA som dog har accepteret teamets beklagelse og undskyldning. En administrationsfejl der vil noget, hvis ikke det var opdaget. Trulli vandt i Monaco sidste år - godt nok for Renault - men håber alligevel at kunne gentage sejren i for sit nye team. Han er selv inde på årsagen til sin succes sidste år, nemlig at han havde pole. Ralf Schumacher har tidligere boet i byen og har som oftest klaret sig hæderligt i gaderne. Begge kørere er enige om at banen stiller store krav til fysik og koncentration. Et øjebliks tab af koncentrationen kan betyder at man er ude efter ganske få meter. Teamet har testet på "hjemmebanen" Paul Ricard, hvor man bl.a. testet aerodynamik og løbsstrategi. Ja, løbsstrategi i og med at det er svært at overhale i Monaco. Teamet medbringer denne gang to reservebiler, så man i tilfælde af uheld, har en ekstra bil klar til begge kørere.

McLaren:
McLaren kører et lille jubilæumsløb i Monaco. Det er Mercedes deltagelse nr. 200 i Formel 1. McLaren skal efter bedste evne søge at gentage succesen for Kimi Raikkonen. Men også få Montoya længere frem. Forud for Monaco har teamet testet på Paul Ricard i Frankrig. Ifølge McLaren brugte man en konfiguration på banen der svarer nogenlunde til Monaco. Spørgsmålet er så ikke om det er en test til mest gavn for de efterfølgende GP'er, Wurz var på besøg på en af de absolut længste langsider, bl.a. med uheld til følge. Det skal dog lige siges at McLaren også testede dæk for Michelin. Der er dog ingen tvivl om at McLaren såvel som andre teams har arbejdet meget med at finde et mekanisk grip der virker. De sidste detaljer skal findes under den frie træning. Kørerne glæder sig begge til løbet. Montoya har vundet her før for et andet team, Kimi har været uheldig her også, hvor han tidligere er udgået. Men Kimi håber nu kun på at uheldskvoten er opbrugt, så han kan præstere et godt resultat her også. Stemningen i teamet er bedre end længe, så mon ikke at det smitter af på resultatet af Monacos GP også.

Williams:
Forholdet mellem Williams og BMW knager. De forventede resultater er ikke kommet. Williams har dog stadig deres ærgerrighed og ambitioner i behold, og har til dette GP udviklet noget nyt aerodynamik som er testet i forbindelse med teamets test på Vallelunga i Italien. Teamet fortæller selv at det primære ved denne test, har været dæktest. Man har dog også arbejdet med setup, køling af bilerne og andre små, men væsentlige ting. Nick Heidfeld er glad for at køre her, mens Mark Webber ikke udtrykker den helt samme begejstring. Nok mest fordi banen ikke er tilgivende overfor fejl. Begge er dog enige om, at det er en bane for kørerne. De mange forskellige sving og niveauforskelle, gør det til en god klassisk bane for kørerne. Men hvad kan man vente af Williams teamet? Teamet vandt her sidste gang i 2003 hvor Montoya kørte sejren hjem. Måske er det en bane som passer godt til Williams bilerne. De har ikke vist det store på andre typer af baner, så måske her.

Ferrari:
Ferrari er ved at have travlt med at bortforklare alle deres problemer i øjeblikket, men sideløbende bliver der skam arbejdet med tingene hjemme i Maranello. Der fokuseres i øjeblikket på gearkassen, som ikke har vist sig helt så stærk som ventet. Og det skal den være i Monaco. Der foretages mere end 3600 gearskift i løbet af GP'et fortæller teamets ansvarlige for gearkasserne, Diego Ioverno. Et andet problem er man er gået bort fra titanium gearkasserne, og i stedet sidste år begyndte at bygge den i kulfiber. I år er der endnu flere dele der er bygget i kulfiber, og der er nogen lærepenge der skal betales. Ferrari stiller også med en ny Shell V-Power benzin. Den skulle til gode se den manglende køling, og dermed højere motortemperatur, som kan forekomme i Monaco, hvor det tit kan være stillestående luft i gaderne selvom byen ligger ned til vandet. Ferrari arbejder med gearkassen for at få den til at fungere optimalt, men derudover tester man - ikke overraskende - Bridgestone dæk i stakkevis. Kørerne taler ikke så meget om hvordan det er gået hidtil, men snarere om hvad man kan forvente. Monaco er en af de baner hvor Schumachers rekordliste ikke er så stor som andre steder, og spørgsmålet er om han kan forbedre den i år. Det lykkedes ikke sidste år, må man tørt konstatere. Barrichello har haft fornøjelsen af at være med bl.a. det tynde øl i år. Kun 8 points er det blevet til i år endnu. Både team og kørere har ikke haft det let i år. Kørerne har mere travlt med at fortælle hvordan banen skal køres end hvad de egentlig forventer af GP'et. Er Ferrarien bare ikke god nok endnu?

Dons

Læs mere om:
  • 22/05/05 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1
  •