Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Svær weekend for LV-Motorsport

Danish
Touringcar
Challenge 

17/05/05 

- på Padborg Park
Et par kedelige uheld forhindrede LV-Motorsport's kørere, Klaus Verner og David Falch, i at vise deres fulde potentiale ved Padborg Open.
 

Teamet ankom til Padborg Park med gode testresultater i bagagen, og var derfor berettiget optimistiske forud for deres deltagelse i Danish Touringcar Championship løbet i forbindelse med Padborg Open.

Ikke en gang det, at Klaus Verner var forhindret i at stille op i lørdagens fri træning kunne lægge en dæmper på optimismen, og den optimisme forsvarede David Falch på fornem vis ved at køre 10. hurtigste tid ud af de 25 deltagende kørere.

I tidtagningen lørdag eftermiddag var begge kørere med på banen, og igen var David med fremme i den forreste halvdel af feltet, han kørte 12. hurtigste tid.
Her var det straks lidt sværere for Klaus Verner, der kom ud til tidtagning uden forudgående træning, og han sluttede derfor på 19. pladsen. Med Davids 12. plads, var teamet repræsenteret i den vigtige Super Pole, som netop tæller de 12 hurtigste kørere.


Klaus Verner måtte springe den fri træning over.
(Foto: Motorsporten.dk)

Søndag kørtes der en warmup inden de 12 hurtigste kørere fra tidtagningen skulle ud i Super Polen, og her viste begge LV-Motorsport kørere sig hurtige, og David og Klaus sluttede på henholdsvis 10. og 15. pladserne generelt, og blandt privat cup kørerene var de nummer 3. og 8.

David Falch, der var ene om at repræsentere teamet i Super Polen, kørte her 8. hurtigste tid, kun et sekund fra poletiden, og var igen 3. hurtigste privat cup kører, og det selv om han lavede en kørefejl i hårnålen efter BigMag svinget.


David Falch var flyvende i Super Polen.
(Foto: Motorsporten.dk)

I Pre Finalen fik David en rigtig god start, allerede inden det første sving var han forbi Martin Pedersen, og gik herefter op på siden af Michel Nykjær igennem første sving, men desværre var John Nielsen kørt uden for banen, og da hans racer igen fik fat, kom han lige ind mod David, og en kollision var uundgåelig, dette satte David ud af spillet efter blot et par hundrede meters kørsel, med et knækket forhjulsophæng.
Klaus Verner der her kørte sig til en placering som nummer 16, var tilfreds med Pre Finalen:
"Det gik nogenlunde, tiderne bliver hele tiden bedre og bedre."

"Det var et ærgerligt uheld" - udtalte David Falch i pausen - "men hverken John eller jeg kunne gøre noget for at forhindre det, ingen af os kunne undvige. Desværre havde jeg fuldt styreudslag da han ramte mig, og det resulterede i et knækket forhjulsophæng."

LV-Motorsport's mekanikere fik, med en heroisk indsat, skiftet forhjulsophænget og trækakslen, samt sporet bilen, så David kunne deltage i selve finale løbet, men på grund af tidspresset, så måtte han starte fra pitten i stedet for bagerst i feltet.
Dette var måske redningen for David, for på første omgang kørte et par af kørerne i den bagerste del af feltet sammen, og den tumult slap han nu uhindret uden om, og da der samtidig blev indsat 'Safety Car' mens der blev ryddet op, så tabte han ingen tid ved at starte fra pitten.
Begge LV-Motorsport racere var nu godt med i finale løbet, men så blev Klaus sendt ud i et spin af en konkurrent, noget som kostede ham en del tid, samt ikke mindst en del placeringer, og da der senere begyndte at sprøjte benzin ud på hans ene baghjul, så blev det sværere og sværere for ham at holde racere oppe i fart, alligevel kørte han sig ind på en 17. plads.
David havde efter uheldet i Pre Finalen en del han ville vise, og med den ene flotte overhaling efter den anden, kørte han sig op på 13. pladsen i DTC feltet efter at være startet bagerst.


Klaus Verner og David Falch.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Mine mekanikere gjorde et kæmpe arbejde med at få repareret min racer i pausen, og tiden var så knap at de kun kunne nå at spore den på øjemål, alligevel kørte den rimelig godt i finalen" - udtalte David Falch efter weekenden - "mine mål for weekenden blev delvist indfriet, jeg kom med i Super Pole, og uden uheldet i Pre Finalen havde jeg måske kunne køre mig i top 3 i privat cuppen. Men generelt er vi denne weekend blevet meget klogere, og det gælder for raceren og for gamet som helhed."

"Jeg er ikke tilfreds med weekenden som helhed, Pre Finalen gik som nævnt nogenlunde, men Finalen var noget skidt - dels blev jeg kørt af banen, og dels spildte raceren vædske ud på det højre baghjul, hvilket gjorde den svær at styre" - udtaler Klaus Verner - "vi døjer stadig lidt med opsætningen, og der er stadig meget vi skal lære, men jeg er fortrøstningsfuld, vi skal nok komme med frem i feltet."

Sportsdirektør Lars Vendelbo opsumere weekenden således:
"Det var helt vildt med David's 8. plads i Super Polen, blot ærgerligt at et uheld skulle forhindre at den gode placering blev udnyttet. Vores mekanikeres arbejde for at få hans racer klar igen var bare imponerende, det var virkelig noget der tændte David, og han kørte nogle fantastiske tider i Finaleløbet. Desværre havde Klaus et par påkørsler, samt nogle vædske problemer ved det ene baghjul, hvilket sinkede ham en del - ellers kunne det være blevet til flotte placeringer til begge vores kørere. Vi arbejder allerede nu på at løse problemerne på Klaus' racer, så den kan være klar til det næste løb."


Klaus Verner og David Falch.
(Foto: Motorsporten.dk)

Næste løb for DTC kørerne er den 11. og 12. juni på Jyllands-Ringen, men Klaus Verner regner med at køre igen allerede den 28. og 29. maj på Ring Djursland, hvor han tilmelder DTC raceren i Special Saloon Car klassen, for at få mere træning, og for at han sammen med sine mekanikere kan arbejde mere med bilens setup.


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • 15/05/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge
  •