Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Spaniens GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
10/05/05 

Det spanske GP blev skæmmet af BAR teamets tilsyneladende snyderi, men også skuffelser. Bare spørg i Ferrari lejren.
 

Der var i Spanien meget fokus på BAR teamet. Der har tilsyneladende været et større snyderi i gang, og FIA er da heller ikke færdige med deres undersøgelser endnu, så måske venter der en større straf end den hidtil udmålte. Igen skuffede Ferrari. Først måtte man skifte motor i Barrichellos bil. I selve løbet var der store problemer med dækkene, samt en måske forkert valgt strategi for Barrichello. De andre teams havde vel større eller mindre succes.

Renault - 58 points:
Renault teamet øgede deres forspring til Toyota med en enkelt pind. Der var fra det spanske publikums side meget forståeligt, knyttet store forventninger til at deres helt, Alonso, skulle vinde det spanske GP. Det var der dog en anden der gjorde. Men Alonso var efter løbet utrolig glad for sin andenplads. Der var nemlig lidt problemer med dækkene i den første del af løbet. Men han gjorde sit og bevarede andenpladsen stort set gennem hele løbet. Fisichella havde den dog kort til låns en overgang. Og netop Fisichella har været uheldig i sæsonen. Han har kun scoret points i de løb han har fuldført, nemlig med sejren i det første løb og så med femtepladsen her i Spanien. Han måtte have skiftet næsen på bilen, da den begyndte at miste downforce, men efter skiftet gik det fremad igen, og han kunne slutte løbet på femtepladsen. Raikkonen, erkendte alle i teamet, at ham kunne de ikke fange på dagen.

Toyota - 40 points:
Toyota teamet holder stadig afstand til McLaren om end at sidstnævnte er begyndt at røre på sig. Trulli var igen på podiet - for 3 gang i år. Denne gang fik Toyota tredje og fjerdepladsen i hus efter fornuftig kørsel af begge kørere. Fornuftig fordi de ikke pressede hinanden unødvendigt hårdt, men bevarede overblikket så begge biler kunne komme i mål. De to kørere duellerede stort set hele løbet igennem om deres placeringer med Trulli som den vindende af de to da de kørte over målstregen. Som løbet udviklede sig, var der heller ingen i teamet der bagefter beklagede sig. Man opnåede hvad man kunne, men kikker dog stadig efter en sejr. Men der skal arbejdes noget mere inden man opnår det, erkender man i teamet.

McLaren - 37 points:
"Iceman" kørte sig til sin tredje sejr nogensinde. Det var dog forholdsvis let for ham. Efter at have klaret sin kvalifikation i overbevisende stil, var det "kun" at køre sejren hjem. Kun fordi Raikkonen før har været temmelig uheldig med bilen, men ikke denne gang. Der var på intet tidspunkt noget egentlig pres på finnen. Allerede i løbet af ganske få omgange fik han skabt det nødvendige forspring, så selvom der skulle foretages pitstop, så var han altid foran. Kun lidt panik i nogle få øjeblikke da motoren mistede kraft, men problemet forsvandt igen ret hurtigt. Montoya som her vendte tilbage efter en skadespause, kom ind på syvendepladsen. Det kunne måske have været bedre da hans første pitstop kiksede. En defekt på benzinpåfyldningsanlægget gjorde at han måtte to gange i pit for at få brændstof på. Det var ved den første pitstoprunde at det skete. Inden da havde han spundet rundt på banen. Det kostede tid men ikke placeringer. Han beklagede sig lidt over skulderen, men var glad for at den kunne holde. Ron Dennis var da heller ikke utilfreds efter løbet. Teamet har nu noget håndgribeligt at bygge videre på.

Williams - 21 points:
Når man sådan hører på hvad Williams teamet udtaler, så sporer man skuffelse. Ingen kan dog placere skuffelsen, og det er måske netop problemet. Hvor skal man sætte ind for at forbedre hele situationen? Mark Webber havde gjort det udmærket i kvalifikationen, men i løbet var situationen noget anderledes end forudset. Han startede med lidt benzin om bord i håb om at avancere på denne måde, men det mislykkedes. Så ændrede teamet strategi, og den nye strategi var bilen ikke sat op til. Det sled for meget på dækkene, så Webber måtte køre lidt konservativt for at få bilen i mål. Det lykkedes da også men måske på en lidt skuffende sjetteplads. For Heidfeld gjaldt det kun om en ting. Det var at komme så langt frem som muligt. Han startede pga. motorskifte bagerst, men havde en del problemer med at komme forbi trafikken foran sig - også selv om bilen var noget hurtigere end disse konkurrenter. Heidfeld kom i mål på en beskeden tiendeplads. Der er noget at arbejde videre med i Williams teamet.

Ferrari - 18 points:
Hvem så ansigtsudtrykkene hos Ferrari efter det spanske GP? Nej hvor var de skuffede. Det gik da heller ikke som man havde ventet. Man havde håbet på at M. Schumacher kunne gentage bedriften fra Imola og i det mindste være kommet på podiet igen, men to punkteringer, begge på venstre side af bilen satte ham ud af spillet på omgang 46. Strategien var ellers ved at lykkedes, men sådan skulle det ikke gå denne gang. Barrichello startede bagerst efter et motorskifte, men havde med egne ord problemer med balancen i bilen, og kunne ikke opnå den fart i bilen som han ønskede. Derfor blev det til en niendeplads for hans vedkommende - én omgang efter Raikkonen. Ligesom Williams har også Ferrari mange ting der skal arbejdes med, for at man komme frem i rækkerne. Jean Todt erkender dette problem, men siger også at alle nu må være ekstra motiverede og have den nødvendige vilje for at dette kan ske.

Dons

Læs mere om:
  • 08/05/05 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1
  •