Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

A1 Grand Prix

A1 Grand Prix - hvad er det? Del 2 af 2

A1 Grand Prix 
05/05/05 

Vi har tidligere fortalt lidt om organisationen og opbygningen af A1 GP serien - én serie der er planlagt til at starte d. 25. september på Brands Hatch. Her vil vi forsøge at komme ind på bl.a. franchise modellen.
 

A1 GP serien starter til september hvor stort set alle andre serier i motorsporten er ved at nærme sig sæsonafslutningen. Men det gør for så vidt ikke noget. Serien skal køres som vinterserie og i et format der ligner World Cup eller Nations Cup som kendes bl.a. fra fodbold og andre boldspil. Altså et mesterskab for nationer - ikke for teams.

Siden vi bragte første del, er der kommet flere lande på listen over deltagende nationer, så listen nu er oppe på små 20 nationer og dermed ligeså mange biler. Indtegningen er dermed oppe på godt to-tredjedele af det forventede antal deltagerlande. Men hvordan kommer man ind i A1 GP?

Tilmelding:
Det er for så vidt ret simpelt at tilmelde sig. Man tager kontakt til A1 GP - hvis deres sælgere da ikke direkte henvender sig - og får visse oplysninger om hvordan det videre forløb skal foregå. Disse oplysninger er i første omgang yderst begrænsede. Samtidigt vil A1 GP undersøge med en vis selvfølgelighed indbygget, hvor stor kapacitet og interesse man har for at deltage i deres serie. Det hænger sammen med både A1 GPs økonomiske figurer og hvilken status et land har. Det er nemlig sådan at stort set alle lande i verdenen som har et motorsportsforbund under FIA, er inddelt i kategorier. Og der er Danmark ifølge vore oplysninger, ikke blandt de højest rangerede. Faktisk opererer man med 4 kategorier, hvor Danmark ligesom resten af Skandinavien er i tredje kategori, altså den næstdårligste. Denne kategorisering betyder at jo lavere man er rangeret, jo dyrere er tilmeldingsgebyret. Hvordan A1 GP kategoriserer lande kan man kun gisne om, men mon ikke det har noget med status, økonomisk formåen og ikke mindst hvad kan A1 GP tjene på at et land deltager i A1 GP serien.

Franchise:
A1 GP opererer udfra franchise princippet. Kort sagt betyder det at man betaler en sum penge for en ydelse som A1 GP sørger for. Denne ydelse som A1 GP stiller til rådighed mod betaling, indeholder uhyggeligt mange ting, hvilket ikke er unaturligt, når man tænker på hvor mange ting der skal sørges for i forbindelse med organisation, opbygning, afvikling af serien osv. Serien er som tidligere nævnt helt ny, og det betyder at utrolig mange ting skal opbygges og udføres. Medie, transport, mekanikere, præsentation, husning af deltagere, afvikling og mange, mange andre ting. Problemet er bare pt. at når man søger oplysninger om flere af disse ting, så er det yderst sparsomme oplysninger man får - hvis man får nogen. Eksempelvis kunne det f.eks. være rart at vide om hvem mekanikerne er, eller om der er sørget for pit, plads til VIP gæster osv. Mildt sagt, har det vist sig, så er det noget som A1 GP ikke har været ret gode til at oplyse om. Med andre ord, så er det vanskeligt at få mange af de praktisk-nødvendige oplysninger udleveret. Og så er der prisen. Hvad får man for sit indskud? Indskuddet for at komme ind i varmen er et tocifret millionbeløb, og derudover er der årlige indskud på et pænt stort millionbeløb, dog encifret. Desuden skal man binde sig for minimum 3 år for at deltage. Det betyder at man kommer op på et trecifret millionbeløb.


Kinas A1 GP racer
(Foto: A1 GP/Sutton-Images)

A1 GP har dog ret pæne præmier, selvfølgelig afhængig af placering. Dog er det sådan at man ikke får en præmie udbetalt. Derimod bruges det som afdrag på det man betaler for at deltage i serien. Udover at A1 GP sørger for alt det praktiske, så hjælper A1 GP også med markedsføringen af A1 GP i det land hvor man kommer fra. Det vil bl.a. sige, at A1 GP ifølge deres franchise-model hjælper med at finde de nødvendige sponsorer og anden økonomisk opbakning. Ligeledes er det også meningen at A1 GP tager sig af en del af markedsføringen for sponsorer. Det er dog vanskeligt at se hvordan det kan hænge sammen uden et stort økonomisk bidrag for stor-sponsorer i hvert fald i Skandinavien. Det er begrænset hvor mange virksomheder der har lyst til at bidrage med så store beløb. Vi kender alt for godt historien om hvor vanskeligt det er at skaffe store pengebeløb i sponsorater, når det gælder motorsport i især Danmark. Det gælder for så vidt også i de andre skandinaviske lande. Det er dog bemærkelsesværdigt hvor mange penge man skal rejse for at deltage. Med de beløb som indbetales og rater der skal betales i alt i de tre år som en kontrakt varer, så kunne man have en eller flere danskere kørende i Formel 1 i stedet.

Den danske forbindelse:

En lille del af baggrundsmaterialet til disse to artikler, er kommet fra den danske interesse, dog primært fra A1 GPs egen hjemmeside. Vi kan fortælle at der stadig er en dansk interesse i at deltage i A1 GP der udover at det temmelig dyrt, dog har visse positive sider også. Idekonceptet med en Nations Cup lignende afvikling er ny i den form som A1 GP vil afvikle den under. Det kan give plads til talentudvikling og erfaring med store formel biler. De udvalgte kørere får mulighed for at være aktive i vinterpausen hvor der ellers kun er fysisk træning at begive sig af med. Den danske interesse som vi af diskretionshensyn har lovet ikke at oplyse noget om, mener dog ikke at der i Danmark alene umiddelbart er grundlag for at deltage. Det er konklusionen efter mange møder, samtaler med A1 GP og med efterfølgende evalueringer. Men man har stadig en vis interesse alligevel. Derfor er der i øjeblikket en kontakt til den svenske ditto som er i en lignende situation. Der foregår i øjeblikket en del møder disse to eventuelle partnere imellem, samt at man også samtaler med Norge og Finland om et evt. fælles nordisk projekt. Vi vil ikke her konkludere om det er godt eller skidt det A1 GP byder op til. Men det ligner en økonomisk forretning til fordel for personerne bag A1 GP. Hvorfor skulle man ellers profilere en del af de store lande der allerede er trådt ind i serien med kendte personer? Eksempelvis kan nævnes England - John Surtess (tidligere F1 verdensmester), Malaysia - Alex Yoong (tidligere F1 kører), Brasilien - Ronaldo (kendt fodboldspiller), Portugal - Luis Figo (kendt fodboldspiller), Australien - Alan Jones (tidligere F1 verdensmester), Holland - Jan Lammers (tidligere Le Mans vinder blandt meget andet). I de lande hvor man måske ikke har en motorsportsprofil eller en anden kendt sportsstjerne, er det en i de lande kendt forretningsmand af betydelig kaliber der står i spidsen for det pågældende land.

Læs også:
A1 GP - hvad er det? Del 1 af 2

Dons