Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

VM i kaos

WTCC 
09/04/05 

- sådan skal det IKKE gøres
En deltagerliste på et halvt hundrede biler, heraf med fabrikshold fra tre af standardvognsracings største, Alfa Romeo, BMW og Ford, lovede godt for den nye VM-serie for standardvogne. Da åbningsløbet på Monza var overstået, stod omverdenen måbende og undrede sig over hvad FIA og deltagerne ville med denne serie. Første afdeling udviklede sig nemlig til en farce af dimensioner.
 

Datoen for løbet var 22. marts i året 1987. Gruppe A-standardvognsreglementet var blevet anerkendt over store dele af verden i løbet af midten af 1980'erne og ideen om en VM-serie var oplagt.

Gruppe A var for 4-personers standardvogne produceret i minimum 5000 eksemplarer. Karosserierne skulle være uændret, men tuning af undervogn og mekaniske dele gjorde disse biler til racere. En turbokoefficient på 1,4 skulle udligne forskellene mellem suge- og turbomotorer, således at Ford's nye 2-liters Sierra RS Cosworth blev regnet for en 2,8 liters bil, eller Alfa Romeo's 1,8 75 Turbo Evoluzione blev til 2,5 liter. Minimumvægte og maksimal fælgbredde blev igen afgjort af motorstørrelsen, således at store motorer betød høj vægt, men også brede fælge, mens små motorer betød lavere vægt og smallere fælge.
Efter moderne Super Production-regler meget kompliceret og ultimativt også gruppe A's endeligt på banerne, men det er en anden historie.

Ydermere var biler opdelt i tre divisioner alt efter motorstørrelse: division 1 for de mindste biler under 1600 ccm, division 2 for 1601-2500 ccm og division 3 over 2500 ccm. Toyota Corolla var den mest almindelige blandt de mindste, men også Audi 80 og VW Golf GTI var ofte med, mens en enlig Alfa Romeo 33 Ti dukkede op og blev efteranmeldt i VM-serien.
Division 2 var fra starten BMW M3's domæne, mens Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione og Mercedes-Benz 190E 2,3-16 måtte nøjes med sekundære roller.
Den store klasse var for Ford Sierra RS Cosworth, senere også i evolutionudgaven RS 500 og den chanceløse Maserati Biturbo. Senere på sæsonen dukkede Toyota Supra Turbo og Nissan Skyline GTS-R op, men ellers var denne division fyldt ud af sidste års succesbiler som BMW 635CSi og Volvo 240 Turbo, med de australske Holden Commodore V8'ere som farlige outsidere.

Inden sæsonen startede opstod en af de første hindringer for ultimativ succes for den nye VM-serie: et anmeldergebyr for hele sæsonen på $60.000 pr. bil. Det udelukkede effektivt privatholdene, der nu blot kunne køre med som fyld. Ikke desto mindre blev 4 af sæsonens 11 løb vundet af uregistrerede biler.

VM-deltagerne på Monza

Division 3, over 2500 ccm

#kørerholdteam og bil
1Bruno Giacomelli (I)
Armin Hahne (D)
Marcello Gunella (I)
Pro Team Italia
Maserati Biturbo
6Steve Soper (GB)
Klaus Niedzwiedz (D)
Eggenberger Motorsport
Ford Sierra RS Cosworth
7Klaus Ludwig (D)
Pierre Dieudonné (B)
Eggenberger Motorsport
Ford Sierra RS Cosworth
8Andy Rouse (GB)
Thierry Tassin (B)
Andy Rouse Engineering
Ford Sierra RS Cosworth

Division 2, 1601-2500 ccm

#kørerholdteam og bil
40Ivan Capelli (I)
Roberto Ravaglia (I)
BMW M-Team Schnitzer
BMW M3
42Riccardo Patrese (I)
Johnny Cecotto (YV)
BMW M-Team CiBiEmme
BMW M3
43Luis Perez Sala (E)
Olivier Grouillard (F)
BMW M-Team Bigazzi
BMW M3
46Emanuele Pirro (I)
Roland Ratzenberger (A)
BMW M-Team Schnitzer
BMW M3
75Alessandro Nannini (I)
Michael Andretti (USA)
Alfa Corse
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
76Giorgio Francia (I)
Paolo Barilla (I)
Alfa Corse
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
77Rinaldo Drovandi (I)
Gabriele Tarquini (I)
Brixia Corse
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
78Carlo Rossi (I)
Alessandro Santin (I)
Brixia Corse
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
79Walter Voulaz (I)
Marcello Cipriani (I)
Albatech
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
80Thomas Lindström (S)
Mikael Naebrink (S)
Q-Racing
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione

Monza-weekenden startede med at Ruedi Eggenberger's Texaco-støttede Ford fabriksbiler blev udelukket allerede under den tekniske kontrol. Bilerne var udstyret med Bosch benzinindsprøjtning og ikke Weber, som homologeringen foreskrev. Uden chance for at skifte Boschanlægget ud måtte holdet pakke sammen og vende tilbage over alperne til Schweiz.
Englænderen Andy Rouse var i samme situation, men stod lidt længere tilbage i køen ved den tekniske indspektion - langt nok væk til finde et Weber-klistermærke til at dække Bosch-mærket, hvis man skal tro de ondeste tunger!

Startfeltet var nu reduceret til 41 biler, hvoraf 12 kæmpede om VM. Andy Rouse placerede sin "Cossie på pole, 10 sekunder hurtigere end eneste VM-modstander, Maserati'en på 28. pladsen. M3'ere fulgte på de næste pladser, næsten 3,5 sekunder hurtigere end hurtigste Alfa Romeo.

Andy Rouse udnyttede sin pole og dominerede løbet, indtil topstykket gik i stykker på 12. omgang. Resten af løbet var ren BMW-opvisning med Moffat/Harvey's Rothmans-Holden som eneste modstander, der bare var i nærheden.
Dækproblemer tidligt i løbet tvang Pirro/Ratzenberger-holdet til et stop mere, hvilket i sidste ende kostede sejren til Patrese/Cecotto. Først sent i løbet lykkedes det Bigazzi-BMW'en med Sala/Grouillard at komme forbi Holden-holdet og dermed gøre det til en BMW 1-6 triumf, med den privatanmeldte Alpine M3 på ottendepladsen.
Hos italienerne var nedsmeltningen godt i gang. Hos Alfa Romeo kostede turboproblemer 3 af bilerne fortsat deltagelse allerede inden 1/3 af de 87 omgange var kørt, mens Alfa Corse-bilen med Michael Andretti og Alessandro Nannini blev forsinket. Kun Voulaz/Cipriani og Rossi/Santin kom nogenlunde gennem løbet, men ikke synderligt konkurrencedygtige og modtog målflaget som 14. og 18. Maserati'en gennemførte som 24. og sidste bil efter en mængde småproblemer - problemer som virkelig var små i forhold til hvad der ventede BMW!

Allan Moffat havde nemlig kigget på feltets sidste BMW M3, ungareren Joscéf Csérkuti's eksemplar, der i modsætning til fabriksbilerne og Alpine-teamets, var bygget på en gadeversion og ikke et råkarrosseri. Pladetykkelsen i taget var langt tyndere på disse end på Csérkuti's og desuden valgte BMW at fortolke homologeringen af "bagklap og stødfangere i plasticmateriale", som at man kunne køre konkurrence med tilsvarende kulfibererstatninger!
Resultatet faldt promte og samtlige M3'ere i mål på nær altså Csérkuti's blev udelukket, mens en anden Cibiemme-M3 var udgået. Hermed gik sejren til Allan Moffat og John Harvey i deres privatanmeldte Holden, foran Cibiemme-holdets 635 og Marko-Mercedes'en fra DTM-serien, mens Voulaz/Cipriani rykkede frem på 7. pladsen som bedste VM-bil.

Top-10 af 500 Km di Monza, 22. marts 1987

pos.div.#kørerholddiv.team og bilomg.tid
DSQDSQ42Riccardo Patrese (I)
Johnny Cecotto (YV)
2BMW M-Team CiBiEmme
BMW M3
872:55:45,36
DSQDSQ46Emanuele Pirro (I)
Roland Ratzenberger (A)
2BMW M-Team Schnitzer
BMW M3
872:56:10,10
DSQDSQ47Markus Oestreich (D)
Altfrid Heger (D)
2BMW M-Team Linder
BMW M3
872:56:10,59
DSQDSQ40Ivan Capelli (I)
Roberto Ravaglia (I)
2BMW M-Team Schnitzer
BMW M3
872:56:13,25
DSQDSQ41Winfried Vogt (D)
Christian Danner (D)
2BMW M-Team Linder
BMW M3
872:56:13,95
DSQDSQ43Luis Perez Sala (E)
Olivier Grouillard (F)
2BMW M-Team Bigazzi
BMW M3
86?
1.1.5Allan Moffat (AUS)
John Harvey (AUS)
3Allan Moffat Racing
Holden Commodore VL
862:57:33,09
DSQDSQ52Andy Bovensiepen (D)
Eric Van de Poele (B)
2Alpina
BMW M3
86?
2.2.18Georges Bosshard (CH)
José Angel Sasiambarrena (E)
3CiBiEmme Sport
BMW 635CSi
842:56:37,16
3.1.57Peter Oberndorfer (D)
Franz Klammer (A)
2AMG Marko RSM
Mercedes-Benz 190 E 2.3-16
832:56:37,16
4.2.49József Cserkúti (H)
Toni Fischhaber (D)
András Szabó (H)
2József Cserkúti
BMW M3
822:56:22,98
5.3.19Roberto Castagna (I)
Roberto Orlandi (I)
3CiBiEmme Sport
BMW 635CSi
822:56:36,12
6.4.26Peter Seikel (D)
Giovanni da Schio (I)
3Seikel Motorsport
Ford Mustang 5.0 GT
812:57:24,71
7.3.79Walter Voulaz (I)
Marcello Cipriani (I)
2Albatech
Alfa Romeo 75 Turbo
792:55:52,18
8.5.27Giuseppe Quargentan (I)
Stanislav de Angelis (I)
Grand (I)
3Quargentan
BMW 635CSi
792:56:20,07
9.4.54Michel Bienvault (F)
Loius Descartes (F)
2Bienvault
BMW 325i
782:57:17,71
10.1.92Andrew Bagnall (NZ)
Chris Hodgetts (GB)
1Chris Hodgetts Motor Sport
Toyota Corolla GT
782:57:45,19

Da FIA efterfølgende skulle uddele VM-point gik det heller ikke helt smertefrit. I første omgang fik alle deltagere, VM-registreret eller ej, point. Moffat og Harvey fik således 20 point for generalsejren og 20 for divisionssejren, blot uden at blive officielt registreret - en slags spøgelsespoint. Bedste VM-hold, Voulaz og Cipriani, måtte nøjes med 4 point for den generelle 7. plads og 12 point som tredjebedste division 2-hold, men stadig som officielt førende i VM-stillingen!
Først uger senere reviderede FIA pointlisten, så de tre Alfa Romeo'er og den enlige Maserati var eneste hold der fik point. 20+20 point til Voulaz/Cipriani som bedste VM-hold generelt og vinder af div. 2, mens Rossi/Santin fik 15+15 som næstbedste både generelt og i division 2 og 12+12 til Andretti/Nannini ligeledes som tredjebedste. Den enlige Maserati med Giacomelli/Hahne/Gunella kom i mål som fjerdebedste VM-hold, hvilket indbragte 10 point, men med yderligere 20 point som vinder af div. 3 og i alt 30 point og en delt andenplads i VM!

Med sådan en sæsonstart kunne det kun gå fremad, hvilket det da også gjorde, men hele 1987 blev præget af uro. Selvom Ford fik lov til at bruge Bosch benzinindsprøjtning fra næste løb på Jarama, så kostede andre fejlfortolkninger af reglementet Ford yderligere et løb senere på sæsonen, mens samtlige Alfa Romeo-hold, på nær 33 Ti'eren, trak sig efter de 7 europæiske løb. Maserati blev aldrig konkurrencedygtig, men fuldførte dog sæsonen på nær finalen i Japan.
Ydermere skubbede en vis Bernie Ecclestone på for at promovere den såkaldte Procar-serie - Kulfibermonocoque-chassiser iklædt 4-dørs sedankarosserier og 3,5 liter F1-motorer. Hans daværende Brabham-team producerede en prøveklud for Alfa Romeo, men det var alt der blev af gruppe A's afløser. De næste år så standardvognsracing begive sig i forskellige retninger, hvoraf DTM og den engelske Super Touring blev toneangivende det næste årti.

Weekendens VM-præmiere bliver næppe helt så "spændende" og godt det samme. Reglerne for både teknik og afvikling er på plads og langt mere enkle og forståelige end i 1987, så WTCC, andet forsøg, skulle have de bedste forudsætninger for succes.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 10/04/05 - Monza - WTCC
  •