Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans-arrangørernes forklaringsproblem vokser

Le Mans 
03/04/05 

Le MansFor lidt over en uge siden blev Team Essex Invests tilmelding til den hurtigste LMP1-klasse pure afvist uden nogen form for begrundelse, hvilket netop er den argumentation, som de franske arrangører på forhånd havde indskrevet i deres regelsæt.
 

Men Le Mans-arrangørernes forklaringsproblem er bare vokset siden da, og det nåede lørdag aften nye højder, da en to-dages test for deltagerne i Le Mans Endurance Series blev afsluttet på Paul Ricard. Her var Team Essex Invests Zytek-racer nemlig tredjehurtigste blandt 24 deltagende biler!

"Vi har fået bekræftet, at vi er absolut konkurrencedygtige, og så må vi ikke være med i løbet," siger John Nielsen.

"Det er endnu mere frustrerende, og der er ingen, som kan forstå, hvorfor vi ikke er med til Le Mans. Alle de fine herrer undskyldte meget, at vi ikke er med og sagde, at vi måske kunne komme med til næste år. Men nu beviser vi ved løbet på Spa om fjorten dage, at vi er de bedste."


Team Essex Invest-raceren - her med John Nielsen - var tredjehurtigste ved Le Mans-testen.
(Foto: Team Essex Invest / dailysportscar.com)

Foruden ham selv blev den sorte Zytek-racer kørt af DTC-mesteren Casper Elgaard og japaneren Hayanari Shimoda, og trioens bedste tid på 1.39,868 blev kun overgået af de to fabriksbiler fra Courage- og Pescarolo-holdene, som kørte 3-4 tiendedele hurtigere. Men man skulle helt ned på syvendepladsen for at finde den eneste af de vanevindende Audi R8-racere, som deltog i testen, og da den tillige var 1,7 sekunder langsommere end Team Essex Invest-bilen, virker det som om, at Le Mans-organisationen vil arrangere verdens største motorløb, så udfaldet nærmest er givet på forhånd.

"Dette her beviser, at vi burde have været med på Le Mans, og at Team Essex Invest hører med i toppen af international sportsvognsrace," siger Casper Elgaard fra Sydfrankrig. "Paul Ricard-banen har en stor langside, og det favoriserer faktisk de gamle hybridbiler, som har flere hestekræfter, lavere vægt og må bruge mere benzin i forhold til vores bil. Men i forhold til løbet på Spa står vi godt, for Spa består af mange sving og vel at mærke hurtige sving, og der tror vi, at vi har en stor fordel."

Løbet på den belgiske bane er den første af en serie på fem løb over 1.000 km, og selv om det langt fra er alle af de teams, som er sluppet igennem nåleøjet til 24-timers løbet på Le Mans, der deltager, så vil modstanden i de drilske Ardenner-skove være stor den 17. april.

"Vi ser meget frem til Spa om fjorten dage, for dér er vi én af favoritterne, selv om der er tilmeldt 54 biler, som er et rekordstort felt. Det er en bane, hvor alt kan ske, for solen kan skinne og det kan regne på samme tid," siger John Nielsen. "Ved de sidste to dages test her på Paul Ricard testede vi også pitstops og alt muligt andet, så vi føler os godt rustede til den opgave, som kommer. Zytek-raceren kører rigtigt stærkt, så vi er absolut optimister til Spa!"


Læs mere om:
  • 19/06/05 - Le Mans - Le Mans
  •