Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Optakt til Bahrains Grand Prix

Formel 1 
31/03/05 

Søndag formiddag starter sæsonens tredie løb. I den varme ørken skal bilerne udkæmpe tredie runde i kampen om titlen som verdens bedste indenfor motorsport. Og sådan som sæsonen er startet burde der være mulighed for noget spændende race. Specielt Malaysia bød på gode dueller i feltet, selvom der ikke var meget diskussion om hvem der tog sejren.
 

Renault må være storfavorit på forhånd. Efter to overlegne sejre i træk, ligner det franske hold en stærk kandidat til årets titler. Der har været en sejr til hver af kørerne. Fernando Alonso virker stærkere end han længe har gjort og sejren i Malaysia bragte ham i front i VM. Denne føring er han naturligvis interesseret i at beholde og vil kæmpe til det sidste for at holde fast.


(Foto: Renault-F1)

Hans holdkammerat Fisichella vandt sæsonens første løb, men efter en fejl i Malaysia røg både han og Mark Webber af banen. For Fisichella er målet med løbet i Bahrain at demonstrere at han kan køre lige op med Fernando Alonso.

Men Renault skal på den anden side heller ikke vide sig for sikre. Bare fordi man har vundet to løb i træk, er det jo ikke en garanti for at man vinder det tredie også. Der er andre der står og banker på.

McLaren vil i al fald gerne vippe Renault af pinden. De har ikke været for overbevisende i de to første løb, men derfor skal man ikke afskrive Ron Dennis' hold endnu. Kimi Raikkonen har haft sine problemer i år, men med hans kølighed er det næppe noget der generer ham meget. Et godt resultat i Bahrain og finnen kan føle sig på rette vej igen.

Værre er det for Montoya, der efter to jævne løb må sidde over i Bahrain efter en tennisskade. Han erstattes af Pedro de la Rosa, der i tidligere tider har kørt for Arrows og Jaguar. Den spanske kører har i noget tid været testkører hos McLaren, og får altså nu chancen, da den anden testkører, Alexander Wurz, ikke kan være i bilen. Det kan meget vel være de la Rosas sidste optræden i et Formel 1 løb. Han er ikke helt ung mere og selvom han et par gange i sin tid hos Arrows kørte flotte løb, har talentet aldrig været voldsom.


(Foto: BMW)

Williams vil også gerne gøre Renault rangen stridig som det bedste team i Formel 1. Mark Webber blev pillet af banen i Malaysia, men er klar til kamp. Angiveligt har den hårdfører australier haft problemer med et par ribben i de første par løb. Men nu skal han være i orden, og det glæder vi os så til at se. Et godt resultat er tiltrængt for australieren der er udråbt som et stort talent. Nu har han en god bil og nu vil vi også se resultaterne.

Nick Heidfeld i den anden Williams klarede sig godt i Malaysia, hvor han tog bronzepokalen med hjem. Det evige talent har grebet sin chance hos Williams og indtil videre virker han godt kørende.

Den store overraskelse i de første par løb har ikke været Renaults sejre, men Toyotas konkurrencedygtighed. I Australien gik det dog nærmest baglæns midtvejs i løbet, men i Malaysia holdt Jarno Trulli skuden på ret køl og hentede en flot 2. plads. Et fantastisk godt resultat for det japanske team med de store ambitioner. Men nu skal de to kørere, Trulli og Ralf Schumacher, bevise at det ikke var en enlig svale. Flere og regelmæssige resultater er kravet. Også hos Red Bull skal man holde det momentum man har fået opbygget. De er startet godt, men det er nu de skal bevise at det ikke kun var fordi de var bedre forberedte end konkurrenterne. David Coulthard virker motiveret og Christian Klien har leveret mere i sæsonens to første løb end han gjorde hele sidste sæson.


(Foto: Ferrari)

Og så må vi jo heller ikke glemme Ferrari. Efter en skidt sæsonstart er det nu der skal rykkes for at være med i det sjove. Problemet for Ferrari er at de har rykket præmieren på deres nye bil frem, fordi den gamle var for langsom. Det store spørgsmål er så hvor meget bedre den nye bil er? Den skulle have slået sine folder på testbanen en rum tid endnu ifølge den oprindelige plan. Men nu får den altså præmiere før den måske er helt moden. Så spørgsmålet er, om Ferrari har lullet konkurrenterne i søvn og nu tager alle med storm, eller om de virkelig er ved at havne så meget i problemer at de er nødt til at stille med en bil der endnu ikke er flyvefærdig. Ferrari bliver spændende at følge i weekenden.

Resten af feltet skal man ikke forvente sig for meget af. Sauber er kommet dårligt fra start og den tilbagevendte Villeneuve har skuffet. Men hvad kan man forvente af en tidligere mester? Hvis han skal køre og synes det er sjovt skal han ikke ligge og trille rundt og på en god dag hente et point eller to! En tidligere mester skal være med i front. Men i Villeneuves tilfælde ligger han lidt som han har redt. Talent og evnen til at vælge rigtig følges ikke altid ad.

BAR har også haft problemer og umiddelbart er der ikke meget der tyder på at der kommer store forbedringer lige med det samme. Teamet virker som om de har hvilet for meget på laurbærerne i vinters. Button har tidligere virket mere end modløs når tingene ikke flaskede sig. Det skal blive spændende at se om han stadig lader sig påvirke på den måde af modgang.

Jordan og Minardi udgår efterhånden deres eget lille løb. Forvent ingen mirakler fra den front.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 03/04/05 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •