Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

A1 Grand Prix

A1 Grand Prix - hvad er det? Del 1 af 2

A1 Grand Prix 
01/04/05 

Vi har i mere end et år skrevet og bragt nyheder omkring serien A1 GP. Men hvad er det for en størrelse, og vil den konkurrere med andre formel serier?
 

A1 GP er en atypisk størrelse inden for motorsport. A1 GP skal ikke konkurrere med andre serier, men har som målsætning mindst tre ting. Først og fremmest er det en vinterserie, som primært ifølge ideoplæg og koncept skal køres i Mellemøsten og i Asien. Debutløbet køres dog i England på Brands Hatch. Dernæst står man ikke selv for noget af alt det besværlige og praktiske. Serien og holdene sælges som en franchise model. Serien køres som en Nations Cup - altså en serie for landshold, hvor landene kæmper mod hinanden i stedet for som vanligt teams. Men der er meget mere i hele konceptet.

Ideen:
Nede i Dubai sad Hans kongelige højhed Sheik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum - herefter Al Maktoum - en dag og fik en god ide. En vis interesse for motorsport skulle udnyttes til en ny serie. Ideen var at i stedet for at teams kæmper mod hinanden, så skulle lande kæmpe mod hinanden. Men hvordan skulle det lade sig gøre? Landenes styring af motorsport er vidt forskellige verden over i diverse forbund osv. Maktoum luftede ideen til nogle bekendte i forretningsverdenen, og i løbet af noget tid kom de frem til, at det kan lade sig gøre hvis man laver det som en franchise model. Det betyder på godt dansk at man køber sig til en rettighed. I det her tilfælde køber man retten til at stå for et team, eller i hvert fald at lægge navn til et team. Mere om det senere. Efterhånden som ideen udviklede sig, kunne man pludselig begynde at strukturere det lidt mere. Man skal have et antal biler. I målsætningen forestiller A1 GP sig et felt op til 30 køretøjer. Nu var man nået så langt at man begyndte det seriøse arbejde. Der blev sammensat en organisation med Sheik Al Maktoum i spidsen. En kreds af forretningsmænd og personer indenfor motorsport, blev sat sammen for at udvikle den konkrete model. Serien skal i første omgang køres i Mellemøsten og Asien som vinterserie, og er dermed ikke i direkte konflikt med andre større serier. Man stiller op som land i stedet for som team, altså en slags landsholdsturnering over et endnu ukendt antal afdelinger. Nations Cup ideen er for så vidt hugget fra fodbold. Meningen er at A1 GP vil stå for alt infrastruktur i serien. Biler, mekanikere, tv-dækning, sponsorere osv. Til gengæld bliver man så lovet attraktive præmiepenge, indtægter fra lokale sponsorer osv. Siden ideen startede, er der nu etableret kontorer i England hvorfra næsten hele administrationen i dag køres. Nu var man så klar til at lancere ideen til interesserede. Et antal forretningsfolk med sælgeregenskaber blev hyret og skulle nu sælge ideen til interesserede. Samtidigt søgte man også om FIA godkendelse, hvilket man efter nogle forhandlinger fik.


Stifteren af A1 GP - Sheik Al Maktoum
(Foto: A1 GP/Sutton Images)

Opbygningen:
Sideløbende med at ideen skulle sælges, begyndte man at skabe struktur i den interne opbygning. Der kom folk der skulle sørge for at der kunne bygges biler, folk til merchandise, folk på alle områder slet og ret. Fra et kontor i Dubai ekspanderede man og oprettede kontorer et par steder i Europa, som nu igen er ved at være samlet i England. Folkene med ansvar for bilen undersøgte forskellige muligheder blandt chassisbyggere og motorleverandører og hos dækleverandører. Flere blev kontaktet og der blev indhentet tilbud. Slutresultatet af denne udbudsrunde endte med at dækkene skal leveres af Cooper Tyre and Rubber Compagny, der ejer det gamle kendte engelske dækfirma Avon. Avon er kendt som leverandør af dæk til den nu tidligere Formel 3000 serie. Chassiset skal bygges at et ligeså kendt firma nemlig Lola. Motorerne skal leveres af Zytek som også kendes fra flere forskellige løbsserier. Samtidigt begyndte de første lande at vise interesse og der blev indenfor forholdsvis kort tid underskrevet aftale med de første par lande. Og så er det ellers gået slag i slag. Flere lande er siden kommet til og man er nu oppe på godt 15 lande der har lavet aftale og flere er på vej.


A1 GP raceren under en demonstration
(Foto: A1 GP/Sutton Images)

Bilen:
Bilen er for så vidt ret simpelt. Det er selvfølgelig et moderne chassis der er underlagt FIAs reglement og godkendelser. Lolas erfaringer på den front blev kombineret med diverse ønsker fra A1 GP. Motoren som Zytek leverer, er på 3,4 L i V8 format og yder godt 520 hk. Det er et krav fra A1 GP at der ikke må være diverse elektroniske hjælpemidler som anvendes eller har været anvendt i Formel 1. Altså ingen aktiv affjedring, launch control og tracktion control osv. Gearkassen er en sekstrins sekventiel som skiftes via de fra Formel 1 kendte greb bag rattet.


Zytek V8 motoren i A1 GP udformning
(Foto: A1 GP/Sutton Images)

Konceptet:
A1 GP's koncept er for så vidt ret enkelt. Find nogle penge og skyd dem i en franchise model udviklet af A1 GP. Så er man med i et rigtigt verdensmesterskab, så man i stedet for at stille op som et team, stiller op som et land. Landene skal så kæmpe mod hinanden i en løbsserie, hvor det land med flest points kan udråbes som verdensmester. Et forsøg på at kombinere VM ideen fra flere forskellige boldspil med motorsport. Dertil skal så lægges den fra A1 GP forventede markedsføringssucces. Ifølge A1 GP har man underskrevet kontrakt med Sky Sport om dækning af løbsserien, samt at der også bliver plads til andre tv-stationer. Det eneste man selv skal sørge for er en teamchef eller teamleder, to til tre kørere. Resten bliver mere eller mindre varetaget af A1 GP.

Vi vil senere komme lidt tættere på hvordan man kommer ind i et franchise forhold til A1 GP og lidt om diverse besværligheder som det kan afstedkomme. Der er dansk interesse for at deltage i A1 GP, måske i kompagniskab med et eller flere skandinaviske lande. Det vil vi også prøve at se nærmere på.

Læs også:
A1 GP - hvad er det? - del 2 af 2

Dons