Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

En omgang med Montoya

Formel 1 
27/03/05 

Spænd sikkerhedsselen og sæt dig tilbage. McLaren teamets Juan Pablo Montoya beskriver en omgang på Bahrain International Circuit.
 

"Vi starter ud på start/mål langsiden som er godt og vel en kilometer lang, hvor vi opnår tophastigheder på omkring 320 km/t i 7 gear efterfulgt af nedbremsningen til sving 1, som er et meget snævert højresving der tages i 1 gear med ca 80 km/t."
"En kortvarig acceleration, bringer os så hen til sving 2, der er et venstresving som tages i 2 gear med omkring 120 km/t, under konstant acceleration hen imod sving 3 der tages med ca 190 km/t, med et gearskifte midt i kurven mens man fortsætter accelerationen, dette bringer os så ud på banens korteste, af de fire langsider."
"Her accelerer vi så op igennem gearene, til 6 gear før vi igen bremser ned til sving 4 som er en snæver højre kurve, der køres igennem med 105 km/t i 2 gear."
"Kombinationen af sving 5-6-7 er udformet som et dobbelt S sving, der gennemkøres under øgende acceleration. I sving 6 lægger hastigheden på omkring 200 km/t og det er samtidigt her vi bliver påvirket af de største G påvirkninger på hele banen, nemlig 3,2 G."
"Ved udgangen af sving 7 accelerere vi så kraftigt, ned imod sving 8 som er et hårnålesving, der igen tages i 2 gear med ca 90 km/t, en kort acceleration bringer os derefter hen til sving 9 og 10 der er udformet som to venstresving, hvor vi gradvist reducere farten ned til 80 km/t i 2 gear."
" Dette bringer os så ud på langsiden, som ligger parallelt med opløbslangsiden, på dette stykke får vi så muligheden for at opnå hastigheder på omkring 300 km/t, før vi igen skal bremse ned til sving 11 der er udformet som en dobbelt kurve. Dette sted på banen er det særdeles vigtigt at man opretholder stabiliteten og hastigheden i bilen, da det leder os ud på endnu et næsten lige stykke, som kun er ganske svagt kurvet."
"Det meget åbne sving 12 som gennemkøres med ca 215 km/t i 4 gear er så efterfulgt af et skarpere højresving, der køreres igennem med 170 km/t i 3 gear, dette bringer os så ud på langsiden igen, hvor vi accelerere op igennem gearene, før nedbremsningen til det sidste sving, der gennemkøres med 95 km/t og derefter starter på en ny omgang."
K.D.

Læs mere om:
  • 03/04/05 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •