Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Sebring er fuld af overraskelser

ALMS 
21/03/05 

American Le Mans SeriesTom Kristensen vandt i 12-timers løbet Sebring, i historiens snævreste sejr. Han kom i mål kun 6,365 sekunder foran teamkollegaerne i den anden Champion Audi R8.
 

Danskernes 12-timers løb time for time:
Kører\Timer123456789101112
Tom Kristensen1.1.1.1.1.1.2.2.1.1.1.1.
Jan Magnussen7.6.4.4.4.4.4.3.9.8.8.6.
Martin Jensen22.17.15.15.15.14.15.13.20.21.22.22.

Løbet var fra starten en hård fight imellem de to biler i Champion teamet, samt de to Dyson Lola EX257/AER, men det viste sig hurtigt, at selvom den flotte Dyson Lola er hurtig i kvalifikation og over korte stints, er den ikke holdbar over distancen. Den bedst placerede Dyson endte på en flot 3. plads, men det var hele 20 omgange efter den vindende bil.
Den anden Dyson Lola EX257/AER endte på 4. pladsen i LMP1 klassen, og det til trods for at bilen udgik efter 264 omgange, og altså endte 97 omgange efter den vindende bil.


Tom Kristensen, JJ Lehto samt Marco Werner vandt dette års 12-timer løb på Sebring i deres Champion Audi R8.
(Foto: Audi Sportpress)

De resterende LMP1 biler gennemførte ikke løbet, hvilket jo i sig selv er lidt skræmmende set i lyset af at mange af dem er gamle og gennemprøvede konstruktioner, hvilket skulle betyde at de ikke gik mekanisk ned, men sådan så det bare ikke ud. Fra omgang 133 var det de to Champion Audi'er der skiftedes til at føre løbet.

Det faktum gør jo at vi frem imod Le Mans må betegne Champion teamet som favoritter til en sejr, og vi med Dannebrog i hånden ser selvfølgeligt gerne at det bliver endnu en sejr til Tom Kristensen, således at han bliver den største af dem alle på Le Mans.

Var LMP1 klassen en teknisk skuffelse, så var LMP2 en teknisk katastrofe.
Det endte med en klasse sejr til Miracle Motorsports og deres Courage C-65/AER. Det var den eneste rullende bil i klassen da løbet blev flaget af. Bilen på 2. pladsen var Kruse Motorsport og deres Courage C-65/Judd, men deres bil var reelt udgået efter 238 omgange.
Den nye Lola B05/40/AER, som er visuelt meget flot, kunne ikke holde til det hårde pres, og den måtte udgå efter blot 166 omgange.

Løbets største fadæse kom også i LMP klassen hvor bilen med nummer 15, Binnie Motorsports Lola B05/42/Nicholson/McLaren.
Deres bil er som den eneste helt udelukket af resultatet. Bilen nåede at køre 11 omgange inden fadæsen indtraf. Bilen havde på det tidspunkt allerede været i pit en gang for at rette et par ting, men på 11. omgang stoppede bilen ude på banen, og køreren hoppede ud. Reglen er så her at køreren selv skal få bilen i gang igen, og selv få den tilbage til pitten. Han må godt få vejledning til at få bilen i gang, men det er kun køreren der må røre bilen.
Men desværre havde Binnie Motorsports glemt og læse den del af reglerne, for der kom en tekniker ud til bilen, og han satte sig ned i bilen, og så var det løb overstået for det team.
Den pågældende tekniker har efterfølgende forklaret at han ikke reparerede noget, men at han kun tjekkede nogle ting, men det kunne løbs ledelsen ikke godkende, og så var deres løb overstået før det var begyndt.

Desværre viste LMP2 bilerne sig endnu engang far deres mest skrøbelige side, og det kan desværre kun betegnes som ikke godkendt. Den klasse skal finde stabilitet, ellers er den snart færdig.

Midtvejsstillingen for Sebring 12 timerløbet:

pos.kl.#kørerekl.bilomg.afstand
1.1.1JJ Lehto (SF)/Marco Werner (D)/Tom Kristensen (DK)P1Audi R8/Audi1750
2.2.2Emanuele Pirro (I)/Frank Biela (D)/Allan McNish (GB)P1Audi R8/Audi175+6,151s.
3.3.16James Weaver (GB)/Andy Wallace (GB)/Butch Leitzinger (USA)P1Lola EX257/AER174-1 omgang
4.1.4Oliver Gavin (GB)/Olivier Beretta (MC)/Jan Magnussen (DK)GT1Chevrolet Corvette C6-R167-8 omgange
5.2.3Ron Fellows (CDN)/Johnny O'Connell (USA)/Max Papis (I)GT1Chevrolet Corvette C6-R167-8 omgange
6.3.57David Brabham (AUS)/Darren Turner (GB)/Stéphane Ortelli (MC)GT1Aston Martin DBR9166-9 omgange
7.4.63Ralf Kelleners (D)/Terry Borcheller (USA)/Johnny Mowlem (GB)GT1Saleen S7R164-11 omgange
8.5.58Peter Kox (NL)/Pedro Lamy (P)/Stephane Sarrazin (F)GT1Aston Martin DBR9163-12 omgange
9.1.27Ian Mitchell (GB)/Phil Bennett (GB)/Harold Primat (CH)P2Courage C-65/Judd162-13 omgange
10.6.5Alex Figgie (USA)/Ryan Dalziel (GB)/Dave Empringham (CDN)GT1Chevrolet Corvette C5-R162-13 omgange
11.4.20Chris Dyson (USA)/Guy Smith (GB)P1Lola EX257/AER161-14 omgange
12.1.31Patrick Long (USA)/Jörg Bergmeister (D)/Lucas Luhr (D)GT2Porsche 911 GT3 RSR159-16 omgange
13.2.45Johannes Van Overbeek (USA)/Jon Fogarty (USA)/Darren Law (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR157-18 omgange
14.3.43Tony Burgess (CDN)/Mike Rockenfeller (D)/Martin Jensen (DK)GT2Porsche 911 GT3 RSR156-19 omgange
15.4.79Justin Jackson (USA)/Tim Sugden (GB)/Niclas Jönsson (S)GT2Porsche 911 GT3 RSR156-19 omgange
16.7.86Christophe Bouchut (F)/Sebastian Bordais (F)/Fabricio Gollin (F)GT1Ferrari 550 Maranello155-20 omgange
17.5.12Michael Lewis (USA)/Tommy Drissi (USA)/Bryan Willman (USA)P1Riley & Scott Mk III C153-22 omgange
18.8.71Tom Weickardt (USA)/Michele Rugolo (I)/Jean-Philippe Belloc (F)GT1Dodge Viper152-23 omgange
19.5.41Marc Hynes (GB)/Patrick Pearce (GB)/Richard Dean (GB)GT2TVR 400R152-23 omgange
20.2.10Jeff Bucknum (USA)/Chris McMurry (USA)/Ian James (USA)P2Courage C-65/AER148-27 omgange
21.6.96Juan Barazi (CH)/Michael Vergers (B)/Andrew Thompson (GB)GT2Porsche 911 GT3 RSR148-27 omgange
22.9.35Andrea Bertolini (I)/Fabrizio de Simone (I)/Fabio Babini (I)GT1Maserati MC12147-28 omgange
23.7.66Tracy Krohn (USA)/Marc Sluszny (B)/Michael Cawley (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR147-28 omgange
24.8.51Scott Maxwell (CDN)/Bryan Sellers (USA)/Gunnar Jeanette (USA)GT2Panoz GTLM139-36 omgange
25.6.88Didier Theys (B)/Michael Krumm (D)/Joao Barbosa (P)P1Dallara/Nissan130-45 omgange
26.3.37Jon Field (USA)/Duncan Dayton (USA)/Gregor Fisken (GB)P2Lola B05/40/AER125-50 omgange
27.9.50Bill Auberlen (USA)/Robin Liddell (GB)/Emanuele Naspetti (I)GT2Panoz GTLM121-54 omgange
28.10.34Steven Ivankovich (USA)/Spencer Pumpelly (USA)/Andy Lally (USA)GT2Porsche 911 GT3 RS116-59 omgange
29.11.40Lawrence Tomilson (GB)/Warren Hughes (GB)/Jonny Kane (GB)GT2TVR 400R109-66 omgange
30.12.48Tom Coronel (NL)/Marc Goosens (B)/Donny Crevels (NL)GT2Spyker C-8 Spyker GT2 R107-68 omgange
31.10.83Rick Sutherland (USA)/Nigel Smith (GB)/Rick Cole (GB)GT1Saleen S7R106-68 omgange
32.13.23Timo Bernhard (D)/Romain Dumas (F)/Sascha Maassen (B)GT2Porsche 911 GT3 RSR98-77 omgange
33.4.30Clint Field (USA)/Gareth Ridpath (GB)/Liz Haliday (GB)P2Lola B2K/40/Judd62-113 omgange
34.14.24Randy Pobst (USA)/Ian Baas (USA)/Brian Cunningham (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR62-113 omgange
35.15.44Lonnie Pechnik (USA)/Seth Neiman (USA)/David Murry (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR46-129 omgange
36.16.67Pierre Ehret (D)/Kevin Buckler (USA)/Andrew Davis (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR21-154 omgange
37.17.47Peter van Merkensteyn (NL)/Frans Munsterhuis (NL)/Marino Franchitti (GB)GT2Spyker C-8 Spyker GT2 R18-157 omgange
38.5.15William Binnie (USA)/Adam Sharpe (GB)/Bobby Julien (CDN)P2Lola B05/42/Nicholson/McLaren11-164 omgange

GT1 klassen var helt som forventet en oplevelse ud over det sædvanlige, som ganske overraskende endte med en sejr til Aston Martin DBR9, kørt David Brabham, Darren Turner og Stephane Ortelli. Det var også teamt der satte den hurtigste omgangs tid i klassen, som var 1:56,599, hvilket også er ny banerekord for GT1 klassen.


Den vindende bil i GT1 klassen - Aston Martin DBR9 med nummer 57 - kørt af David Brabham, Darren Turner samt Stéphane Ortelli.
(Foto: Aston Martin Racing)

Nummer to i klassen blev en Corvette C6.R, men ikke den vi i Danmark havde håbet på. Det var nemlig Ron Fellows, Johnny O'Connell og Max Papis, og først på 3. pladsen kom den anden Corvette med Oliver Gavin, Olivier Beretta og Jan Magnussen, 25 omgange efter den sejrende GT1 bil.

Jan Magnussen og hans to medkører havde ellers længe være med til at præge løbet, men et baghjuls ophæng som drillede gjorde udslaget for bilen med nummer 4, men under løbet satte de tiden 1:56,812, så de er bestemt ikke noget dårligt bud på en kandidat til sejren i GT1 klassen på Le Mans.


Jan Magnussen delte denne Chevrolet Corvette C6-R med Oliver Gavin og Oliver Barretta - de sluttede på tredje pladsen i GT1 klassen og som nummer seks generelt.
(Foto: ALMS)

Den efterhånden aldrende Saleen S7-R fra ACEMCO Motorsports tabte også pusten under løbet, og de endte 5 omgange efter Jan Magnussen's Corvette, men de skal bestemt ikke helt afskrives på Le Mans, for den bil kan stadig præstere konkurrencedygtige tider. Deres hurtigste tid under løbet var 1:57,420.

Feltets mest omtalte bil, før løbet, kom fra Maserati Corse og var Maserati MC12, den gennemførte løbet, og det skete heldigvis uden at den havde nogen indflydelse på løbet.
Maserati MC12 med Andrea Bertolini, Fabio Babini og Fabrizio de Simone kom igennem løbet på en 5. plads i GT1 klassen.
Bilen nåede ikke-imponerende 316 omgange, med en hurtigste omgang på 1:59,181, så der skal arbejdes lid med den inden næste løb. Hvis altså Maserati fortsat får lov til stille til start, med en ikke lovlig racerbil?

GT2 klassen som er feltets langsomste biler, blev ikke overraskende vundet af en Porsche 911 GT3-RSR fra Petersen / White Lightning, kørt af trioen Lucas Luhr, Patrick Long og Jorg Bergmeister. J3 Racing indtog 2. pladsen i klassen også med en Porsche 911 GT3-RSR.

Man bør nu alligevel lade sig imponerende en smule over disse GT2 biler. Den vindende bil tilbagelagde 321 omgange, hvilket kun er 40 omgange mindre end den vindende LMP1 bil.

BAM teamet med Tony Burgess, Leo Hindery og Martin Jensen endte på 8. pladsen i GT2 klassen, de fik ialt kørt 207 omgange i løbet, så teamet må have stødt ind i tekniske problemer undervejs. Deres hurtigste omgang var 2:05,646, hvilket isoleret set ikke er så dårligt set op imod den vindende bil's hurtigste omgang, som var 2:04,819.

GT2 klassen's hurtigste omgang var på 2:04,547, sat af en Alex Job Racing Porsche 911 GT3-RSR, med Timo Bernhard, Romain Dumas og Sascha Maassen.

Slutresultatet af:
"The 53rd Annual Mobil 1 Twelve Hours of Sebring
1. afdeling af ALMS

pos.kl.#kørerekl.bilomg.tid
1.1.1JJ Lehto (SF)/Marco Werner (D)/Tom Kristensen (DK)P1Audi R8/Audi36112:01:49,211
2.2.2Emanuele Pirro (I)/Frank Biela (D)/Allan McNish (GB)P1Audi R8/Audi36112:01:55,576
3.3.16James Weaver (GB)/Andy Wallace (GB)/Butch Leitzinger (USA)P1Lola EX257/AER34112:02:16,258
4.1.57David Brabham (AUS)/Darren Turner (GB)/Stéphane Ortelli (MC)GT1Aston Martin DBR933812:02:15,417
5.2.3Ron Fellows (CDN)/Johnny O'Connell (USA)/Max Papis (I)GT1Chevrolet Corvette C6-R33712:03:35,275
6.3.4Oliver Gavin (GB)/Olivier Beretta (MC)/Jan Magnussen (DK)GT1Chevrolet Corvette C6-R32312:03:06,088
7.1.31Patrick Long (USA)/Jörg Bergmeister (D)/Lucas Luhr (D)GT2Porsche 911 GT3 RSR32112:01:52,956
8.4.63Ralf Kelleners (D)/Terry Borcheller (USA)/Johnny Mowlem (GB)GT1Saleen S7R31811:36:19,299
9.5.35Andrea Bertolini (I)/Fabrizio de Simone (I)/Fabio Babini (I)GT1Maserati MC1231612:03:39,860
10.6.5Alex Figgie (USA)/Ryan Dalziel (GB)/Dave Empringham (CDN)GT1Chevrolet Corvette C5-R31512:02:20,846
11.2.79Justin Jackson (USA)/Tim Sugden (GB)/Niclas Jönsson (S)GT2Porsche 911 GT3 RSR31412:02:32,380
12.1.10Jeff Bucknum (USA)/Chris McMurry (USA)/Ian James (USA)P2Courage C-65/AER31112:02:12,448
13.3.45Johannes Van Overbeek (USA)/Jon Fogarty (USA)/Darren Law (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR31112:02:42,547
14.7.71Tom Weickardt (USA)/Michele Rugolo (I)/Jean-Philippe Belloc (F)GT1Dodge Viper31012:03:34,254
15.8.58Peter Kox (NL)/Pedro Lamy (P)/Stephane Sarrazin (F)GT1Aston Martin DBR930312:02:28,225
16.4.66Tracy Krohn (USA)/Marc Sluszny (B)/Michael Cawley (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR29712:03:32,446
17.5.96Juan Barazi (CH)/Michael Vergers (B)/Andrew Thompson (GB)GT2Porsche 911 GT3 RSR27812:03:30,935
18.6.34Steven Ivankovich (USA)/Spencer Pumpelly (USA)/Andy Lally (USA)GT2Porsche 911 GT3 RS27512:03:43,039
19.4.20Chris Dyson (USA)/Guy Smith (GB)P1Lola EX257/AER26411:45:49,554
20.7.51Scott Maxwell (CDN)/Bryan Sellers (USA)/Gunnar Jeanette (USA)GT2Panoz GTLM23912:02:02,102
21.2.27Ian Mitchell (GB)/Phil Bennett (GB)/Harold Primat (CH)P2Courage C-65/Judd2388:51:24,679
22.8.43Tony Burgess (CDN)/Mike Rockenfeller (D)/Martin Jensen (DK)GT2Porsche 911 GT3 RSR2077:50:14,329
23.5.12Michael Lewis (USA)/Tommy Drissi (USA)/Bryan Willman (USA)P1Riley & Scott Mk III C2029:14:32,180
24.3.37Jon Field (USA)/Duncan Dayton (USA)/Gregor Fisken (GB)P2Lola B05/40/AER1667:50:34,538
25.9.83Rick Sutherland (USA)/Nigel Smith (GB)/Rick Cole (GB)GT1Saleen S7R1598:11:00,971
26.9.41Marc Hynes (GB)/Patrick Pearce (GB)/Richard Dean (GB)GT2TVR 400R1576:11:07,210
27.10.86Christophe Bouchut (F)/Sebastian Bordais (F)/Fabricio Gollin (F)GT1Ferrari 550 Maranello1555:33:12,531
28.10.40Lawrence Tomilson (GB)/Warren Hughes (GB)/Jonny Kane (GB)GT2TVR 400R1366:58:03,158
29.6.88Didier Theys (B)/Michael Krumm (D)/Joao Barbosa (P)P1Dallara/Nissan1305:23:32,710
30.11.50Bill Auberlen (USA)/Robin Liddell (GB)/Emanuele Naspetti (I)GT2Panoz GTLM1215:25:24,837
31.12.48Tom Coronel (NL)/Marc Goosens (B)/Donny Crevels (NL)GT2Spyker C-8 Spyker GT2 R1217:00:10,128
32.13.23Timo Bernhard (D)/Romain Dumas (F)/Sascha Maassen (B)GT2Porsche 911 GT3 RSR983:37:11,965
33.4.30Clint Field (USA)/Gareth Ridpath (GB)/Liz Haliday (GB)P2Lola B2K/40/Judd622:47:13,206
34.14.24Randy Pobst (USA)/Ian Baas (USA)/Brian Cunningham (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR624:51:01,350
35.15.44Lonnie Pechnik (USA)/Seth Neiman (USA)/David Murry (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR461:48:40,576
36.16.67Pierre Ehret (D)/Kevin Buckler (USA)/Andrew Davis (USA)GT2Porsche 911 GT3 RSR210:52:34,957
37.17.47Peter van Merkensteyn (NL)/Frans Munsterhuis (NL)/Marino Franchitti (GB)GT2Spyker C-8 Spyker GT2 R180:45:54,326
38.5.15William Binnie (USA)/Adam Sharpe (GB)/Bobby Julien (CDN)P2Lola B05/42/Nicholson/McLaren110:23:55,709

Næste løb i ALMS serien køres på Road Atlanta, fra den 15. til 17. april.

Henrik Vejgaard Jensen og Jesper Oldrup Hansen


Læs mere om:
  • 19/03/05 - Sebring - ALMS
  •