Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Malaysias GP - Set og sket - top 5

Formel 1 
20/03/05 

Renault forsætter hvor de slap, dog med dramatik. Toyotas bedste resultat nogensinde. Red Bull forsat med i top. Ferrari igen skuffende og Williams kom med i top.
 

Mark Webber og Fisichella har et eller andet at tale om, uanset hvad kommissærerne finder ud af vedr. de tos sammenkomst i opløbssvinget. Toyota fik styr på bilen bl.a. med hjælp af nye vinger og fik deres første podieplacering nogensinde. Williams, Toyota og Renault var også dem der sørgede for underholdningen i løbet, som i en stor del af tiden kan betegnes som jævnt kedeligt.

Renault - 26 points:
Renault vandt igen - denne gang var det Alonsos tur. Forholdsvis nemt løb for ham bortset fra varmen. Han førte fra start til slut og så var den sejr hjemme. Fisichella var derimod involveret i et par dueller og den sidste satte ham ud af løbet. En noget uheldig nedbremsningsmanøvre gjorde at han skred ud i Webber der kørte på ydersiden af Fisichella. Det satte begge ud af løbet. Fisichella havde håbet på noget bedre, men efter det første pitstop knækkede en komponent på fronten af bilen, hvilket forårsagede nedsat downforce. Han mistede tid og måske det var årsagen til at nedbremsningen smuttede og han kolliderede med Webber. Flavio Briatore var mere end glad for at det var Alonso der vandt denne gang. Briatore er selvfølgelig glad for sejren, som gør at Renault øger forspringet til nærmeste konkurrent. Forspringet kunne have været større hvis ikke Fisichella var kommet i en uheldig situation. Men stor tilfredshed hos hele Renault teamet over sejren og pointene, undtagen lige hos Fisichella der var temmelig træt af situationen.

Toyota - 12 points:
Det er lige før man kan bruge klicheen kom, så og sejrede, når man skal beskrive Toyotas udgave af det malaysiske GP. Der var varsling om noget godt i det australske GP, og med nye vinger på bilerne plus andre komponenter, ja så fik Toyota deres bedste resultat nogensinde i Formel 1. Trulli på andenpladsen og R. Schumacher på femtepladsen. Og lige pludselig er teamet på andenpladsen i konstruktørernes VM, men det holder måske ikke længe. Stillingen er tæt. Men nu kan Toyota begynde at lugte det, de hidtil kun har drømt om. De mange penge der er brugt, begynder endelig at kaste noget af sig. Trulli var mere end lykkelig for den flotte placering, men kunne dog ikke juble fuldt ud pga. en nær vens død hjemme i Italien. Ralf Schumacher kørte et fornuftigt løb, han var dog involveret i et af de få spændende momenter i løbet, da han var i tæt duel med de to Williams biler. Der fik man da nogle placeringsskift inden for ret kort tid. Lad os få mere af det. Mens Trulli ikke havde noget at udsætte på bilen, så klagede R. Schumacher efter løbet over dækkene som han mente begyndte at danne blærer på et tidspunkt. Efter duellen med Webber og Heidfeld, måtte han i pit for at få skiftet frontvingen. Toyotas teamchef, Tamato, var ovenud lykkelig for resultatet, men maner også til besindelse. Det er nu det alvorlige arbejde starter. Det er nu at man skal vise at man kan gentage et flot resultat.

Red Bull Racing - 11 points:
Red Bull forsætter hvor de slap. Igen kom begge i mål hvor det er sjovt, nemlig i pointene. Det var dog ikke med samme gode resultat som i Australien, men stadig, hvem havde forventet denne indsats af Red Bull i de to første GP'er i år? David Coulthard satte en rekord da løbet blev flaget af. Han er nu den britiske kører der har scoret flest points. Coulthard kørte godt med hele løbet, og lavede vel ikke nogen deciderede fejl, og så var pointene der. Det samme gjorde sig gældende for Klien, der kørte modent, selvom der måske lige mangler noget endnu, men det skal nok komme. Cosworth motorerne har vist at de godt kan. Ingen problemer med holdbarheden endnu i år. Red Bull Racing skal vise det samme som Toyota som var dem der overhalede dem denne gang, nemlig at de skal formå at kan blive i toppen hvor de gode points hentes.

Ferrari - 10 points:
F2004M bilen kan ikke helt leve op til konkurrenternes pres i år. Konkurrenterne har formået at indhente og overhale Ferrari i to første GP'er i år. Det er der ingen hos Ferrari der er tilfreds med. Jean Todt meldte hurtigt ud efter det malaysiske GP, at den nye F2005 skal testes godt og grundigt igennem på Mugello i den kommende uge, og desuden skal Bridgestones involveres i dette arbejde endnu mere end tidligere. Derefter vil man evaluere testresultatet og afgør om F2005 modellen skal debutere i Bahrain. Der er ikke krise hos Ferrari - endnu - men det er nu der skal gøres noget, ifølge teamchef Jean Todt. Det malaysiske GP endte med to points til M. Schumacher og teamet. Barrichello udgik 7 omgange før mål med en bil der bare var helt død. Undervejs begyndte bilen at overstyre temmelig meget, og man prøvede at korrigere det ved pitstop, men intet hjalp. Faktisk gik det fra slemt til værre. Til sidst var mønstret på især bagdækkene helt væk og Barrichello valgte at køre i pit, da han alligevel ikke kunne holde tempo. M. Schumacher startede som nr. 13 og sluttede syver. Seks placeringer vundet hvoraf de fire var kørere der udgik, men det var nok til to points. Ross Brawn fortalte efter at han havde sundet sig lidt over skuffelsen, at årsagen til Barrichellos problemer var dækrester der havde sat sig i bagvingen på bilen. Det ødelagde balancen i bilen og dermed ikke så sært at Barrichello havde problemer. Men man var ikke tilfredse hos Ferrari, hvad ser vi i Bahrain?

Williams - 10 points:
Pga. af Ferraris hidtil dårlige indsats i år, er Williams for første gang i mindst et par sæsoner á point med Ferrari. Og så kunne de endda være kommet foran, hvis ikke Webber måtte udgå efter karambolagen med Fisichella. Det var ellers tæt på at Williams kørerne - hvis omstændighederne havde været uheldige nok - kunne have kørt hinanden af i duellen med Ralf Schumacher. Men Heidfeld tog i stedet chancen da den bød sig og kørte sig frem til sin bedste placering nogensinde. Han har tidligere haft en tilsvarende placering. Alligevel må det være en opmuntring til tyskeren at komme på podiet. Mark Webber sagde det ikke, men han var tydeligvis ikke helt tilfreds med Fisichellas indsats der gjorde at begge udgik. Det kan de to konkurrenterne nu udrede selv. Heidfeld havde et eneste klagepunkt efter løbet, nemlig at han havde problemer med drikkeflasken, så han ikke fik væske nok i den ekstreme hede. I teamet var man glade for pointene, og i særdeleshed med præstationerne undervejs der viste at, nu er man på rette vej efter adskillige problemer under de fleste test forud for sæsonen. Så der var absolut tilfredshed hos Williams.

Dons

Læs mere om:
  • 20/03/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •