Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Australiens GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
03/03/05 

Her i weekenden starter det som vi længe har glædet os til, nemlig Formel 1 sæsonen. Årets første Grand Prix løb afvikles som vanligt i Melbourne.
 

Årets første GP imødeses altid med en lidt anderledes spænding og interesse. Hvad har de forskellige teams fundet på i vinterens løb? Det er måske ikke den store hemmelighed mere, men virker påhittene i praksis blandt de andre konkurrenter. Det er nok mere kernen i interessen for det første løb.

Ferrari:
Ferrari er ét af kun to teams som bevarer det samme kører-lineup. Det andet er BAR. Ferrari har for længst begyndt udviklingen af 2005 modellen, men venter til det tredje eller femte GP med at indsætte denne - helt afhængig af forløbet i især Australiens GP. I stedet stiller man op med 2004M modellen, som er 2004 modellen i en kraftig revideret udgave tilpasset det nye reglement. Ferrari har udviklet en ny motor til i år. For at sikre så god en holdbarhed af motoren, har man arbejdet tæt sammen med Shell om udviklingen af flere typer motorolier som skal være med til at sikre holdbarheden af motorerne. Ikke mindre end 5 forskellige typer kan finde anvendelse i Ferrari motorerne. De ligger i et spektrum der går fra kolde forhold til meget varme forhold. Så helt afhængig af vejret skifter Ferrari bare olien efter behov. Michael Schumacher har fået at vide af både Ross Brawn og Jean Todt, at han skal ændre sin kørestil lidt. Han er pr. tradition hård ved dækkene, men da der nu ikke må skiftes dæk under løb, må han til at køre mere konservativt - hele løbet igennem. Barrichello er som vanligt teamets andenkører. Han har endnu i år ikke givet udtryk for at i år vil han vinde. Det tætteste man er kommet på tilsvarende udtalelser i år, er at han er træt af at være den evige toer. Men ellers er det Ferrari teamets ledelse der er mest omtalt pt. Vil man give Minardi den nødvendige dispensation eller ej?

BAR:
BAR forsætter som alle ved med de samme kørere efter at retssagen med Williams om Buttons kontrakt er afsluttet. David Richards er blevet gået fra teamet, og Honda ejer nu 45 % af teamet. Mens juristerne har haft deres at se til, har ingeniørerne begået en ny gearkasse, som efter protester fra et eller flere af de andre teams, er blevet godkendt af FIA. Teamet har testet godt 28.000 kilometer, som godt 25 % mere end sidste år. Udover gearkassen og den reglements betingede ændring af aerodynamikken, så har der selvfølgelig været fokus på dækkene. De skal holde væsentligt længere i år. Og da BAR er blevet et rigtigt topteam, så har samarbejdet med Michelin været på et højere plan end tidligere. Teamet har dog haft et problem med farten, man kan dog godt forestille sig at det måske kan være planlagt, der har man før set hos de røde fra FIAT. Trods andre problemer, mener Geoff Willis, den tekniske direktør, at man er klar. Kørerne er i hvert fald. Begge glæder sig til at vise omverdenen at de er stand til at forsvare sidste års samlede andenplads. Men det første løb i sæsonen er altid noget specielt, og det er kørerne ganske udmærkede klar over. De er i hvert fald opsatte på at yde deres bedste.

Renault:
Renault vælger at køre med et setup der siger at et middel til høj downforce er sagen. Samtidig vil man køre med bilerne sat meget hårdt op, dog med et lille forbehold idet flere af nedbremsningsområderne er meget ujævne, og så er det ikke sagen at affjedringen er alt for hård. Men Renault mener at de har løsningen på det. Renault vil bruge fredagen til at sammenligne de dæktyper som Michelin stiller til rådighed. Nu er dækvalget mere afgørende end nogensinde. I og med at motorerne i år skal holde længere, har ingeniørerne hos Renault bl.a. prøvet at lave et så bredt område med et så godt drejningsmoment som muligt. Det får bl.a. betydning i Melbourne hvor der er masser af både decelerationer og accelerationer. Man anslår at man bruger ca. 60 % af motorens holdbarhed i det første GP og resten i det andet GP, nu hvor motorerne skal holde i 2 GP'er. Kørerne glæder sig til at komme i gang for alvor igen. Alonso mener at den nye bil er lettere kørt end 2004 modellen, som godt kunne overraske ubehageligt når man kørte på grænsen. Teamets nye kører, Fisichella, er mest betænkelig ved de nye dækregler, men det er som han siger - ens for alle. Renault har haft en god del problemer under tests, problemer som man stort set har fået løst. Nu skal det vise sig for alvor om det holder.

Williams:
Williams har to nye kørere i år. Mark Webber kommer fra det tidligere Jaguar team og Nick Heidfeld fra Jordan efter en tæt udvælgelseskamp med Pizzonia. Det er nu at Webber for alvor skal vise hvad han besidder. Nu er han havnet i det første rigtige topteam i sin karriere. Heidfeld er i en lignende situation. Det evige talent som han altid er blevet kaldt, får nu chancen for at bevise hvad han virkelig kan. Siden teamet præsenterede FW27 er der kørt godt 25.000 testkilometer. Godt nok har teamet præsteret gode tider ved diverse tests, men ikke alt har været lutter idyl. Problemer med aerodynamikken, eller rettere den rigtige analysering af data, har forårsaget intern uro med afgang af flere personer, især personer med tilknytning til arbejdet med og i vindtunnelen. Men Williams ser fremad. Man har noget at rette op på resultatmæssigt. Det er i år tiende gang at der køres i Melbourne, dog er det ni år siden at man har vundet dette løb. Damon Hill stod for denne bedrift. Sam Michels er meget spændt på hvordan dækkene vil holde i netop Albert Park som er kendt for at have en asfalt hvor der ikke er meget greb. Hos Williams får man indtryk af, at teamet er mere spændt på det første løb end at man glæder sig til det. De nye regelændringer på flere områder betyder en vis usikkerhed på mange områder.

McLaren:
McLaren har ifølge egne oplysninger testet ca. 6600 km med deres nye bil. Om det er nok, kan diskuteres, men med tidligere fejltagelser i hukommelsen, er det måske ikke. Alligevel er man optimistiske hos McLaren. Man er i år i den situation, at man har en tredje kører og bil til rådighed under fredagens test. Pedro de La Rosa er udpeget til denne rolle. Det giver teamet en lille fordel i forhold til tidligere, men takket være en placering sidste år som nr. 5 får man nu denne mulighed. Faktisk kan man sige at der er byttet plads med BAR. Udover at man har den tredje kører og bil til rådighed i år, så er der også en ny kører i teamet, og som alle ved er det Montoya. Én Montoya som ifølge egne er mere fit end nogensinde før, idet teamet har tvunget ham til at arbejde med fysikken og han dermed har tabt i vægt, men også er blevet stærkere både fysisk og psykisk. Begge kørere glæder sig til at se resultatet af den megen test, men spekulerer stadig noget på hvad dækkene kan. McLaren har arbejdet tæt sammen med Michelin for at løse gåden om en væsentligt længere holdbarhed på dækkene.

Dons

Læs mere om:
  • 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •