Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Australiens GP - Dæk preview

Formel 1 
02/03/05 

Siden det nye reglement omkring dækkene blev kendt, har både Bridgestone og Michelin haft virkelig travlt med at udvikle dæk passende til det nye reglement.
 

Det nye reglement der forskriver længere holdbarhed på dækkene - både kvalifikation og løb - har virkelig fået sat gang i de små grå hos ingeniørerne hos både Bridgestone og Michelin. Alt er taget i brug for at få testet den løbende udvikling. Fornyeligt havde nogle statistikere regnet ud at Bridgestone har testet ca. 16.000 kilometer, mens Michelin er helt oppe på rundt regnet 91.000 kilometer under test. Disse tal er opgjort inden de to seneste tests. Første indikation af holdbarheden på de nye dæk får vi i det australske GP. Her skal det for første gang i fuld offentlighed vise sig hvordan udviklingen er forløbet.

Bridgestone:
Bridgestone skal i år "nøjes" med at levere til kun 3 teams. Der er dog ingen tvivl om hvem der står for udviklingen. Bridgestone sender 5 forskellige typer tørvejrsdæk til det australske. Som Bridgestone selv siger, så har disse dæk aldrig været kørt med før, og man ved ikke nøjagtigt hvad resultat det vil give, men mon ikke at der testet nok til at vide, at de godt kan stå distancen? Dækkene til regnvejr er også spritnye konstruktioner. Bridgestone siger også at dækkene er en anelse hårdere end tidligere, hvilket for så vidt er logisk nok i og med at de skal nu holde den fulde GP distance. Bridgestone er også med et forsigtigt gæt på at de fleste teams kun vil lave et eller to pitstops. Bridgestone antyder også at ingen - heller ikke Michelin - ved hvor man står. Ingen af de nye dæk er testet under rigtige varme forhold, som man forventer der vil være i Melbourne. Der er sommer mens vi andre må nøjes med sneen. Der er godt nok testet i Spanien, men der har heller ikke været specielt varmt. Mange ting vedr. dækkene vil blive afsløret tidligt søndag morgen dansk tid.

Michelin:
Michelin leverer i år dæk til 7 teams hvilket jo selvfølgelig indebær et kæmpe arbejde for Michelin. Det giver til gengæld også den fordel at der er flere til at teste for dækmærket med deraf flg. data og erfaringer. Michelin forudser ændrede betingelser i Albert Park i år. Pga. dækkenes ændrede struktur, vil der blive lagt mindre gummi i asfalten. Det betyder så også at tiderne måske bliver lidt langsommere. Forholdene vil med andre ord ændre sig mindre mellem fredag og søndag end man er vant til. Normalt er banen meget støvet og beskidt fredag, men det har hidtil ændret sig meget i løbet af fredagen og lørdagen frem til søndag hvor asfalten opfører sig mere a la en rigtig GP bane. Denne forskel vil blive mindre i år. Hvor mange dæk Michelin tager med til Grand Prixerne i år, er der endnu ikke fuld klarhed over. Antallet vil blive mindre men hvor meget. Australiens Grand Prix bliver lidt af en prøveklud på flere områder.


Michelin medbringer dæk til 7 teams i 2005
(Foto: McLaren)

Dons

Læs mere om:
  • 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •