Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Button, Alonso og alle de andre

Formel 1 
28/02/05 

I mange, mange år har Williams, Ferrari og McLaren været de tre dominerende teams i Formel 1. Siden 1979 har de, med undtagelse af fire sæsoner, vundet alt. Alene derfor er det svært at forestille sig at et team kan komme ind fra sidelinjen og stikke af med laurbærerne - og da slet ikke i år.
 

Men det er et par stykker der banker på for at være med i det ekslusive selskab af topteams. BAR, Renault og Toyota er dem der slår hårdest på dørene. De to første i kraft af deres præstationer sidste sæson. For Toyotas vedkommende er det ikke resultaterne, men viljen og økonomien der tegner teamet.

Det bliver næppe i år at Toyota tager skridtet fuldt ud og drøner ind som Ferraris primære konkurrent, dertil har de indtil nu været for svage. Tilgengæld må man formode et kvantespring i deres præstationer. De har snakket om det siden midt i sidste sæson - i 2005 skulle der ske ændringer! Så nu vil vi gerne se dem. Vi vil gerne se de herrer R. Schumacher og J. Trulli gøre krav på de sjove placeringer i løbene, bare nu og da. I år skal der ske store fremskridt hos Toyota, ellers kan man, med rette, overveje om de nogensinde får fod på Formel 1. Kampen mellem Schumacher og Trulli bliver interessant. Begge er kørere der ikke længere var ønsket i deres gamle team. Begge føler de sig nok en anelse undervurderet af deres gamle arbejdsgiver. Og nu har de fået chancen for at vise at de virkelig kan noget. Og kampen mellem dem bliver hård.


Jarno Trulli.
(Foto: Toyota)

For BAR er situationen en noget anden. For et år siden var de i samme situation som Toyota er i, i dag. Dengang der var det nu eller aldrig at de ville begynde at gå fremad for teamet. 2004 blev så en god sæson for dem, og i øjeblikket lyder snakken fra Button, som fra Coulthard engang, at han tror på det i år! BAR havde en god sæson sidste år, men man skal huske at de nærmeste konkurrenter nærmest kørte baglæns. Hverken Williams, McLaren eller Renault præsterede noget som helst det meste af 2004. At BAR var bedre i 2004 end tidligere skal der ikke være nogen tvivl om. Men min påstand er at den primære grund til deres gode placering i VM var at andre teams ydede under evne, mens BAR var på toppen af deres præstationsevne. For BAR drejer det sig om at holde fast i en god udvikling og ikke nødvendigvis sætte sig Ferrari som mål. Det er langt vigtigere at ramme en 3. eller 4. plads i konstruktørernes VM - og det kan blive svært.


Jenson Button og Takuma Sato.
(Foto: BAR)

Jenson Button voksede med opgaven sidste år, og lignede ved flere lejligheder en potentiel vinder. Men man skal ikke glemme at han samtidig ved andre lejligheder blev presset af Takuma Sato, der nok ved hvor speederen sidder henne i en Formel 1 racer. Hvis Sato fortsætter sin udvikling er det mere end muligt at Button kommer under pres. Samtidig var der også balladen med hans kontrakt, den slags ting kan næsten ikke undgå at påvirke teamet. Ifølge rygterne kan Button forlade teamet efter 2005 hvis han på givent tidspunkt ikke har 75% af de point som manden i front for VM har. Det er et optimistisk mål, og det kan blive svært. Det spændende bliver hvordan Button kommer til at agere under et stigende pres fra Sato.


Fernando Alonso.
(Foto: Renault F1)

Renault skal også yde mere end de gjorde sidste sæson. Det er ellers gået hurtig frem for teamet siden de købte Benetton for få år siden. Fernando Alonso var stjernefrø i 2003, men sidste år virkede det som om han var gået lidt i stå. Indtil Trulli blev uvenner med teamboss Briatore, stod den unge spanier en smule i skyggen af italieneren. Men i dette tilfælde kan ungdommen være Alonso redning. Fordi han er så ung kan man tilgive en sæson der blev præget af mangel på udvikling. Resultaterne var jo heller ikke ligefrem elendige. Briatore tror på Alonso og det skal nok hjælpe ham fremad. Fisichella har overtaget den anden bil og for ham gælder det om at vise at han hører til i toppen af Formel 1. Han slidt længe for denne chance og han har ikke råd til at misbruge den.


(Foto: Ferrari)

En sidste person, der kan blande sig i topstriden, men som vi endnu ikke har berørt, er Rubens Barrichello. De tidligere år har han flere gange været ude at sige at han kan slå Schumacher. I år har han ikke sagt så meget, og det er nok meget klogt. For det vil nok være mere smart at vise man kan slå Schumacher, fremfor at påstå at man kan. Barrichello er en loyal 2. kører og måske er hans vigtigste funktion at fortælle Michael Schumacher hvornår det er på tide at hænge hjelmen for sidste gang: Den dag han rent faktisk slår Schumacher!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •