Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel Palmer Audi

Carlsen - Den nye generation

FPA 
17/01/01 

Motorsport er i dag en benhård business - det kræver mere end blot talent at kunne komme helt til tops. At være på rette sted på det rigtige tidspunkt, samt ikke mindst at have de rigtige rådgiver og støtter, kan skabe de forhold der skal til for at opnå succes. En af disse er Jesper Carlsen der i 2000 kørte i Formula Palmer Audi. Motorsporten.DK talte med Carlsen om fremtidsplanerne og ikke mindst om hvad der kan få ham til at komme med helt frem blandt de store.
 

Tegnet af Christiane Bjerglund AndersenSom alle racerkørere har Jesper drømme om fremtiden, men holder begge ben på jorden. "Det er selvfølgelig Formel 1 der er målet. Men omvendt er det også meget vigtigt at kunne leve af at køre race. Det er noget som jeg holder på. Man tjener ikke noget - sådan som det er i dag er det noget der koster en mere end man kan tjene på det," forklarer han. Formula Palmer Audi er således ikke nogen guldgrubbe for danskeren og indtjeningen er kun så stor at det hele lige kan løbe rundt.

Carlsen ville næppe være kommet meget videre hvis ikke det havde været for Team Brask. "Derfor er det så også godt at have Brask i ryggen. De har de investorer der kan give en skridtet videre," siger han og er meget beæret over at få denne støtte - en støtte som er mindst ligeså vigtig som egen indsats. "At have gode folk i ryggen, det er vigtigere end at have talent. Jeg bliver dirigeret i den rigtige retning af Brask," forklarer han. Han bestod den første prøve for at komme ind i Brask-familien. "Det handlede i første omgang om at jeg kunne køre stærkt, og det har jeg så også gjort. Men det handler ikke kun om at kunne være hurtig," siger Jesper.

Sponsorpleje - et must!

"Jeg vil sige det sådan at 50% af ens tid og indsats handler om at snakke med sponsorer. Det er ekstremt vigtigt at tage sig tid til at tale med folk. Det er noget man simpelthen er nødsaget til, og det er der mange der ikke forstår. Holdningen til race og racerkørere i Danmark er nogen gange ret svær - nogle gange bliver man slet ikke forstået," siger han om den svære kamp for at finde sponsorer.

Men er det så fordi danske virksomheder ikke interesserer sig nok?

"Ja, det kan godt virke sådan. Det er klart at det i Danmark er fodbold og håndbold der er de største sportsgrene, men det er som om at de danske virksomheder nogle gange er lidt for forsigtige. Og det er faktisk synd - ikke kun for mig, men også for dem," forklarer Jesper. Udover at få klistret reklamer på Jesper og raceren, vil det give mulighed for firmaerne at profilere sig selv. "Der er flere virksomheder som gerne vil - men som ikke tør! Det handler om at købe en oplevelse - det at være tæt på motorsport. Det vil være en utrolig chance for at komme til at give firmaet og dets kontakter og kunder en særlig oplevelse," forklarer Jesper, og peger på at det vil give meget til et sådan firma ved at trække på den PR der kan hentes i at køre race.

Photo: Formula Palmer Audi
Jesper Carlsen i hans Team Brask Formula Palmer Audi racer under 2001 sæsonen.
(Foto: Formula Palmer Audi )

Men hvis det ikke går i Danmark - hvad skal man så gøre som et spirende dansk talent?

"Den bedste måde er faktisk at flytte fra Danmark. Det er nødvendigt - både økonomisk, men selvfølgelig også sportsligt. Det er derfor vigtigt at få kontakter i udlandet, og man kan eksempelvis slå sig ned i London eller et andet finanscentrum, hvor der er god mulighed for at finde sponsorer," forklarer Jesper der selv må tage sin tørn for at finde sponsorer til at holde karrieren på skinner.

Samtalen drejer igen tilbage på det at være god til at profilere sig - det kunne måske se ud til at det er noget som falder kørere meget svært. "Det er klart at der nok er nogle der har den holdning at man blot kan læne sig tilbage, og så kommer det hele dumpende. Men det kræver meget stor stædighed. Det kommer man længere med. Det er så nemt for en sponsor at sige nej, og det følger jeg også op på og bliver ved med at kontakte dem - nogle gange giver det noget, men ellers viser det at jeg er seriøs omkring det," forklarer han.

Sponsorerne skal pleases

På PR-området får han også meget stor støtte af Jakob Schultz, der er journalist og forfatter. "Det har været meget heldigt at jeg har fået Jakob med - han kan fortælle sponsorerne alt. Både når det går godt, men også hvis det går skidt. Det er meget vigtigt at sponsorerne får mulighed for at følge med, sådan at de får nyhederne fra mig. En sponsor skal vide hvad der er sket, før de kan slå op i avisen og se det," siger han om det store arbejde der er i at please sponsorerne. En service der kunne virke overflødig. "Det er det ikke - hvis det ikke skete ville der ikke komme penge," siger han.

Foto: Motorsporten.DK
Her ses en oplagt Jesper Carlsen igang med at underholde sponsorere og presse i forbindelse med hans store pressearrangement på Varde Køretekniske Anlæg i oktober 2000.
(Foto: Motorsporten.DK)

Det giver billedet af en motorsportskører sådan som på den ene side lever for at køre race, men på den anden side bliver nødt til at give sig 100% for at hente pengene. Det kan nok være at det ikke er sjovt at skulle tage det hårde arbejde - men det er påkrævet for at overleve. Vi kan så håbe på at flere danske virksomheder vil være villige til at tage chancen og støtte de danske kørere - uanset om de hedder Carlsen, Kiesa, Kolby, Simonsen og mange flere. "Det vil give så meget at kunne have været med fra starten," siger Carlsen.

I morgen fortsættes artiklen - om fremtidens muligheder og drømmen: Formel 1.

Læs også anden del:
Carlsen - 'F3 - det vil jeg!'

Benji

Læs mere om:
  • Jesper Carlsen
  •