Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Dunlop Historic Rally Cup 2004

Historisk Rally 
30/10/04 

Først skal vi en tur tilbage i tiden. Ikke nødvendigvis fra før verden var af lave og bilernes identitet var lette at genkende for enhver rask dreng, men blot et hop til sidste år.
 

I 2003 kom de historiske rallybiler så småt op af mølposen og Goodyear gik med i et samarbejde. Målet var fokus på historisk rally og det lykkedes at gøre opmærksom på de historiske klasser. Alle DM-løb indgik i mesterskabet, men i starten var det meget småt. Først efter sommeren blev det fast med historiske biler. Finaleløbet i 2003, som var BCA Rally i Vejle havde 3 historiske biler i feltet. Og samtidig et par stykker som forkørere.

Da sæsonen 2004 stod for døren var det Dunlop, som støttede de historiske klasser i rally. Og Cup'en skulle nu køres med en blanding af rally1, rally2, sprint og hill climb. Målet var at vise de historiske rallybiler i mange sammenhænge og til så bredt et publikum som muligt. Det må siges at være lykkedes.

Igennem hele sæsonen har de historiske biler fået meget stor opmærksomhed. På servicepladserne, på prøverne og ikke mindst i pressen. Publikum har "adopteret" de gamle biler. Der smiles og vinkes på transportetaper og på hastighedsprøver, så man får helt sydlandske associationer.

Et rally med historiske biler i startfeltet, er et sjovere rally for publikum. Kunden får mere for pengene! Og arrangørerne får bedre økonomi.

I 2004 var 7 løb med i Dunlop Historic Rally Cup, men til forskel fra DM-serien, så talte de 2 bedste DM løb og de 2 bedste Rally2. Man kunne altså smide 3 væk i alt.

Kurt Mejer/Jens Erik Hansen i Volvo 142 havde ingen problemer med at vinde klasse 3 og Cup'en for 2004, da Ole Poulsen i Opel Ascona kun deltog 2 gange. Konkurrencen i klassen er ikke hård nok endnu. Til gengæld stod ulvene fra de mindre klasser ude i mørket og ventede på at slå til, hvis Volvo'en svigtede i finaleløbet.

Kenneth Saust/Lars Mollerup i Toyota Corolla Coupé 1600 savner også konkurrenter i klassen. Kun Jørgen Gaarde i Renault Alpine har en enkelt gang forsøgt at udfordre Toyotaen. Kenneth Saust/Lars Mollerup vinder derfor klassen og fastholdt andenpladsen generelt i Corolla'en. Men truslen fra en af 1300 bilerne var til at føle på. Ulvene stod også her klar til at springe på byttet, hvis det viste svaghedstegn. Men der var ingen slinger i valsen, Kenneth og Lars holdt stilen i DM6.

I klasse 1 fik Mini Cooperne med Troels Lund/Erik Larsen og Kjeld Christensen/Heidi Vogt vældig konkurrence efter de tre første løb. Allan Tornvig/Peter Petersen i Toyota Starlet kom på banen efter sommerferien. De kørte rigtig stærkt og kunne faktisk vinde klassen, "bare" de gennemførte de sidste fire rallies uden problemer.

Men alle tre hold løb i efteråret ind i tekniske problemer, det ene efter det andet og intet var afgjort inden finalen i Odder. Selv generelplaceringerne kunne svinge frem og tilbage, hvis en af deltagerne udgik. Kravet for alle fem var at gennemføre. Det lykkedes desværre ikke for Allan Tornvig/Peter Petersen, som måtte udgå for anden gang i træk.

Fra Historisk Udvalg takker vi for samarbejdet med DUNLOP og kan annoncere en fornyet aftale i 2005. Næste år med lidt større præmiechecks til generelt 1, 2 og 3. Hhv. 4.000,- kr., 3.000,- kr. og 2.000,- kr. og pokaler til klasserne.

Udvalget opfordrer alle med en historisk rallybil i garagen til at komme ud i lyset med den og deltage på lige fod med andre klassikere. Der er garanti for spænding og socialt samvær i højeste rallyklasse. Der er intet ændret de sidste 20-30 år på den front!