Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Brasiliens GP - Teams preview - top 5

Formel 1 
21/10/04 

Det brasilianske GP er årets sidste GP i motorsportens kongeklasse. De sidste placeringer skal afgøres, dog ser det ud til at alt næsten, næsten er på plads.
 

Det brasilianske GP er årets sidste GP og de sidste små detaljer vil blive afgjort. Alle de vigtigste placeringer er for så vidt afgjort. Nu er der "kun" de individuelle placeringer der skal helt på plads. Nogle frygter for en gentagelse af sidste års brasilianske GP med masser af vand på banen. Andre håber på noget næsten tilsvarende. Der skete mange ting i det løb, som ikke sker normalt. Og måske heldigvis for det.

Ferrari:
De ni gange som Barrichello har kørt på Interlagos i Formel 1, er det kun lykkedes for den lille brasilianer at fuldføre løbet en eneste gang. Alle andre gange er han udgået, og så er det lige meget om han har kørt for Ferrari eller andre. Sidste år var alt ellers på plads. Pole og løbets hurtigste omgang, lige indtil, ja resten kender vi. Ferrari må igen være favoritter til en sejr. Spørgsmålet er næsten kun om det skal være Michael Schumacher eller Barrichello der vinder. Men det er ikke sikkert at de andre teams er enige i den betragtning. BAR vil helt sikkert gerne blande sig i den diskussion. Men med den statistik som Ferrari har banket på plads i år, er det oplagt at en af de røde vinder, og hvem vil ikke gerne se Barrichello endelig få succes på hans hjemmebane efter mange forgæves forsøg. Holdningen er i hvert fald hos Ferrari at de skal vinde, også selv om de har vundet næsten alt i år. Ferrari kørte forleden deres vanlige shakedown test for at få de sidste optimeringer på plads inden afrejsen til det brasilianske. Shakedown testen blev vanen tro kørt af en af testkørerne.

BAR:
BAR teamet kan kun teoretisk miste andenpladsen i konstruktørmesterskabet, mens det er op til Sato at forbedre sin position. Buttons placeringer er sikret, ligesom det også er sikkert at han skal forsætte i teamet. BAR har de samme to kørere i næste sæson som i denne. Teamet har testet på Jerez i sidste uge med teamets to testkørere. De sidste forberedelser skal sikre en topplacering i Brasilien, håbet er stadig at få teamets første sejr i hus. Men der er andre der vil det anderledes. Button og Sato er overbeviste om at de har en bil der vil gøre det endnu bedre end i Kina og Japan. At Interlagos er meget ujævn mener de ikke er det helt store problem for BAR bilen. Hondas motorsportschef siger det ikke direkte, men antyder at man måske vil bruge "Suzuka special" motoren igen i det brasilianske GP. Fokus i teamet er på at gøre det bedre end sidste gang. Målet er stadig at få teamets første GP sejr, og man må jo sige at skal det være i år, er det sidste chance.

Renault:
Hos Renault har man en lidt ubekendt faktor. Hvor god form er Jacques Villeneuve i? Han beklagede sig over at han var meget træt efter de seneste to GP'er. Mere end han selv troede at han ville være. Teamet har imidlertid ændret en smule i deres testprogram, for netop at få fysikken hos JV gjort bedre. Kravene rent fysisk er ikke mindre på Interlagos, hvor man også kører den "forkerte" vej rundt. JV føler selv at det man har opnået med den ekstra fysiske træning har hjulpet rigtig meget. Det test han har fået kørt, har også gjort ham endnu bedre bekendt med bilen og dens reaktioner. Hans kørsel har båret præg af at han ikke befandt sig godt i bilen netop pga. at han ikke kendte den godt nok. Alonso skal have points for at være sikker på fjerdepladsen i mesterskabet. Montoya vil sikkert gerne blande sig i den strid, da han også har chancen for denne placering. Teamet har bestemt sig for at vil køre med så lav en effekt af downforce som muligt og så forsvarligt som muligt. Det for at sikre så meget fart som muligt, lidt på bekostning af grebet i svingene. Balancen i bilen bliver derfor meget afgørende for omgangstiderne. Renault har til hensigt at slutte sæsonen af bedst muligt.

Williams:
Williams teamet kan teoretisk stadig nå at miste deres fjerdeplads i mesterskabet, men det kræver at McLaren får en et-to sejr mens Williams ikke selv må få ret mange points. Men mon ikke det ligger til at Williams tager fjerdepladsen? Det er holdningen hos både team og kørere. Formmæssigt har Williams generelt set også klaret sig bedre end McLaren, og med Ralf Schumacher tilbage er chancen tilsyneladende endnu større. Ydermere har Williams stort set aldrig klaret det skidt i Brasilien. Der er kommet points på kontoen stort set hver gang i Brasilien. Det er samtidigt et farvel til teamets to kørere, der begge får nye arbejdsgivere. Mon ikke de gerne vil sige farvel til Williams med gode resultater?

McLaren:
Efter en noget vanskelig sæsonstart, må man sige at McLaren har fået mere vind i sejlene efter at B versionen kom på banen. Teamet lå langt bagefter pointmæssigt, men nu er man faktisk fremme og kan true Williams i kampen om fjerdepladsen, men det kræver mindst 14 points og Williams må ikke få points hvis det skal realiseres. Spørgsmålet er bl.a. om Interlagos banen er for voldsom til endnu noget nervøse MP4-19B som godt kan lide lidt under børnesygdomme endnu. David Coulthard er måske den mest skeptiske om lige netop den ting. Begge er dog klar over at det setup som bilen skal indstilles med, skal være noget at kompromis. Spørgsmålet er bl.a. om at man formår at få fart nok i bilen til at kunne klare banens karakteristik ligeså godt som de andre teams, især topteamene. For det er dem der primært tager pointene fra McLaren. Kimi Raikkonen håber selvfølgelig på at han kan komme øverst på podiet igen, som han gjorde på Spa. Sidste år var han øverst på podiet, men blev senere underkendt og måtte nøjes med andenpladsen. Og så bliver det brasilianske GP også et farvel til David Coulthard efter ni år i McLaren sædet.

Dons

Læs mere om:
  • 24/10/04 - Interlagos - Formel 1
  •