Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ved vejs ende

Formel 1 
21/10/04 

Historiens længste Formel 1 sæson går nu på hæld - heldigvis fristes man til at sige. Ikke bare har den føltes som den længste sæson, spændingen gik helt død allerede i maj, med 18 løb var det også den absolut længste sæson vi snart ser det sidste af.
 

2004 vil ikke blive savnet af mange, undtagen måske et par enkelte dovne journalister der stort set bare har kunnet copy-paste deres løbsreferater. For de fleste andre, selv en stor del af Michael Schumachers mange fans, har sæsonen, specielt her mod slutningen, manglet gnist. Det har længe været tydeligt at tankerne forlængst er blevet rettet mod 2005 sæsonen.

Ferrari holdt op med at udvikle på deres bil, da de havde sikret sig titlerne. Allerede på det tidspunkt var de gået i gang med at tænke på næste år. Andre teams havde også forlængst kastet håndklædet i ringen og set fremad til næste sæson. Ganske forståeligt, hvis man skal have bare en lille chance for at slå Ferrari, så skal man stå tidligt op.

Det eneste hold der måske stadig har arbejdet seriøst med bilen i år er BAR. Det er ungt team, der i år for første gang har kunnet lugte triumfer. Indtil videre er de dog udeblevet, men lugten er ved at lime sig fast til næseborene i teamet. BAR har stadig noget at nå i år, for dem er det en kamp mod dem selv - at hele tiden gøre det bedre end sidste løb. For de store teams som McLaren og Williams, er det ikke på samme måde nødvendigt. De har en indbygget selvsikkerhed som gør at de godt tør kaste resten af en sæson over skulderen og se fremad.

Men det skal blive spændende i 2005 og se om de gamle teams har været for arrogante og BAR holder sit forspring til dem, eller de tager sig sammen og sender BAR ned som det femte bedste team igen.

Indtil videre er der dog stadig et enkelt løb tilbage i 2004. Brasilien. Et godt bud på en vinder vil være Rubens Barrichello, der stadig har en sejr på hjemmebane til gode. Når alt kommer til alt vil Michael Schumacher nok ikke stille sig i vejen for brasilianeren.

BAR og Button må betragtes som outsider til en sejr i Brasilien. Netop fordi de stadig satser på den igangværende sæson kan de måske snige sig i front i Sao Paolo, specielt hvis Ferrari skulle have en off-day som i Belgien.

Williams og McLaren virker som nogle hold der glæder sig til vinterpausen og en ny start. Hos Williams skal der ske udskiftninger på kørerfronten, og Montoya skal erstatte Coulthard hos McLaren. Alle glæder sig vist til at komme igang med en frisk og måske på sigt kunne puste Ferrari så meget og så konstant i nakken af Formel 1 igen bliver spændende.

Hos Renault glæder man sig også. Sæsonen har ikke været det fremskridt i forhold til 2003 som man havde håbet på. Tværtimod er den blev ødelagt en anelse af sagen omkring Jarno Trulli. At fyre en kører vil altid give en smule kaos, specielt i tiden op til fyringen. Som regel sker en fyring på det niveau fordi situationen er gået i hårdknude. Og de negative vibrationer som følger af en sådan situation kan mærkes i lang tid. Nu hviler ansvare alene på Fernando Alonsos unge skuldre, og hans præstationer har sæsonen igennem været svingende. Jacques Villeneuve er godt nok blevet hentet ind, men i virkeligheden for sent til at han kan gøre en forskel for teamet. Villeneuve koncentrere sig mere om at få føling med sporten igen. Var han kommet tidligere (og haft en kontrakt for 2005 i udsigt) havde han måske på en anden måde kunne prøve at løfte teamet ovenpå Trullis afgang. I 2005 er det Fisichella der skal bevise hvilken støbning han virkelig er lavet af, når han overtager sædet ved siden af Alonso.

I år har den lille italiener gjort det fremragende hos Sauber. Gang på gang har han hevet point og gode placeringer hjem. Både han og Sauber har sikkert lyst til at vise hvad de i fællesskab kan, en sidste gang. Jacques Villeneuve har faktisk noget at leve op til næste år, når han skal køre for Sauber.

Toyota har dennegang Ricardo Zonta med i stedet for Olivier Panis. Hvad det i virkeligheden skal gøre godt for er svært at se. Men Toyotas sæson har generelt været skuffende og uden den fremgang der var mellem fra 2002 til 2003. Og med de mange kørerskift i teamet er situationen noget rodet. Trulli skal godt nok køre næste sæson, men han har ikke en jordisk chance for at præstere noget i bilen i år. Zonta har i virkeligheden aldrig været det store lys, men han er selvfølgelig på hjemmebane og vil derfor gerne vise sig fra sin allerbedste side.

For Jaguar er Brasilien virkelig en slutning. Teamet har siden navneskiftet i 2000 aldrig været i nærheden af at være gode, eller bare i nærheden af de resultater de trods alt lavede under navnet Stewart. I virkeligheden gik det galt allerede fra starten af, med alt for store armbevægelser og Eddie Irvine som kører. En ting er at ireren altid betragtede sig selv som en superkører, mere overraskende var det at andre tilsyneladende troede på manden. Hos Jaguar var han et flop, men et dyrt flop. Derefter kom de konstante ændringer i ledelsen. I 2003 gik det endelig fremad. I virkeligheden ikke meget, men Jaguar var et af de hold der virkelig fik noget ud af det ændrede pointsystem. Samtidig lavede Mark Webber en række gode kvalifkationsresultater. Men nu er det slut, ikke overraskende og i virkeligheden heller ikke trist. Jaguar (og Fords) indsats i Formel 1 var halvhjertet, og jeg vil hellere have helhjertede amatører end jeg vil have halvhjertede proffesionelle.

Situationen for Jordan og Minardi virker usikker. De to teams lever på et eksistensminimum og Fords tilbagetog påvirker dem med hensyn til hvilken slags heste der skal trække bilerne. I forvejen er de to teams pressede økonomisk. Måske bliver Brasilien 2004 også det sidste løb for det ene eller begge af de to teams. Under alle omstændigheder kan vinteren faktisk gå hen og blive mere spændende end sæsonen...

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 24/10/04 - Interlagos - Formel 1
  •