Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Japans GP - Teams preview - bunden

Formel 1 
08/10/04 

Reelt set er der kun Toyota og Jaguar der kan gøre noget ved hinanden. Teoretisk kan Jordan også, men det ligger ikke lige om hjørnet for dem. Men glem ikke Brasilien sidste år.
 

Omstændighederne skal gå op i en meget høj enhed hvis det skal lykkes for Jordan at ændre på stillingen blandt de nederste 5 teams. Men intet er umuligt. Det så man i Brasilien sidste år, men det er vist kun de mest håbefulde Jordan fans der tror på en tilsvarende situation igen. Nej fokus er på Jaguar og Toyota. De to har lidt at kæmpe for. Sauber kan ingen røre, mens Minardi kun kan håbe at de gennemfører igen.

Sauber:
Sauber har stille og roligt kørt en masse points sammen i år og har vel for længst sikret sig sjettepladsen. Efter at teamet endelig har fået en vindtunnel, er de gode resultater begyndt at komme. Nogle antyder at der har været en del hjælp fra Ferrari også, men det er der vel for så vidt ikke noget forkert i. Den aerodynamiske konfiguration bliver så godt som den samme som teamet anvendte i Shanghai. Justeringsmæssigt bliver der dog nok nogle ændringer. Teamet er fuldt ud klar over at specielt på Suzuka gælder det om at have en bil der er så neutral i balance som muligt. Det skal muliggøre at man hurtigere kan skifte retning, hvilket kan være nødvendigt på Suzuka. Man er også fokuseret på dækvalg og ikke mindst dækslitage. Man glæder sig dog over at det er Bridgestone dæk man anvender.

Jaguar:
Jaguar skal sikre sig så mange points at Toyota ikke overhaler dem. Toyota har fået forstærkning af Trulli, men Trulli kan nok ikke køre optimalt i og med at han ikke kender bilen godt nok endnu. Derimod kender Jaguar kørerne deres bil fra hele sæsonen. Jaguar vil sikkert også gerne slutte sæsonen af med maner i de to sidste GP'er. Bl.a. for at sikre mærket og Ford den bedst mulige udgang af sæsonen. Kørerne har akklimatiseret sig i Australien, mens teknikerne hjemme på fabrikken har klargjort så meget som muligt. Man besluttet at Mark Webber skal køre i den nyeste version af Jaguar chassiset med betegnelsen R5b-06. Hverken Christian Klien eller test- og reservekører Björn Wirdheim har kørt på Suzuka før, så for dem gælder dem om at gøre sig bekendt med banen på bedste vis.

Toyota:
Toyota er på hjemmebane, og kan i den forbindelse fejre deres GP nr. 50. Om der bliver mere at fejre er nok tvivlsomt selvom der er lavet mange bestræbelser på at få points. I hvert fald points nok til at fortrænge Jaguar. Det bliver afsked med Olivier Panis idet det er det sidste GP for hans vedkommende. Også derfor vil man gerne gøre så god en figur som muligt. Men trods en revidering af chassiset, er de forventede resultater ikke kommet, ikke endnu. Teamet har beregnet hvilken umiddelbar opsætning af bilerne man vil vælge. Meget afhænger dog af vejret, prognoserne har lovet en del regn på de kanter i weekenden. Så måske har Toyota trods alt en chance for et rimeligt positivt resultat på hjemmebanen.

Jordan:
Jordan er med, men så vist heller ikke ret meget mere. Der er ikke penge til det store testarbejde, og den smule test der udføres, bliver som regel betalt af andre. I sidste testede teamet en ung israelsk kører, men hvad er der kommet ud af det? Sandsynligvis ikke en bedre bil. Det er ikke nogen lidt opgave for hverken Nick Heidfeld eller Timo Glock som sandsynligvis kommer til at køre andenbilen. Det er i hvert fald ikke misundelsesværdigt at skal køre for Jordan, ej heller i denne sæson. Man kan kun håbe på et stort mandefald, ellers er der ikke chancer for points.

Minardi:
En parallel til Jordan finder man hos Minardi. Minardi har præsteret at få ét point i år. Det er mere end hvad man opnåede sidste år, og så bliver det nok heller ikke til mere. Man kan diskutere om Minardi har nogen berettigelse i Formel 1. Viljen, energien og lysten er der, men økonomien kan slet ikke leve op til de førnævnte ting. Som vanligt vil vi se Minardi køre bagerst i feltet, så længe kørere og materiel ellers vil. Beundringsværdigt, men uden resultat.

Dons

Læs mere om:
  • 10/10/04 - Suzuka - Formel 1
  •