Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Finalebrag

Danish
Touringcar
Challenge 

08/10/04 

-løbsrapport fra Jyllands-Ringen, 3. oktober 2004
Både kører- og teamtitlen skulle afgøres ved Jyllands-Ringens DM-finale. I endnu et hæsblæsende DTC-løb blev der overhalet, bulet og udelukket, banket og anket, gjort udfald og sagt tillykke og på den måde lykkedes det alligevel at kåre årets DTC-mester 2004 efter løbet.
 

På forhånd havde tre kørere chancen for at løbe med guldet. Henrik Lundgaard havde de bedste odds med 189 point, men Casper Elgaard det bedste momentum og 179 point. Tredje titelkandidat, Martin Jensen skulle reelt vinde begge løb, mens Lundgaard skulle ende uden for pointene og Elgaard på inferiøre pladser, før tingene ville falde ud til hans fordel.

Teamtitlen var udelukkende et opgør mellem Toyota Castrol Racing og forsvarende titelindehaver Team Essex Invest. Med henholdsvis 334 og 282 point skulle Toyota være uheldige for ikke at miste denne titel.

DTC Cupen for privatkørerne var allerede afgjort til Mike Legarths fordel, som i stedet satsede på at forsvare sin samlede syvendeplads.

23 deltagere var på startlisten til årets sidste løb. K-motorsport havde parkeret den ene Honda, hvorimod Volvo var forstærket med en Flash Engineering S60, der havde den svenske S60 Challenge-vinder og DTC-debutant Daniel Haglöf bag rattet.
Hos Peugeot Sport Engineering var Jan Magnussens sædvanlige 5-dørs ETCC-Peugeot 307 erstattet af en mere konventionel 3-dørs udgave.

Lørdagens tidtagning resulterede i tre udelukkelser for måling af for lav frihøjde. Jesper Sylvest blev taget imens den halv time lange tidtagning var i gang, mens Jørgen Weinreich og titelkandidat Henrik Lundgaard blev knaldet efterfølgende. Alle tre havde på den ene eller anden måde kvalificeret sig til søndagens afgørende superpole og da alle tre ankede udelukkelserne, måtte man lade dem køre med, indtil der ved en senere lejlighed kunne tages stilling til omstændighederne. Tabes ankerne af de respektive kørere taber de samtidig alle indkørte point indkørt i DM-finalen. Som det var kørte hele 15 biler superpole mod de sædvanlige 12.

Prefinalen
Jens Edman og Michel Nykjær starter forrest, men ingen af dem får specielt gode starter. Dét giver Jan Magnussen chancen får at indtage andenpladsen foran Pontus Mörth og Casper Elgaard, der ellers startede fra tiendepladsen! Michael Carlsen og Martin Jensen når også forbi Nykjær på de første få hundrede meter af løbet. Henrik Lundgaard kommer af sted som nier foran Jørgen Weinreich, Jens Reno Møller, Jason Watt og John Nielsen.


Pladsen er trang. Jens Edman og Jan Magnussen dyster om førstepladsen, mens Pontus Mörth og Michael Carlsen ser på.
(Foto: Motorsporten.dk)

Forrest udvikler løbet sig til en knivskarp duel mellem Edman og Magnussen. Peugeot-køreren forsøger et udbremsningsforsøg allerede efter første omgang, men først omgangen efter kommer han forbi. Desværre rammer de to biler hinanden i overhalingen, hvorved Edman bliver sendt i muren på publikumslangsiden, med et ødelagt forhjulsophæng. Magnussen kan fortsætte, men får snart det sorte flag og kører ud på femte omgang. For Jens Edman er det slutningen på sæsonen, mens Jan Magnussen nu må starte finalen bagerst - igen.

I mellemtiden er Pontus Mörth kommer under pres bagfra af Casper Elgaard, Michael Carlsen, Jens Nykjær, Martin Jensen og Kurt Thiim. Det er dog Elgaard der må holde for i første omgang. På anden omgang bliver han først udbremset af Carlsen for enden af langsiden og i hesteskoen må han se bagenden af Nykjærs Seat. Herefter forsøger Martin Jensen sig, men her sætter Elgaard proppen i.

Michael Carlsen indhenter hurtigt Pontus Mörth, som han kan overhale i hesteskoen på fjerde omgang, inden Michel Nykjær kommer op. Mörth holder sin position til det sidste venstresving på det nye baneafsnit omgangen efter. På dette tidspunkt er Magnussen kørt i pit og pludselig er det privatkører Michael Carlsen der fører løjerne. Bagfra æder Michel Nykjær imidlertid konstant af forspringet og endnu en tæt duel om føringen begynder.


Michel Nykjær og Michael Carlsen var helt oppe og ringe i DM-finalen, mens Pontus Mörth leverede endnu en solid indsats.
(Foto: Motorsporten.dk)

På syvende omgang forsøger Nykjær sig på sit favoritsted for enden af langsiden, men Carlsen holder næsen foran. I Panorama-kurven kommer Nykjær forbi, men føringen er på lånt tid, for i hesteskoen slår Carlsen kontra. Føringen holder endnu en halv omgang før Michel Nykjær foretager den endelige overhaling for enden af langsiden. På dette tidspunkt er mesterskabet også ved at blive afgjort længere nede i rækkerne.

Kurt Thiim kommer forbi Martin Jensen midtvejs i løbet. Sidstnævnte begynder at samle Henrik Lundgaard, Jason Watt, John Nielsen og Jens Reno Møller bag sig, men er umulig at overhale. På ottende omgang presser Jason Watt sig forbi Lundgaard i Panorama-kurven, John Nielsen forsøger at følge med forbi, men rammer Toyota'en uden de store skader. John venter til det skarpe venstresving på den nye bane, hvor overhalingen lykkes. Jens Reno Møller ser sin chance for at avancere, men i udgangen af svinget rammer han Lundgaard, som øjeblikkeligt søger mod pit, med et ødelagt forhjulsophæng!


Martin Jensen og Jason Watt manglede den nødvendige fart til at afgøre tingene i finalen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Sikker sejr til Michel Nykjær - hans tredje på denne bane i år - foran dagens store overraskelse, Michael Carlsen. Pontus Mörth holder tredjepladsen, trods Casper Elgaards tilnærmelser gennem det meste af løbet. Kurt Thiim kører sit eget løb mod femtepladsen, og pole i finalen. Med sjettepladsen er Martin Jensens titelhåb slukket, men holder Jason Watt og John Nielsen i skak til mål. Jens Reno Møller krydser målstregen som nier, men bliver udelukket for sin påkørsel af Lundgaard og mister således også andenpladsen i DTC Cupen. Dén placering går nu til Jørgen Weinreich i sikker stil foran Jesper Sylvest. Martin Pedersen holder fjerdepladsen blandt privatkørerne efter at have holdt de tre resterende private BMW'er med Gunnar Kristensen, Mike Legarth og Carsten Leveau hen. Philip Andersen ligger ellers til fjortendepladsen, men må se Leveau gå forbi på sidste omgang.


Philip Andersen og Michael Schröter sluttede prefinalen af i kofangerne på hinanden.
(Foto: Motorsporten.dk)

Michael Schröter kører 16. pladsen hjem, mens Michael Klostermanns Nissan akkurat holder til målstregen. Inden da nåede Klostermann at overhale John Hansens Alfa 156, men prefinalen blev for begges vedkommende årets sidste løb.
Heller ikke Daniel Haglöf ser målflaget. På sjette omgang kolliderer han med Philip Andersen og må udgå med ødelagt hjulophæng.

Mellemregningerne viser at Casper Elgaard nu fører med 192 point mod Lundgaards 189. Med 169 nettopoint er Martin Jensen ude af spillet. I teamopgøret er stillingen 332 mod 303 point i Toyota's favør.
Med Casper Elgaard og John Nielsen på anden- og ottende startposition og en enlig Henrik Lundgaard, der starter fra piten, og 37 teampoint på spil, er spillet stadig åbent.

Finalen


Casper Elgaard var uimodståelig i finaleheatet. Her er poleindehaver Kurt Thiim allerede toer.
(Foto: Motorsporten.dk)

Kurt Thiim må øjeblikkeligt overlade føringen til Casper Elgaard, mens Pontus Mörth, Michael Carlsen og Michel Nykjær holder deres startpositioner. Jason Watt kommer forbi Martin Jensen, mens John Nielsen må trække ind bag de to Peugeot'er.

Som i første heat er Michel Nykjær fremme i skoen, for allerede efter første omgang suser han forbi Michael Carlsen på langsiden og gentager manøvren på Pontus Mörth omgangen efter.


Her slutter sæsonen for Jørgen Weinreich og Jan Magnussen.
(Foto: Jan Kaiser)

Længere bagude kæmper Mike Legarth og Jørgen Weinreich om tredjepladsen i DTC Cupen, da Jan Magnussen nærmer sig dem bagfra. I nedbremsningen for enden af langsiden, på tredje omgang, eksploderer Magnussens ene forreste bremseskive og river sig selv og Weinreich af banen med stor kraft. Legarth, som i år bare har været åleglat hver gang der er buler i nabolaget slipper uskadt .for et par omgange.

Tre omgange senere forsøger Gunnar Kristensen at dykke indenom Mike Legarth i sving 2, men spinder i stedet Legarth sidelæns ud af svinget og rammer hans venstre forreste hjørne. Begge biler må øjeblikkeligt trække sig med skader på forhjulsophængene, mens Jens Reno Møller akkurat undgår at blive involveret.

Stillingen midtvejs i løbet er en sikker føring til Casper Elgaard, mens Michel Nykjær tager Kurt Thiim i sit favoritsted for enden af langsiden. På fjerdepladsen har Pontus Mörth samlet John Nielsen og Jason Watt bag sig, mens Michael Carlsen, Martin Jensen og Philip Andersen følger på afstand af hinanden. Henrik Lundgaard er på dette tidspunkt på tolver efter Martin Pedersen og Jens Reno Møller. Kun yderligere tre biler er kørende på dette tidspunkt, nemlig Michael Schröter, Carsten Leveau, minus bagerste kofanger som sidste mand, Jesper Sylvest, klippede i et spind i starten.

Mens de tre forreste kører hver deres løb, så brager det løs på de næste pladser. På ottende omgang, på vej mod Ford S-svinget, ser John Nielsen sit snit til at gå indenom Pontus Mörth. Erstat Volvo'en med en Toyota og tænk en måned tilbage og resultatet er det samme. Pontus parkerer øjeblikkeligt med ødelagt venstre forhjulsophæng, mens John Nielsen fortsætter. Dagens øvrige dommerkendelser taget i betragtning, slipper BMW-køreren let - nemlig helt uden sanktioner!
Jason Watt følger løjerne fra nærmeste hold og har fået blod på tanden. Omgangen efter rammer han John Nielsen i udgangen af hesteskoen, hvilket effektivt stopper Watts chancer for en topplacering i finalen, da han bliver idømt en strafbane for forseelsen.

Resten af løbet foregår relativ roligt. Casper Elgaard kan ganske vist se Michel Nykjær krybe stadig nærmere, bl.a. ved at køre finalens hurtigste omgange, men sejren er aldrig truet. Med andenpladsen bliver Nykjær dagens topscorer, hvad han har været 2½ gang i denne sæson (Casper Elgaard står for den anden ½).
Kurt Thiim må overgive tredjepladsen med tre omgange tilbage, da John Nielsen kører forbi. Thiim når endda at blive indhentet af Michael Carlsen, der dog vælger en sikker femteplads, og bedst placerede Peugeot, frem for en satsning. Jason Watt fører sin Peugeot Sport-kollega Martin Jensen til mål, hvor Watt giver bremserne et tjat få meter fra målstregen, så Martin kan score lidt ekstra point for en sikkerheds skyld. Philip Andersen kører en ottendeplads hjem foran Henrik Lundgaard og DTC Cup-deltagerne.

Indtil tre omgange før mål lå Jens Reno Møller til ottendepladsen, da han meget udramatisk bliver passeret for enden af langsiden af .Henrik Lundgaard. Martin Pedersen bliver tiende og tredjebedste Cup-kører, mens Michael Schröters VW Golf taber pusten i sidste del af løbet og må lade Carsten Leveau og Jesper Sylvest forbi.


I sin femte sæson lykkedes det. Casper Elgaard er DTC-mester 2004.
(Foto: Motorsporten.dk)

Pointene
Mesterskabet går til Casper Elgaard efter en af de mest usædvanlige DTC-sæsoner. Henrik Lundgaard slutter på en stadig flot andenplads, men hvis han er skuffet er det forståeligt. Som for de to første i mesterskabet er tredjepladsen også personlig bedste slutresultat for sæsonens mest stabile kører, Martin Jensen.

Foreløbig er teammesterskabet åbent, for PT har Toyota 339 point mod Essex' 338. Imidlertid er det Lundgaards syv point fra finaleheatet der afgør titlen i Toyota's favør - syv point Toyota Castrol Racing kan miste.

Mike Legarth havde på forhånd vundet DTC Cupen og godt det samme. I finalen fik hans sæsonens første hårde medfart på en dag Michael Carlsen i den grad dominerede de øvrige Cup-deltagere.

En bragende DM-finale, der med sine overhalinger, intriger og kontroversielle afgørelser, var et miniportræt af sæsonen i helhed. Herfra skal lyde et stort tillykke til Casper Elgaard og Mike Legarth, der hver især er dygtige ambassadører for sporten udadtil.
Men også et cadeau til alle konkurrenterne, der var med til at levere topunderholdning, der bringer dansk motorsport ud hvor det er vigtigst, nemlig i den "virkelige" verden, og så selvfølgelig i den internationale motorsportsverden.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 03/10/04 - Jyllandsringen - DTC weekend
  •