Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Kinas GP - Set og sket - bunden

Formel 1 
26/09/04 

Sauber var igen det dominerende team blandt de nederste fem teams. Toyota var med en del af vejen takket været Zonta, men det holdt ikke til målstregen.
 

Sauber - 32 points:
Sauber sikrede sig vel egentligt deres femteplads i konstruktørmesterskabet i dag. Ingen af de andre teams under Sauber har en realistisk mulighed for at indhente Sauber mere. Det kan lade sig gøre teoretisk, men med den form der er vist, er det umuligt. Ikke noget at sige til at Peter Sauber igen kunne smile. Udover at femtepladsen er sikret, så fik teamet igen points i dag. Godt nok kun 3 af slagsen, men Peter Sauber er så godt som altid en glad mand. Det holdt dog hårdt fordi begge kørere havde problemer med de valgte dæk, der næsten smuldrede væk for dem. Det var grunden til at Felipe Massa efter en fremragende start, gled meget langt ned gennem rækkerne. Til slut kom han dog med frem i pointene igen bl.a. efter duel med Coulthard der måtte se sig henvist til niendepladsen. Fisichella havde de samme problemer med dækkene, men havde modsat Massa mindre problemer med styringen. Begge kørere var efter omstændighederne lykkelige for pointene.

Jaguar - 10 points:
Kørerne hos Jaguar udtalte efter GP'et at de havde velafbalancerede biler til den teknisk svære bane, men farten mangler. Klien måtte udgå af løbet efter en kollision med Michael Schumacher. Baghjulsophænget var blevet beskadiget ved kollisionen. Mark Webber startede godt men gjorde sig ellers ikke rigtig bemærket udover at han duellerede lidt med Jacques Villeneuve i den sidste del af GP'et. Et eller andet har Jaguar fået styr på. Holdbarheden er tilsyneladende på plads, men farten mangler. Og som så ofte før, måtte de andre teams i den nederste halvdel af feltet - med undtagelse af Sauber - igen affinde sig med at være bag Jaguar. Stabiliteten er der men ikke nok fart.

Toyota - 9 points:
Toyota var igen uheldige. Allerede ved starten gik det galt for Panis, der dog fik gang i bilen og kunne forsætte. Anti-stall funktionen gjorde noget den ikke skulle og det ødelagde starten for Panis. Til gengæld kom Zonta godt af sted og lå længe og duellerede med Fisichella og Coulthard. Men så røg femte gearet, og Zonta måtte i pit. Det endte med at han trak sig ud af løbet. Panis derimod kunne forsætte og kørte et udramatisk løb, som igen endte uden points. Man må håbe for Toyota at næste års model kan bringe noget mere med sig.

Jordan - 5 points:
Jordan fik begge biler i mål, men igen langt væk fra pointene. Også her havde kørerne lidt problemer med dækkene der smuldrede en overgang, men var tilsyneladende ikke så hårdt ramt som Sauber kørerne. Nick Heidfeld lavede en hel god start og kunne følge med bilerne foran ham over en lang periode, men måtte til sidst opgive at følge med, og kæmpede i stedet med Panis om placeringerne bagest i feltet. Timo Glock som kun kørte sit andet GP, gjorde det efter omstændighederne godt, men det er svært at vise sit talent optimalt i en bil der ikke er bedre end det Jordan kan præstere. Men han gjorde hvad han skulle, nemlig at få bilen i mål.

Minardi - 1 point:
Er det noget man altid ved, så er det hvor man har Minardi. Igen sidst. Men det var ikke udramatisk hvad der foregik i og omkring Minardi teamet. Og det stod Bruni for eller rettere var med i. Der var ikke kørt mere end 10 omgange før han punkterede på det ene forhjul. Derefter gik det for så vidt fint i godt 30 omgange. Men kort før hans sidste pitstop skete der noget der ikke må ske. Bilen tabte venstre forhjul. Bruni kunne dog liste tilbage til pittet, men udgik så. Baumgartner kørte med en bil der bare overstyrede hele tiden, det var kun når dækkene var godt slidte at det blev bedre. Til gengæld sørgede han for dramatik i pittet, da han ved et af pitstoppene blokerede hjulene da han skulle bremse. Det betød at han ramte nogle af mekanikerne, heldigvis kom ingen noget alvorligt til. Baumgartner kunne fuldføre løbet endnu en gang, og må være den mest stabile af de to Minardi kørere.

Dons

Læs mere om:
  • 26/09/04 - Shanghai - Formel 1
  •