Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM

Kaos i DTM

DTM 
05/09/04 

DTMDTM-afdelingen på Zandvoort i Holland endte i kaos, desværre med Tom Kristensen som offer for et mystisk regelsæt. Kristensen endte på løbet sjetteplads, men lå længe og bejlede til en plads på podiet, da han blev kørt af banen i en hævnakt. Herefter eksploderede løbet i et spektakulært uheld og en efterfølgende omgang total forvirring.
 

Ottende afdeling af årets DTM-mesterskab sluttede i kaos på Zandvoort-banen i Holland. Løbet blev tolv omgange før slut afbrudt med rødt flag, da Opel-køreren Peter Dumbreck med voldsom kraft ramte dækbarrieren. Skotten slap mirakuløst med overfladiske skrammer, men i en time arbejdede Zandvoorts officials på at gøre banen klar igen.

For Tom Kristensen gjorde ulykken et kedeligt løb endnu dårligere. I hele weekenden havde danskeren været hurtigst, men på grund af en kikset omgang i kvalifikationen havde han måttet starte fra en svær sjetteplads. Kristensen lå umiddelbart før uheldet på en flot fjerdeplads og var ved at hente ind på den forsvarende mester Bernd Schneider, da han blev kørt af banen af den unge englænder Gary Paffett. Kristensen formåede at komme på banen igen på tiendepladsen, mens Paffetts forseelse af løbsledelsen blev takseret til en straftur i pitten. Herefter var englænderens løb i realiteten slut, men så skete Dumbrecks uheld og vendte op og ned på situationen. Ifølge reglerne skal feltet i en omstart nemlig placeres i forhold til den rækkefølge, de havde to omgange før det røde flag. Ergo kunne Paffett beholde sin plads som nummer fire, mens Kristensen måtte starte forfra som nummer ti. For at gøre den groteske situation endnu værre, fik Audi-køreren Emanuele Pirro lov til at starte som nummer tre, selv om han i virkeligheden sluttede hele feltet af. Men Pirro havde taget sit andet, obligatoriske pitstop, netop som Dumbreck stod af, og derfor kunne italieneren pludselig tage et mega-hop elleve pladser frem!

"Det er fuldstændig vanvittigt, at reglerne ikke tager højde for den slags. Hvis løbet skulle føres to omgange tilbage, ville Paffett endnu ikke have fået sin straf i pitten, og Pirro ville endnu ikke have foretaget sit andet pitstop. Men løbsledelsen godkendte alligevel begge de to køreres ture i pitten, selv om de altså skete på to omgange, der blev annulleret! Det kan ikke være rigtigt, at et mesterskab over ti runder i værste fald kan blive afgjort af denne slags huller i reglementet," siger Tom Kristensen.

Nu endte danskeren med at lave en kanonstart, da løbet blev sat i gang igen, så han kunne hente fire pladser, men stadig irriteres han over, at Paffett slap godt fra sin bøllekørsel.

"I pausen efter uheldet talte jeg med englænderen, og han lod skinne igennem, at han blot havde betalt tilbage for et sammenstød, vi havde haft tidligere i løbet. Efter min mening var der temmelig stor forskel på de to situationer, og det mente løbsledelsen altså også. Derfor er det frustrerende, at Paffett i den sidste ende alligevel belønnes," påpeger Tom K.

Den seks-dobbelte Le Mans-vinder kan dog glæde sig over, at Audi trods alle genvordighederne endte med en dobbeltsejr til Mattias Ekström og Martin Tomczyk. Med sejren kan Ekström afgøre mesterskabet om to uger i Brno i Tjekkiet.

Resultat af DTM på Zandvoort

1: Mattias Ekström, Audi
2: Martin Tomczyk, Audi
3: Christijan Albers, Mereceds
4: Gary Paffett, Mercedes
5: Bernd Schneider, Mercedes
6: Tom Kristensen, Audi

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • 05/09/04 - Zandvoort - DTM
  •