Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Belgiens GP - Teams preview - top 5

Formel 1 
26/08/04 

Efter det ungarske GP er der nu "kun" kørernes mesterskab at køre om. Konstruktørernes mesterskab er placeret.
 

Ferrari har nuppet konstruktørernes mesterskab og blandt kørerne er der nu kun Barrichello der har en teoretisk chance for at blive verdensmester, men hvem tror på det udover Barrichello selv. Til gengæld kan det blive afgjort søndag om det bliver M. Schumacher der bliver verdensmester. Det sker vis Barrichello slutter 2 points eller mere end M. Schumacher. Dermed kan det tilbagevendte belgiske GP på den gamle, hæderkronede og berømte Spa bane blive stedet, hvor M. Schumacher stadfæster sin position som verdens absolut bedste Formel 1 kører. Spa banen er siden Formel 1 feltet sidst var på besøg, blevet ændret ved busstop chikanen. Indkørslen til svingkombinationen er ændret en hel del som man bl.a. kunne se ved det næsten lige så berømte 24 timers løb for nylig. Og som vanligt bliver det vanskeligt at træffe det rigtige dækvalg til banen. Pr. tradition regner det altid mindst en dag i GP weekenden på Spa. Og så har en del af banen fået ny asfalt.

Ferrari:
Michael Schumacher kan med en sejr - eller rettere med 2 points mere end Barrichello sikre sig sit syvende verdensmesterskab på Spa søndag eftermiddag. Og mon ikke det bliver sådan. Ferrari-bilerne har på ingen måde vist nogen deciderede svaghedstegn i denne sæson. Enkelte gange har nogen været hurtigere i kvalifikationen, men når løbet er flaget har det været med M. Schumacher som nr. 1 og i mere end halvdelen af de hidtil kørte GP'er, med Barrichello som toer. Eneste undtagelse var i Monaco hvor Jarno Trulli vandt. Ferrari vil igen, som i Tysklands og Ungarns GP'er anvende Shells nyeste udvikling af brændstoffet. Den med det tekniske navn lydende Shell V-Power ULG 59. Ligeledes vil det være de samme olier som man brugte i Ungarn som man også vil anvende på Spa. Mandag kørte Luca Badoer shakedown på bilerne, så alt skulle være klappet og klart til det belgiske GP.

Renault:
Renault teamet kommer som vanligt velforberedt til et GP. Men det bliver sværere end det plejer at lave det rigtige setup til Spa - erkender man i teamet. Pga. banens længde og det meget kuperede terræn, skal der indgås en masse kompromisser. Man håber dog på at den ny "D" specifikations motor, som blev introduceret i Ungarn med rimelig succes, kan afhjælpe med nogle af spekulationerne. Kørerne har haft en blandet succes i de seneste GP'er. I de sidste 5 løb har Trulli kun scoret points i de 2, mens Alonso til gengæld har været på podiet 3 gange i de 5 seneste GP'er. Trulli er stadig en teamplayer og siger at han har til hensigt at gøre sit bedste for at Renault kan sikre sig andenpladsen i konstruktørernes VM. Begge kørere er klar over at det bliver vanskeligt at finde det rigtige setup. Mest spekulativ er Alonso som finder det uhyre vanskeligt, og spændende, at køre på Spa. Men begge glæder sig til gensynet med den gamle bane som har en lang og spændende historie bag sig.

BAR:
Craig Wilson som er teamets løbsingeniør siger at, nu vender man tilbage til en af de få rigtige racerbaner der er tilbage. Med det i baghovedet ved han også hvor vanskeligt det er at finde det helt rigtige setup. Men BAR racerne har vist sig at være gode på de hurtige baner, så optimismen er i behold, især efter at det lykkedes for begge kørere at få points på Hungaroring, som man ikke mener, er en bane der passer specielt godt til BAR racerne. Man håber på at man i løbet af fredagen kan få samlet alle de nødvendige data på de ændringer der er lavet på siden 2002. Det drejer sig om busstop chikanen og pit indkørslen der også er ændret. Kørerne er enige - også med mange andre af kørerne - om at det er én "kørernes bane". Den har alt - hurtige og langsomme sving, lange hurtige stræk og ikke mindst er der anselige højdeforskelle på banen. En gentagelse med begge kører i pointene - og helst foran Renault'erne, er hvad man går ind til.

Williams:
Antonio Pizzonia får endnu en chance. Ralf Schumacher er stadig ikke meldt klar. Teamet har brugt netop Pizzonia til at lave en sidste shakedown inden afrejsen til Spa. Hjemme i vindtunnelen har man yderligere forbedret aerodynamikken på bilen. Det er især i områderne omkring front- og hækvingerne at der er udviklet yderligere. Der er også lavet små ændringer ved indtagene til kølerne. Teamet har allerede meldt ud at man ikke vil køre med maksimum downforce, selvom at det er fristende med de snævre sving som banen indeholder. Begge kørerne glæder sig til den belgiske udfordring, også selvom meningerne er lidt delte om banen. Pizzonia mener at udfordringen Eau Rouge ikke er så stor en udfordring som den har været pga. bilernes udvikling. Montoya mener at det er en af hans absolutte favoritbaner. Banen er stadig en kæmpe udfordring for kørerne trods de seneste ændringer. Han er dog lidt forbeholden overfor ændringen af busstop kombinationen som han endnu kun har hørt omtalt. Teamet håber på succes på banen og håber faktisk på regn i selve løbet. Det er næsten uhørte toner fra teamet. De skal dog nok få regn. Det plejer det at være ved netop dette GP, dog ikke altid om søndagen.

McLaren:
Dækvalget slog fejl i Ungarn, da det blev koldere end forventet, så de hårdere dæk på McLaren bilerne, gav ikke det forventede udbytte. Hjemme i Woking har teknikere og ingeniører fundet på et par småting der skulle rettes på bilerne. Teamet kommer til Spa med alle forudsætninger for at vinde, men det kræver først og fremmest at bilerne kommer i mål. Raikkonen har måttet udgå adskillige gange i denne sæson, mens Coulthard kun har fået småpoints skrabet sammen i halvdelen af løbene. I hvert fald fejler optimismen dog ikke noget i teamet. Men om man kan hamle op med konkurrenterne er en helt anden sag. Som alle andre ved man at vejret er en uforudsigelig faktor, men som alle andre også ved, så er det noget man skal være forberedt på. Alle forhåndsregler er ifølge bosserne i teamet taget i forbindelse med det. MP4-19B får her en chance for at vise at den kan begå sig på en hurtig bane, som kræver et sted omkring medium downforce. Så er der spørgsmålet omkring holdbarhed. Raikkonen ser nok helst at han snart får en bil der kan bringe ham i mål uden at bagvingen bryder sammen eller at der kommer andre tekniske defekter. Teamet er dog op mærkerne. Man vil gerne se om man kan fange konkurrenterne fra Williams, som i øjeblikket er 17 points foran.

Dons

Læs mere om:
  • 29/08/04 - Spa-Francorchamps - Formel 1
  •