Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Den magiske bane

Formel 1 
24/08/04 

Den er tilbage!
Efter et års fravær er Spa i år tilbage i kalenderen. Når man ser på Spa er det ligemeget om det er den samme der vinder igen-igen-igen, om løbet er statisk, om det regner, om der sker noget. For imodsætning til andre løb, er Spa vanvittig flot og altid en fornøjelse af se.
 

Her tænker jeg ikke på løbet, på bilerne - nej jeg tænker på selve banen. Spa er smuk og fantastisk og i dagens Formel 1 kalender ganske uovetruffen.

Det er lidt ironisk at Spa er det første løb efter Hungaroring. De to baner sætter virkelig hinanden i perspektiv. Alle baner der får lov til at være efter Ungarn vil føles som fantastiske. Selv den trælsomme Magny-Cours vil næsten føles som en superbane. Men når det er Spa der følger efter, bliver Hungaroring virkelig smasket ind mod væggen og får alle dens svagheder udstillet. Som tilskuer på banen kan man måske argumentere for at den ungarske bane har en lille fordel, da den ligger i en gryde og man som tilskuer kan se meget af banen. Spa er lang og kringel og bakket, og oversigtsforholdene er ikke i nærheden af Hungaroring. Tilgengæld har Spa historien og traditionen. Og set fra Danmark, så ligger det også en hel del tættere på!

Men er Spa en fantastisk bane i dag, fordi banernes charme er dalet betydeligt i de sidste 10 - 12 år? Nej faktisk ikke. Da den vendte tilbage til Formel 1 kalenderen i 1983, skulle den konkurrere med baner som Imola, der endnu ikke var maltrakteret af chikaner, Zandvoort, den gamle Kyalami, Brands Hatch og Österreichring - og selv i det selskab skilte Spa sig ud som en formidabel bane.

Men hvad kan vi så forvente os? Tjah - hvis man skyder på en Ferrari sejr, så skyder man nok ikke helt ved siden af, udviklingen i sæsone taget i betragtning. Samtidig stiller Spa store krav til både kørere og maskiner, og det burde favoriserer kombinationen af Michael Schumacher og Ferrari. Det er svært at argumentere seriøst for at andre faktisk skulle true de røde biler. Godt nok har flere biler i korte perioder nærmet sig, men aldrig været tæt nok på til for alvor at slå dem. Og gang på gang er prædikatet "næstbedste bil" skiftet fra et team til et andet.

McLaren, BAR og Renault har alle på et tidspunkt lignet dem der skulle udfordre Ferrari, mens Williams aldrig rigtig er blevet flyvende i denne sæson. Men der er ingen af disse teams der har været konstante nok til at man kan sige at de har været en reel trussel, ligesom man heller ikke på forhånd kan sige hvem der vil være stærkest i det næste løb.

Renault lider af og til under en lidt svag motor, men det er kun i forhold til Ferrari det for alvor har handicappet dem i denne sæson. Alligevel kan man godt forestille sig at de får det lidt svært på Spa, specielt hvis konkurrenterne er i topform.

BAR svinger meget, nogle løb er de konstant i fokus og på andre baner er de mere eller mindre fraværende. Button kørte et fremragende løb i Tyskland, og i Ungarn var han ganske anonym. Men Spa passer måske ganske godt til den stærke Honda motor, så man skal ikke afskrive BAR på baggrund af Hungaroring. Interessant bliver det også at følge Takuma Sato. Hans situation hos BAR er lidt anderledes end tidligere på sæsonen. Selvom teamet vil kæmpe for at beholde Jenson Button i 2005 tyder alt på at han ender hos Williams. Så hos BAR må man være i gang med vældige overvejelser om hvem der skal kører bilerne næste år. Specielt er fokus rettet mod Sato - er han i virkeligheden en fremtidens mand, eller vil han altid være for ukonstant - og kan han allerede nu overtage rollen som den mand i teamet, der skal føre det videre. Det sidste er nok tvivlsomt, men Sato har nogle løb endnu til at bevise at der er endnu mere gemt i ham. Spørgsmålet er om han egentlig er bevidst om denne situation.

Hos McLaren er man om nogen sultne efter succes. 2004 skulle have været et år hvor man kom sig over skuffelsen med den nye bil, der aldrig blev til noget, i 2003. I stedet gik man i starten fra fiasko til fiasko. Og rigtig succes er der endnu ikke rigtig kommet på plakaten. Men den nye bil, er dog tydeligt en forbedring, og i Tyskland så vi Kimi Raikkonen true Michael Schumacher. På Spa burde der være mulighed for en gentagtelse, hvis ellers teamet kan finde ud af at vælge de rigtige dæk.

I Williams lejren droppede man op til Det Ungarske Grand Prix, den skrækkelige hvalros-næse til fordel for en mere konventionel. Det gav ikke de store resultater i Ungarn, det blev til en 4. plads til Montoya, efter de to Ferrari racere og Alonsos Renault. Men det skal man ikke lægge for meget i. Mellem Tyskland og Ungarn var der forbud mod testkørsler, hvilket vil sige at de i Ungarn ikke havde fået testet den nye næse helt igennem. Siden Ungarn må man formode at de har gjort en del hjemmearbejde på den front, for at få den til at fungere optimalt. Samtidig er Hungaroring ikke en bane der ligefrem passer til Williams og den kraftige BMW motor.

Man skal dog huske at for Williams er sæsonen 2004 allerede gået i vasken og tankerne i vid udstrækning allerede er plantet i 2005. Samtidig er de handicappet af at de ikke kan afprøve deres bedste idéer med Montoya, da manden er på vej til konkurrenten McLaren - og der er jo ingen grund til at give ham for mange gode idéer.

Så et bud på en vinder herfra, er selvfølgelig Michael Schumacher. Skal man pege på en udfordrer må det næsten blive Kimi Raikkonen, der stadig virker som om det betyder noget for ham, hvis han ikke klarer sig godt - det er et godt tegn - han har tænkt sig at kæmpe til det sidste. Og et par sejre til vil klæde hans CV.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 04/08/29 - Spa-Francorchamps - Formel 1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?