Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Vi fik en varm idé

Danish
Touringcar
Challenge 

14/08/04 

Sponsorens slogan holdt, hvad det lovede
Ingen kan vist være i tvivl om, at den netop overståede weekend ikke bare var den hidtil varmeste i årets Danish Touringcar Championship, men også i hele den danske sommer anno 2004.
 

Asfalten på Ring Djursland kogte. Tilskuerne og kørerne gjorde lige så, og det fik os til at stille spørgsmålet om, hvor varmt det egentlig er inde i en DTC-racer.


(Foto: Birger Vilen)

Vi satte os for at undersøge sagen nærmere, men vi valgte at gribe tingene lidt videnskabeligt an. Godt nok er bilerne i Danish Touringcar Championship nogle af de teknisk mest sofistikerede på de danske racerbaner med alskens data-logging-udstyr. Men chauffører og teamchefer kan også være nogle rigtigt gode skuespillere, som holder kortene mere end tæt ind til kroppen. Så vi ville ikke lade os nøje med at citere et teammedlems overdrivelser.

Næh, nej. Vi ville have syn for sagen. Vi ville se beviser, og vi ville bruge måleudstyr, som vi kunne stole på. Så det hvide termometer med de store sorte tal, som ellers hænger på webmasterens kontor, blev pillet ned af væggen og bragt med til Sparekassen Kronjyllands Jubilæumsløb. Her skulle det så placeres i én af de deltagende biler.


(Foto: Birger Vilen)

Hvilken bil skulle så bruges til testen? Ja, her kunne vi ikke være i tvivl. Når man som Team Peugeot DTC Køge har en sponsor som Vaillant, der har sloganet Ideer til varme, var sagen klar. Det måtte være inde i feltets enlige Peugeot 406 Coupé, at vi skulle have monteret termometeret.


(Foto: Birger Vilen)
Som sagt så gjort. Termometeret blev monteret klods op ad racersædet, og så blev Martin Pedersen ellers sendt af sted. Efter nogle omgange kom den hvide coupé-model ind i pitten, men da vi stak hovedet ind, var vores skuffelse stor. Termometeret var nemlig løbet tør! Sidste streg var ved 50 grader, og selv om der stadig var en lille centimeter af glasrøret, så var det fyldt helt op med blå kviksølv, så vi kunne heller ikke engang komme med et gæt på, hvor varmt det havde været. Men at det havde været varmt, kunne chaufføren efterfølgende bekræfte.

"Det er varmt, men det er kun varmt, når du sætter dig ind i bilen, eller når du kommer ind og holder en pause. Når du kører ude på banen, tænker du ikke over det," sagde Martin Pedersen, som hverken kan nyde godt af aircondition, nedrullede ruder eller store luftslanger i sin bil.

"Der er ingen former for åbninger ind til kabinen overhovedet. Jeg har en lille blæser, der cirkulerer luften, men ikke noget frisk luft overhovedet."


(Foto: Birger Vilen)
Selv gættede Martin Pedersen på, at den reelle temperatur inde i kabinen var nået op på mellem 70 og 80 grader, og det gør da også en forskel at køre på en varm sommerdag på Ring Djursland eller på en halvfugtig forårsdag på FDM Jyllands-Ringen.

"Det er selvfølgelig hårdere. Når man er færdig med at køre, kan man godt mærke, at det har tappet noget mere på kræfterne, men ellers betyder det ikke noget," slutter Martin Pedersen.

Men selv om vores kontors gode gamle termometer gav op, så gav vi alligevel ikke op her på redaktionen. Vi begyndte i stedet jagten på noget måleudstyr, som ikke stoppede vi de 50 grader. Vi fandt et digitalt termometer, og også det kom ud at køre med Martin Pedersen. Atter flåede vi døren op på den hvide Peugeot 406 Coupé efter et par omgange, og her var så endelig beviset.

Intet mindre end 79,5 grader var varmen kommet op på!


Læs mere om:
  • 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend
  •  
     
     
    Undgå billetkøen - Køb dine billetter her