Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Asfaltløb - div. klasser

Sommer, safety car og sand

Asfaltløb
- div. klasser 

11/08/04 

-Ring Djurslands augustløb
Det var masser af sommer, safety car og sand der mødte kørerne efter 8 ugers sommerpause fra dansk asfaltbaneracing. Mens den lokale landmand gik i gang med kornhøsten på den nærliggende mark, gik de 180 kørere i gang med efterårssæsonens første pointhøst. Men inden det gik løs, skulle den nyrenoverede bane lige ses an, bedømmes og, fra om lørdagen, prøves, hvilket ikke gik helt smertefrit.
 

Alle 1752 meter asfalt var nyasfalteret med en grov type asfalt, der gav masser af bid. Anlæggelsen af nye, større sandkasser og jordvolde havde imidlertid medført en del jordkørsel, specielt i "skoven" og det blev kritisk. Her lå nemlig en del fint jord i fordybningerne som end ikke banens flittigt brugte fejemaskiner kunne fjerne.
Det skulle snart vise sig at selve asfalten var det største problem. I forvejen var den nye asfalt en erstatningssag. I løbet af lørdagens tidskørsler begyndte banen at bryde op i banens fire sving. Det ansvarlige entreprenørfirma blev indkaldt og lagde ny asfalt på de udsatte steder i løbet af natten, så banen atter var klar til søndagens løb.

De ca. 3000 tilskuere fik ikke alene et lidt bedre overblik over banen, og dermed også de spændende dyster og drama der udspillede sig i hullet og skoven, men også ventetid efter de mange oprydninger. Med næsten alle asfaltklasser på programmet, på nær de historiske racere, var tidsplanen på forhånd stram og som det gik, måtte flere heat afkortes og DTC's grid-walk blev aflyst. Lidt færre klasser vil være at ønske, men det er ikke bare et Ring Djursland-problem, men et problem der deles med de to øvrige asfaltbaner.

Inden asfalten var i orden, måtte motorcykelkørerne i Den Blå Avis MC600 Challenge aflyse deres lørdagsløb. At forcere hullerne og løse asfaltstykker var sin sag på fire hjul, men umuligt på to. I stedet kørte klassen som sidste løb søndag, hvor banen trods en hel dags bilkørsel, stadig var i god stand, så nattens anstrengelser var absolut besværet værd.
Vinderen Jens Kristian Nielsen måtte kortvarigt følge Søren Hole og Kim Philip, før han tog føringen på anden omgang. Steven Tirsgaard og Ulrik Døssing Nielsen fulgte også med førertruppen, der holdt de første 2/3 af løbet, før først Tirsgaard udgik og Philip forsinket. Søren Hole sluttede nu på andenpladsen med Ulrik Døssing Nielsen på tredjepladsen.


Kasper Andersen på vej mod weekendens anden sejr. Franck Kechele og Jesper Wulff Laursen følger efter. Jimmy Jacobsson, der her ses på fjerdepladsen, havde derimod en sort weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

Lørdagens to løb bestod nu af henholdsvis Formel Renault 2000 og det kombinerede Syver Race Cup/Socko Super Cup/Special Saloon Car Challenge-løb. Kasper Andersen var suveræn i Formel Renault-klassen og kunne nemt have gentaget triumfen fra Ring Knutstorp og vundet alle tre løb, hvis ikke det var for en misforståelse under gridopligningen i søndagens sidste heat. Kasper blev udelukket og så vandt Jesper Wulff Laursen, der sammen med Franck Kechele, var nærmeste udfordrere denne weekend.

De små syver-racere fik i begge heat ca. en halv baneomgangs forspring før standardvognene blev sluppet løs. Carsten Fruergaard vandt en flot debutsejr i lørdagens løb, mens Peter Larsen vandt søndagens løb og dermed overtog cup-føringen. Ellers så suveræne Henrik Bollerslev måtte nøjes med andenpladsen i søndagens løb.

I Super Cuppen kørte Michael Outzen i sin sædvanlige sikre stil mod yderligere to heatsejre, mens det lykkedes Jens Hansen at komme forbi Niels Ole Andersen i begge heat i kampen om andenpladsen. I søndagens løb måtte Niels Ole endda også overgive sig til Kim M. Jensen.

Special Saloon-klassen kørte i al ubemærkethed finaleløb og med to meget suveræne sejre blev Danny Rasmussen vinder af klassens challenge. Michael Klostermann vandt ligeledes sin klasse i begge heat, men det rakte akkurat kun til den samlede andenplads. Til gengæld var han mere end en match for forsvarende challenge-vinder Johnni Kirkegaard, der bare kørte sit andet løb i år.

Det var op til Formel 1800-kørerne at være morgenduelige om søndagen. Her vandt Anders Ole Egebart en sikker sejr, efter at Christian Jørgensen tyvstartede. Christian fik dog revanche i andet heat, der af tidsnød blev flyttet til først på eftermiddagen. Her førte Egebart ellers også, men måtte give sig. DM-førende Nicki Thiim måtte udgå som følge af kollisioner fra begge heat og nu har norske Mats Franer overtaget den samlede føring.
Med endnu to løbsweekender tilbage er der udsigt til et, om muligt, endnu mere spændende DM-opgør end sidste år med fem kørere inden for 18 point.


De fire toneangivende Saxo-kørere denne weekend: Jørn Vestergaard kører ind i depotsvinget foran Tommy Nygaard, Mike Mathiesen og Mads Gravlund.
(Foto: Saxo-Cup)

Som sædvanligt var OK Saxo Cuppen weekendens største klasse og fik Tommy Nygaard som vinder af begge heat, mens Jørn Vestergaard trods anden- og tredjepladsen, mistede mesterskabsføringen. I første heat brugte Vestergaard tid på at komme forbi pole-sitter Mads Gravlund, mens han mistede førstepladsen til Nygaard og Mike Mathiesen i andet heat.


Steffen Larsen foran Christian Pedersen i andet heat.
(Foto: Motorsporten-dk)

De to Yokohama Cup-klasser leverede som sædvanligt seværdigt race. Blandt de små 0-1600 ccm-vogne vandt Steffen Larsen første heat, men i andet kunne han bare ikke ryste Christian Pedersen af sig. Sidstnævnte blev toer i første løb og vandt en flot sejr i andet, i sin debut som Peugeot-kører. Poul Erik Jensen og Per Madsen tog hver en tredjeplads.


Klaus Verner er kommet bedst fra start foran Jesper Carlsen, mens Kim Lund Johansen og David Falch kæmper om tredjepladsen.
(Foto: Motorsporten-dk)

Blandt de store 1601-2000 ccm-biler var Klaus Verner ustyrlig, men mistede sejren på en teknisk udelukkelse af første heat, men vandt andet heat i fin stil. Verners udelukkelse gav i stedet sejren til Jesper Carlsen, der blev toer i andet. David Falch og Lars Vendelbo tog hver en tredjeplads.
Det var i klassens første heat at publikum blev vidne til weekendens mest dramatiske uheld, da en bremseløs Søren B. Mortensen landede oven på Kent Iversen.


Henrik Larsen har allerede lagt afstand til forfølgerne i andet heat.
(Foto: Motorsporten-dk)

Fleggaard Renault Clio Cuppen blev i høj grad afgjort af startplaceringer og safety car. Af klassens samlagt 23 omgange, blev de 11 gennemført bag banens safety car, men dobbeltvinderen Henrik Larsens sejre var der aldrig tvivl om. Bjørn Smedegaard Laursen blev toer i første heat foran klassens evige pole-sitter Kasper Jensen, mens de mesterskabsførende Jesper Davidsen og Jens Enemark dystede om podieplaceringerne i andet heat.


Henrik Lundgaard på vej mod sejren i prefinalen. Martin Jensen og Jan Magnussen følger efter, med Casper Elgaard på fjerdepladsen.
(Foto: Toyota-Castrol-Racing)

Hovedløbet DTC sluttede billøbene af med yderligere et par dramatiske løb. I præfinalen vandt Henrik Lundgaard sæsonens første sejr foran Martin Jensen og Jan Magnussen, der stod for heatets fleste overhalinger.
Casper Elgaard udnyttede en startplacering i første startrække til at vinde finalen på tilsvarende start-til-mål-vis. Jan Magnussen pressede på i første del, men måtte opgive at udfordre BMW-køreren. Mike Legarth kørte et fantastisk løb og blev en flot treer, som bedste privatkører. Martin Jensen var ellers på vej mod tredjepladsen, da han udgik efter en kollision på sidste omgang, hvilket var meget længere end Henrik Lundgaard nåede. Allerede på første omgang blev han sendt af banen, da han blev ramt af John Nielsen, der selv måtte udgå senere i løbet.

Det var et flot stykke arbejde den arrangerende klub DMKA præsenterede og lovordene var mange. Flere nytiltag er på vej, bl.a. en udvidelse af banelængden, og det må være et spørgsmål om tid før DTC atter kører to løb pr. sæson og at publikum finder vej til Ring Djursland. Allerede i weekenden 21.-22. august kan den nyrenoverede bane atter opleves, når HMS arrangerer løb for de klasser som ikke kørte denne gang, nemlig de historiske klasser.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 08/08/04 - Ring Djursland - DTC weekend
  •