Rold Skov Bakkeløb 8. august |
Hill Climb 04/08/04
|
|
På søndag køres 3. afdeling af Bakkeløbsmesterskabet i de nordjyske skove ved Rold. Deltagere kan stadig nå at tilmelde sig, og tilskuere kan nå at planlægge en weekendudflugt med gamle biler i smukke omgivelser. |
|
Pessimister vil påstå, at man ikke kan køre bakkeløb (eller hillclimbs, som englænderne siger) i Danmark. Det forsøger Historisk Motorsport på det ihærdigste at modbevise, for der er i år samlet 4 løb i et mesterskab om Bakkeløbspokalen. Rold Skov løbet blev første gang kørt i 2003 på en meget hurtig og udfordrende strækning offentlig vej ved Rold. I år udgør løbet det 3. løb i serien, og strækningen er ligeså udfordrende, men den bliver ikke ligeså hurtig. I år køres bakkeløbene nemlig efter et andet reglement, hvor gennemsnitshastigheden skal være lavere. Det bliver det ikke nemmere af for kørerne, men tilskuerne vil have bedre mulighed for at se bilerne i aktion. Bilerne spænder aldersmæssigt fra førkrigstiden og op til 1981 og typemæssigt fra rendyrkede racerbiler til de familiebiler, vi alle kender fra gadebilledet i 60'erne og 70'erne - så der er noget at se på for alle.
Palle Krag Rühe i sin MG Midget 1966 på den våde Munkebjergbakke i juni (Foto: Johan Frederik Schjødt)
Bakkeløb er åbne for alle indregistrerede biler fra før 1981, og nybegyndere kan deltage på en endags-licens. Bilerne kører én og én, og man kører ikke stærkere end man selv vil. Så hvis du har lyst til at prøve historisk motorsport, så er dette den nemmeste og billigste måde - deltagelse koster 550,- kr., og man kan tilmelde sig helt frem til lørdag. Læs mere om reglerne og download tilmeldingsblanket til løbet på www.hms.dk.
Arne Jakobsen i sin Jaguar XK 1957 ved Ganløse Hill Climb (Foto: Anders Molin)
De deltagende biler er delt i 9 klasser, og mon ikke vi kan forvente at se de førende biler forsvare deres positioner i mesterskabet? Her efter 2 løb er stillingen i klasserne således:
|
Pl | Nr | | Kører | Bil | Årgang | Motor | Point |
|
Klasse A: ClubRace 2 biler (over 6 kg/HK) |
|
1 | 20 | | Bo Johansen | Lotus Seven | | 1600 | 27 |
2 | 13 | | René Mønster Pedersen | Lotus Seven | 1960 | 1600 | 22 |
3 | 10 | | Henrik Nielsen | Lotus Super Seven | 1966 | 1598 | 18 |
|
4 | 17 | | Christian Nielsen | VW Golf 1 | 1978 | 1800 | 8 |
5 | 12 | | Niels Klit Kristensen | Lotus Super Seven | 1969 | - | 0 |
|
Klasse C: Debutanter (min. 8,2 kg/HK) |
|
1 | 15 | | Evan Jørgensen | Fiat Abarth 850 TC | 1967 | 850 | 28 |
2 | 15 | | Jørn Rasmussen | MG B V8 | 1963 | | 20 |
3 | 16 | | Francesco Aversa | Fiat Abarth 695 | 1971 | | 15 |
|
4 | 1 | | Jakob Andersen | Fiat Cinquecento | | | 15 |
5 | 18 | | John Øhlers | Porsche 912 | 1966 | 1600 | 12 |
6 | 18 | | Per Einarsson | Alfa Romeo 2000GTV | 1974 | 2000 | 12 |
|
7 | 14 | | Palle Kragh Rühe | MG Midget | 1966 | | 10 |
8 | 2 | | Andrés Broberg | Fiat Panda 750 L | | | 10 |
9 | 66 | | Erik Jensby | Fiat 500 F | 1970 | 800 | 8 |
|
10 | 13 | | Erik Lolk | Chevrolet Corvette | 1971 | | 6 |
11 | 17 | | Søren Knudsen | Fiat Abarth | 1969 | 850 | 4 |
12 | 19 | | Henrik Heide | Triumph TR4 | 1966 | | 3 |
|
13 | 21 | | Jens Geschwendtner | Austin Healey Sprite | 1959 | | 2 |
14 | 20 | | Morten Geschwendtner | Austin Healey 3000 | 1969 | | 1 |
15 | 1 | | Bjarne Berner | MGB GT V8 | 1973 | | 0 |
|
Klasse D: Førkrigs og andre historiske op til og med 31/12 1945 |
|
1 | 9 | | Jørgen Witting | MG TC Roaster | 1946 | 1250 | 27 |
2 | 7 | | René Christensen | Citroen 11 Sport | 1944 | 1911 | 22 |
3 | 8 | | Erik Larsen | Citroen 11 BL | 1939 | 1911 | 18 |
|
4 | 35 | | Magnus Neergaard | Riley 9 Sports | 1931 | | 8 |
|
Klasse E: Historiske op til og med 31/12 1960 |
|
1 | 140 | | Arne Jakobsen | Jaguar XK 140 | 1957 | 3400 | 20 |
2 | 4 | | Otto Reedtz-Thott | Lotus MkII | 1956 | | 12 |
3 | 3 | | Vagn Hansen | Austin Healey 100-6 | 1957 | 2990 | 8 |
|
4 | 49 | | Finn Vagtholm | Austin-Healey 3000 | 1960 | | 8 |
|
Klasse F: Historiske op til og med 31/12 1965 |
|
1 | 9 | | Otto Reedtz-Thott | AC Cobra | 1965 | 4700 | 40 |
2 | 54 | | Claus Ebberfeld | Triumph Spitfire | 1963 | 1147 | 24 |
3 | 4 | | Philips Lokvig | Morgan +4 Super Sport | 1963 | 2138 | 23 |
|
4 | 60 | | Herluf Jensen | Alfa Romeo Giulia TI | 1963 | 1600 | 15 |
5 | 14 | | Niels Hviid | MG B 1966 | 1966 | 1800 | 10 |
6 | 10 | | Rasmus Lokvig | Morgan +4 | 1963 | | 10 |
|
7 | 68 | | Poul Bertelsen | Renault R8S | 1968 | | - |
|
Klasse G: Historiske op til og med 31/12 1971 |
|
1 | 11 | | Kurt Mejer | Volvo 142 | 1969 | 1986 | 15 |
2 | 5 | | Keld Christensen | Morris Cooper S | 1970 | 1293 | 12 |
3 | 58 | | Peter Grau | Fiat Abarth 1000 | 1971 | 982 | 20 |
|
4 | 94 | | Jens Eickhoff | Morgan 4/4 | 1968 | 1599 | 8 |
5 | 2 | | Uffe Madsen | MGB Roadster | 1967 | | 8 |
|
Klasse H: Historiske op til og med 31/12 1976 |
|
1 | 43 | | Ib Vølding | Lotus Europa | 1974 | 1600 | 23 |
2 | 56 | | Troels Lund | Morris Cooper S | 1974 | 1275 | 12 |
3 | 6 | | Kenneth Saust | Toyota Corolla Coupe | 1975 | 1588 | 10 |
|
4 | 12 | | Kurt Andersen | Ford Escort Mexico | 1972 | 1700 | 8 |
5 | 110 | | Jørgen Gaarde | Alpine Renault | 1972 | | 20 |
6 | 26 | | Lars Bækkelund | Fiat 128 SL Coupe | 1972 | | 15 |
|
7 | 85 | | Kenneth Vagtholm | Porsche 911 | 1976 | | 12 |
8 | 74 | | Tore Steen Nielsen | Lotus Seven | 1968 | | 10 |
9 | 70 | | Ivan Hansen | NSU TT | | | 6 |
|
10 | 25 | | Niels Jørgensen | MGB | 1976 | | 0 |
11 | 30 | | Kurt Andersen | Ford Escort Mexico | 1972 | | 0 |
|
Klasse I: Historiske op til og med 31/12 1981 |
|
1 | 16 | | Frank Johansen | Opel Kadett | 1978 | 1600 | 15 |
|
|
|
| |