Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tysklands GP - Teams preview - bunden

Formel 1 
23/07/04 

Hvad kan Sauber finde på? De bliver nærmest hægtet af, af McLaren i øjeblikket. Hvordan vil den nye Toyota TF104B klare sig? Det er næsten i sidste øjeblik at en så alvorlig opdatering kommer.
 

Toyota lancerer deres TF104B model i det tyske GP. En bil som ifølge Toyota selv ikke har gennemgået det fornødne testprogram inden den får sin debut, det er et alvorligt sats at foretage sig. Sauber skal se både opad og nedad i tabellen. McLaren kører tilsyneladende fra dem nu, mens Toyota kan begynde at presse Sauber hvis Toyotas nye bil fungerer.

Sauber:
Sauber har i sinde at tage konkurrencen op med de omkring liggende teams. McLaren bliver nok svære, mens Toyota er en ubekendt faktor da de ny lancerer en ny bil. Hvor god er den? På hjemmefronten har Sauber haft travlt i vindtunnelen. Den nye aerodynamiske pakke man for første gang anvendte på Silverstone, er blevet yderligere udbygget og forbedret til det tyske GP. Går tingene Saubers vej, forventer man igen at kunne følge rimeligt med Williams bilerne som det var tilfældet på Silverstone. Især Fisichella glæder sig til Hockenheim som efter sin opbygning, passer lige i Fisichellas kram efter hans egen mening. Massa derimod har "kun" den almindelige begejstring i sig. Hans erfaring med banen tæller et enkelt GP i 2002. Han ser dog visse muligheder på banen for at lave overhalinger, noget som den lidt ustabile kørere godt kan finde på at udnytte. Peter Saubers evige optimisme er igen smittet af på alle teamet, der ventes et godt og positivt løb.

Toyota:
Toyata har haft en sæson hidtil som ikke har levet op til forventningerne. Bilen har af forskellige årsager været for langsom. Men med tilgangen af Mike Gascoine er der sket forbedringer. Den første store ændring bliver introduceret ved det tyske GP. Man har bygget et nyt chassis med betegnelsen TF104B. Problemet er bare at der ikke er kørt ret mange testkilometer med den nye bil. Man har selvfølgelig forventninger, men de er begrænsede da testen i sidste uge på Jerez ikke var alt for vellykket, der var adskillige problemer med den nye bil. Det er ikke kun bilen der er ny, Toyota kommer også med en ny og revideret motorspecifikation. Sideløbende arbejdes der på næste års TF105 model. Men det er en helt anden historie. Selvom man havde problemer med den nye bil ved testen, kunne man dog spore en markant fremgang. Det er også det der skal til hvis man vil gentage femte og sjette pladserne fra sidste års tyske GP.

Jordan:
For en gangs skyld har Jordan teamet testet i et lidt større omfang. Det sker hovedsageligt fordi at det var sidste chance inden sommerpausen, og også fordi at det næste GP der køres efter det tyske GP, er i Ungarn på en helt anden type bane end netop Hockenheim. Teamet flyttede bilerne over på den anden side vejen til Silverstone banen og testede bl.a. dæk, men også nogle mekaniske ændringer. Den motoropgradering der blev benyttet på Silverstone fik også nogle yderligere kilometer, så Jordan teamet kommer til Hockenheim godt forberedte - i det omfang det økonomisk plagede team nu har mulighed for.

Jaguar:
Jaguar kom ved det engelske GP op på 4 points og er nu kun ét point efter "kunde" teamet fra Jordan. For at overhale Jordan i stillingen - og selvfølgelig af flere andre grunde også - har Jaguar udviklet en ny aerodynamisk pakke der er testet i sidste uge på Jerez og bliver introduceret på Hockenheim. Samtidigt er der hjemme i England arbejdet yderligere med at sikre holdbarheden i bilerne. Det er ved at være sidste udkald for Jaguar hvis de skal forbedre deres placering væsentligt. Toyota kommer med en ny bil, Sauber forbedrer hele tiden deres biler, og Jordan, ja det er den mest usikre del af det regnestykke. Det ser ud til at Jaguar bilerne kører bedre, men der er for mange løb hvor der ikke er scoret points. Det samme oplever Jordan, men de har hidtil formået at score - indtil nu - flere points end Jaguar der må siges at have skuffet noget i denne sæson. Der ventes som sædvanligt meget af Mark Webber. Denne gang må man også forvente noget af Christian Klien, som tidligere har kørt på banen, og har været på podiet i de løb han har deltaget i her. Det kommer han nok ikke denne gang, men op i nærheden af pointene, ja det skal han denne gang. Jaguar ledelsen er yderst tilfredse med de testresultater man opnåede på Jerez. Det lover godt - siger de. Men på løbsdagen kan resultatet måske være en skuffelse. Jaguar har noget at leve op til, hvis ikke de skal blive hængende i bunden.

Minardi:
Minardi er sådan en underlig størrelse. De er med og alligevel næsten ikke. Feltets absolutte agterlanterne har ikke økonomi til at lave de store tekniske forbedringer. De forbedringer som teamet trods alt formår at få lavet, rækker ikke langt i det store spil mod større bemidlede konkurrenter. Det eneste teamet næsten har råd til, er at lave forbedringer der kan sikre holdbarheden i bilerne. Det lykkes til dels, men så heller ikke mere. Et team som ligger og roder med en tilsvarende dårlig økonomi, Jordan, klarer sig trods alt noget bedre. De har i det mindste formået at skrabe flere point sammen, og er i øjeblikket endda placeret foran Jaguar også. Men Minardi kæmper heroisk videre. Vi må som sædvanligt se dem være de første der bliver overhalet, og slutte løbet op til en håndfuld omgange efter vinderen. Kun usædvanlige omstændigheder kan sikre det lille team points, som det skete på Indianapolis.

Dons

Læs mere om:
  • 25/07/04 - Hockenheim - Formel 1
  •