Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tysklands GP - Teams preview - top 5

Formel 1 
22/07/04 

Så er der igen dømt hjemmebane. De tyske kørere har hjemmebane, et par motorfabrikanter har hjemmebane. Og så ligger Hockenheim ikke så langt fra Stuttgart.
 

Hjemmebanefordel er noget man tit taler om i sport generelt, men i Formel 1 har det som oftest ikke den måske afgørende betydning, som man som oftest ser i andre sportsgrene. Taler vi om Hockenheim, er der dog flere ting som gør det til en måske mere betydningsfuld hjemmebane, og så alligevel ikke. De tyske kørere har selvfølgelig hjemmebane. BMW og Mercedes har hjemmebane. Det er lige før at det også er en hjemmebane for Toyota der har deres base i Köln lidt længere nordpå. Men frem for alt, det er Mercedes land. Det var oprindeligt Mercedes der byggede banen, men afhændede forholdsvis hurtigt til byen Hockenheim. Det er dog ikke tilfældigt at der er bygget en ret ny tribune der netop hedder Mercedes tribunen.

Ferrari:
Ferrari har noget at køre for. Med en 1-2 sejr vil de nemlig vinde konstruktørernes VM. Så forberedelserne har fået ekstra motivation frem i folkene fra Maranello. Det er bare det at Michael Schumacher kun har vundet her 2 gange tidligere, modsat kunne det til en forandring være rart at se en anden øverst på podiet. Barrichello vandt her i 2000, en sejr han aldrig vil glemme. Men det var på den gamle udgave af banen. Og rent faktisk savner han den gamle udformning af banen. "Det er lige som ikke det samme mere", udtaler han. Ferrari har testet både på Monza og på Jerez i forberedelserne. Et intenst testarbejde på bilen, men især med Bridgestone. Ferrari var måske ikke de hurtigste på Jerez, men mon ikke de finder den endelige fart frem på Hockenheim. Ross Brawn har for længst annonceret at der er ændret på aerodynamikken på bilen til GP'et på Hockenheim.

Renault:
Endnu en motorforbedring, også kaldet en evolution. Teknikerne hos Renault har endnu en gang fundet steder hvor motoren kan forbedres. Den nye motor er blevet testet i sidste uge, og vil blive anvendt på Hockenheim. Det er ikke en helt ny motor, men en ny og revideret udgave. Hos Renault venter man sig et godt løb. Renault mener at deres biler passer rigtig godt til netop den type baner. De største problemer umiddelbart er at finde det rigtige setup, og finde de rigtige dæk. Begge ting afhænger af vejret som ikke ser alt for lovende ud endnu. Kørerne er igen opsatte på at vise deres værd. Alonso var skuffet efter Silverstone over flere ting som ikke gik hans vej, men det meste skulle være rettet nu. Trulli skal bare ud at køre igen efter sit voldsomme uheld på Silverstone. Begge kørere er opsatte og klar igen. Fra teamet forventer man igen et topresultat. Ferrari kan man ikke nå, men man kan arbejde på at holde sig foran BAR.

BAR
BAR har øjnene i to retninger. Foran dem ligger Renault som kan indhentes. Det kræver dog points i hvert eneste løb og helst til begge kørerne, det har det knebet lidt med. Bare spørg Takuma Sato. Også bagfra skal der holdes øje. Der ligger Williams, og så McLaren endelig meldt sig på banen. Bare fra det franske til det engelske Grand Prix var der stor forskel på præstationerne. BAR kørerne er dog opsatte på at det er dem der skal være best of the rest. BAR har testet på Jerez og det var specielt endnu en videreudvikling fra Honda der blev testet, sammen med dæk og endnu en gang aerodynamiske ændringer. Begge kørere er optimistiske forud for det tyske GP. De mener begge at det er en bane som passer både dem og bilen. Især Sato venter et godt løb.

Williams:
Det er vel ingen nyhed mere at det er Antonio Pizzonia der skal være makker med Montoya denne gang. Begge var på Jerez for at teste i sidste uge, og Pizzonias testresultater så rigtig lovende ud. Nu skal de omsættes til noget tilsvarende i det tyske GP. En lille sidebemærkning er, at det vist er længe siden at der har været en ren sydamerikansk kørersammensætning i et team, og især hos Williams. Ved testen i sidste uge havde Williams travlt. Der skulle testes til Hockenheim, men sandelig også til det næste GP. Sagen er nemlig den at der ikke testes i de næste uger. Der er sommerferie i Formel 1 og så må der ikke testes. Williams testede nogle aerodynamiske ændringer med lovende resultater. Nu skal de så for alvor afprøves i et GP.

McLaren:
McLaren testede i sidste uge både på Jerez og hjemme på Silverstone. Det var i første omgang Hockenheim setuppet der skulle en tur gennem maskineriet. De seneste især aerodynamiske udviklinger til den nye MP4-19B blev testet, og især Coulthard var meget godt tilfreds med testforløbet. Han er også overbevidst om at der er endnu at finde i bilen. I alt fik de fire kørere hos McLaren kørt over 3800 km i sidste uge på testbanerne. Nu skal det vise sig om McLaren kan holde formen i den nye bil hjemme i Mercedes land som mange ynder at kalde Hockenheim banen for.

Dons

Læs mere om:
  • 25/07/04 - Hockenheim - Formel 1
  •