Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

NU er det på høje tid!!!

Danish
Touringcar
Challenge 

20/07/04 

Opdateret 12:15
Dansk motorsports "superliga" DTC har udviklet sig til en flot serie med internationalt snit og kvalitet. Arrangører og medier lægger heller ikke fingrene imellem når der tales om "verdens bedste standartvognsmesterskab"!
 

Alle er glade og tilfredse, tilskuerne strømmer til, TV2 dækker løbene flot og der er masser af nye sponsorer.
MEN, MEN igen i søndags ramte "skandalen" DTC. Jan Magnussen blev offer for endnu en amatøragtig dommerafgørelse. En official følte sig åbenbart trådt (eller rettere kørt.) over tæerne, hvilket skulle straffes. De nidkære dommere fik BigMag straffet, men senere viste det sig at Magnussen IKKE havde ramt den svenske official, men NÆSTEN."men næsten" det kan man ikke bruge til noget som helst!
Det var en rolig Jan Magnussen der blev interview´et i TV2, men ifølge BigMag´s pressechef Jan Kaiser var Magnussen rasende umiddelbart efter hændelsen. Det er da fuldt forståeligt!!

"Heldigvis" har Jan Magnussen ikke mulighed for at forsvare sit DTC-mesterskab, da flere løb i udenlandske serier falder sammen med DTC, men tænkt hvis det havde været en af kørerne i toppen af mesterskabet der var blevet "boykottet"/ bortdømt!
Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at en eller anden "tilfældig Hasse Karlsson" fra de mørke svenske skove, skal have afgørende indflydelse på DTC-mesterskabet!? Nu gik det heldigvis ikke så galt, men det er jo totalt til grin at manden først påstår et og så efterfølgende ændrer forklaringen totalt. der skete jo ingenting!

Desværre er det ikke et enkeltstående tilfælde. Sæsonen 2003 var ramt af flere "official-skandaler" ! På Ring Djursland tyvstartede stort set det halve DTC-felt, men de officials som kontrollerer ved starten gjorde ikke mere ud af det, "da ingen fik fordel af det" som det hed efterfølgende!!!
I næste DTC-løb på Jyllands-Ringen tyvstartede Pontus Mörth. han blev straffet, men jeg kunne se, at han i hvert fald heller IKKE fik nogen fordel.
Senere var der episoden, hvor John Nielsen fejlagtigt blev bortdømt, fordi han havde overhalet i "gul flagzone". Det viste sig at være en official-fejl (igen).

Man fristes til at bruge "SuperBrugsen"´s slogan "Stil krav, det gør vi".
"Vi" må i dette tilfælde være kørerne, publikum, medier og sponsorer.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man vil drive "verdens bedste" standartvognsmesterskab med en flok amatøragtige dommere/ officials. Jeg er udmærket klar over, at "man ikke skal skære alle over en kam", der findes dygtige dommere/ officials, MEN der findes desværre flere der totalt mister jordforbindelsen når de får en "official"-vest eller en "BP-kedeldragt" på!

Der var sikkert ingen der ville finde sig i, hvis man i fodboldens "SAS-liga" skrottede Kim Milton og Co. og brugte dommere fra serie 5!!
Jeg er ved godt at mange officials er "frivillige og ulønnede", men det duer ikke, hvis man vil skabe "verdens bedste standartvognsmesterskab": DTC.

Kære DASU og DTC-bagmænd, der må gøres noget, hellere nu end i morgen. Giv dommere og officials en bedre baggrund/uddannelse, så vi kan undgå episoder som senest i Sverige, det var virkelig pinligt..og "STIL KRAV, DET GØR VI!!"

Ulrik Them Poulsen


Jeg kan kun være enig i det Them skriver og giver udtryk udtryk for i sin artikel - men, for der er et men!

Det kan ikke nytte noget at uddanne officials og skabe en proffesionel stemning blandt disse, når klubberne (Jyllands-Ringen og Padborg Park) ikke vil benytte sig af dem.

Vi i Raceofficials.dk, en klub der udelukkende består af officials (div. licenser såsom 514, 523, 532 og 533). Hos os er der pt. 60 officials der alle venter på at få en opringning ang. DTC, men den kommer aldrig fordi man i det jyske gør som man altid har gjort. På den måde får man aldrig de veluddannede og erfarne officials der bliver eftersøgt i artiklen.

Vi er ude til baneløb i Sverige, gokart-løb på sjælland og vi har netop skabt kontakt til Peter Hansen som har åbnet mulighed for at vi kan deltage som officials ved touring-car-løb så langt væk som Australien, men Jylland nej.....

Dernæst får ovenstående klub ikke den støtte fra DASU som man umiddelbart skulle tro DASU er interesseret i. Tværtom skulle man næsten sige. DASU har selv været fødselshjælper til klubben, men vise slet ikke forståelse for en ny klubs start vanskeligheder. Også her ville nytænkning være ønskelig.

Vores medlemmer er selvsagt også ulønnede og frivillige, men de brænder for sporten og det er de folk der vil gøre en forskel til de omtalte løb.

Jeg håber, at der er nogle løbs-arrangører der har fået øjenene op for at lidt nytænkning måske ikke er så tosset endda.
Prøv os-det virker!!!

Raceofficials.dk
Niels Hansen


Skandaler i DTC

Når vi efter en weekend på Ring Knutstorp er rasende på svenske officials, så er det altså ikke første gang at det forholder sig sådan. Det hører med til spillet, at danskere kan blive dårligt behandlet af inkompetente og sygt nærtagende svenske officials.
Det ved ALLE, der har deltaget i betydningsfulde løb i Sverige. Det er bare noget man ikke siger højt.
Det vrimler med danskere, der har prøvet den samme most som Jan Magnussen - helt ned til det pinlige.
For et par år siden var det Racing Ahead teamet, der var ved at blive bortvist, fordi de kom op at skændes med en FULD svensk official i depotet lørdag aften. Som de fleste ved, findes fulde svenskere ikke - i Sverige - og helvede brød løs pga den korrekte beskyldning. Så skulle hele teamet nægtes start..

Det betyder dog ikke, at vi nu skal blande tingene sammen. Der er svenske og danske officials, og der er svenske og danske dommere.

Officials:
De danske officials er som hovedregel gode. Der vil altid forekomme uforudseelige fejl, men så længe der bliver foretaget ændringer, så disse fejl efterfølgende ikke GENTAGES, så er det acceptabelt. Således kan situationen med et forkerte gule flag på Jyllands-Ringen - som John Nielsen kom ud for - ikke ske igen! Det er alt for indviklet at komme ind på præcise omstændigheder, men der er foretaget en ændring.

Mange officials er faktadommere ved løbene, og mange indberetter hændelser som flagofficials.
Faktadommernes skøn/domme kommer som en damphammer og kan ikke ændres. Så faktadommere skal være de ypperste af slagsen, de bedste der kan findes. Det er den arrangerende klubs ansvar!
Efter min mening er det dog blevet meget bedre i DTC's levetid.

Indberetninger fra flagofficials bliver efterfølgende behandlet af løbets dommere - som en linievogters besked til dommeren. Så kan dommeren vælge at tro på indberetningen eller lade være. Nogle af de danske flagofficials kan bestemt blive bedre, men de tåler da sammenligning med alle andre europæiske baner, jeg har været på. Jeg har da også overværet løb, hvor INTET blev indberettet, og er der noget overraskende i, at det så ender i rent anarki.

Dommere:
De danske dommere i Sverige kan mene lige, hvad de vil. Hvis det er på tværs af den svenske løbsledelse, så kan de rende og hoppe. Sådan er det.
Beviset er behandlingen af Jan Magnussen. Denne situation ville ALDRIG være forekommet i Danmark. Tænk på Jason Watt og en episode med en official i pitten på Jyllands-Ringen, hvor Jason efter svensk standard ville blive sendt til afsoning i Kiruna og omegn.

I 2004 har vi fået 2 faste DTC-dommere, og hvor var de lige henne under løbet på Ring Knutstorp?
Enten har vi faste dommere, eller også har vi ikke!

Der er 5 dommere til en DTC-weekend, og da alle løb bliver transmitteret på TV, skal de blot sørge for, at mindst een ser TV. Det kiksede på Padborg i år, men nu har de vel lært af det. De 2 faste dommere er efter min mening af allerhøjeste standard - også set med internationale briller - og deres udnævnelse fortjener ros. Allerhelst så jeg flere faste DTC-dommere, og mon ikke vi kan presse DASU i den retning.

Konklusion:
Der har været en svingende standard gennem årene for alle involverede parter, og det er rigtigt at påpege, at vi hele tiden skal blive bedre - på alle områder.

Vi har rigtigt gode og nogenlunde løbsledere, men vi har ingen direkte dårlige.
Vi har rigtigt gode og nogenlunde dommere, og så nogen stykker, der skulle foretage sig noget andet i deres fritid.

Formentlig er den ideelle løsning af sammensætte et fast DTC-team, der omhandler dommere, løbsledere og faktadommere, der så alle skal være så godt uddannede som muligt. Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte sådan et team af de nuværende licenshavere!

Kernen af løbsledere og dommere skal naturligvis styrkes af kompetente personer udefra, som vi f.eks. så med advokat Claus Hooge. De findes derude, og nu har DTC-dommerne ordentlige arbejdsbetingelser, så er det op til DASU at benytte dem.

Bo Caspersen


Hvorfor kun DTC?
Nu udspringer denne debat fra en hændelde i DTC klassen, og derfor fokuseres der naturligvis netop på den i denne forbindelse.
Men bør der ikke være lige så kvalificerede dommere og officials til at dække alle de øvrige klasser?

Jeg ved godt at DTC er topklassen i dansk motorsport, det hersker der vist ingen tvivl om, men derfor er det vel lige så vigtigt at reglerne bliver både tolket rigtigt og overholdt i øvrige klasser!
Det er jo derfra at de kommende DTC kørere skal rekruteres.

Det er sådan på nuværende tidspunkt at at deltagerne i MC600 Challenge klassen stiller med deres egne folk, som suplement til banernes personale når de er på banen, men kan det være rigtigt at de enkelte klasser skal til at uddanne deres egen officials?
Det vil da kun være med til at slå de små klasser ud, hvis man også skal stille med egne officials, selv om disse officiale er ulønnede, så indebærer det altid udgifter til f.eks.:
Uddannelse, follow-up kurser, transport og forplejning.

Målet må helt klart være - lige vilkår for alle, altså det samme veluddannede personale på banen - uanset hvilken klasse man kører i.

Arne Nielsen
OF-512 / OF-522 / OF-533


Læs mere om:
  • 18/07/04 - Ring Knutstorp - DTC weekend
  •