Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Endnu en dag på kontoret

Formel 1 
17/06/04 

Optakt til det amerikanske Grand Prix
På søndag skal de til det igen, de to kørere fra Ferrari. De bliver nødt til at løsrive sig fra hverdagens små gøremål og de mange kilometer testkørsel og møde op på en bane i USA, trille nogle omgange sammen med de andre biler, og bære pokalerne med sig hjem.
 

Endnu en gang vil de 18 andre biler være reduceret til statister i et løb der sikkert bliver endnu mere forudsigeligt end det sidste. Formel 1 har i mange år haft et ønske om for alvor at slå igennem i USA. På søndag kan man (hvis altså ikke man hellere vil se EM i bold) se hvorfor det sandsynligvis ikke lykkes foreløbligt.

Det er en hård opgave at skulle sidde og forfatte en optakt til et løb, som det på Indianapolis banen. For det første er vi i gang med en gudsjammerlig kedelig sæson og langt de fleste har allerede meldt pas og glæder sig bare til næste år - hvor det forhåbentlig bliver mere spændende. For det andet er der kun en uge mellem løbene. Den uge betyder at der ikke når at ske særlig meget nyt i den lille Formel 1 verden. Holdene har ikke tid til tests og vil ikke revolutionere deres biler i den periode. Ulempen ved løb med en uges mellemrum i den moderne æra er at styrkeforholdet vil være det samme som i søndags.

Derfor er det også rimeligt at antage at Ferrari vinder, uden de store problemer - uanset hvilket taktik de vælger. Deres bil er bare så meget hurtigere end konkurrenternes at der ikke er noget at gøre på den konto. En teknisk defekt kunne måske sætte en stopper for det, men det sker alligevel så sjældent for teamet, så det er næsten mere urealistisk at forestille sig.

Kampen om at være næstbedst kunne tilgengæld blive interessant. I Canada lå Ralf Schumacher foran Button. BAR bilen har ellers været bedre gennem det meste af sæsonen, men det skiftede måske lidt i Canada - altså indtil Williams blev diskvalificeret. Man må formode at Williams ikke begår den samme fejl igen, så teamet kan blive krediteret de point de henter hjem i USA.

Renault viste heller ikke for meget i Canada. Trulli overlevede ikke til første sving, mens Alonso fulgte god med indtil også han udgik. Hvis de kan holde i USA kan de også blande sig kampen om at være næstbedst. Derfor kan det blive til et interessant opgør bag Ferrari. Om det så giver sig udslag i seværdig racing, er svært at spå om. I Canada var det pitstops der afgjorde det hele, og sådan kan det også blive på Indianapolis. Endnu en storslået dag for strategerne og skakspilleren Mosley.

McLaren hentede point i Canada og for dem er det efterhånden en stor ting. De blev så også hjulet en smule, men sådan er Formel 1 også. Det primære var at bilerne holdt hele vejen hjem. Nu skal de have lidt mere fart i vognen og flere heste i moteren, så vil det forhåbentlig begynde at gå den anden vej. Man skal nok ikke forvente ret meget mere af dem i USA end man så i Canada, men selv det er fremskridt i forhold til tidligere på sæsonen.

Af de andre teams skal man nok holde øje med Toyota. I Canada kørte de deres bedste løb i indeværende sæson, og ligesom Williams laver de nok ikke samme fejl to løb i træk. Og de vil være opsatte på at hente en placering hjem som de nok føler sig lidt snydt for (selvom det var deres egen fejl).

De andre teams vil endnu engang være rene statister i Ferraris rullende racershow. Måske Fisichella igen kan skyde en god præstation af og hente nogle point? Hos Jordan er det mest spændende egentlig hvem der skal sidde i bilen - om det skal være Pantano eller Glock.

Sidste år ved denneher tid havde Max Mosley og Bernie Ecclestone travlt med at tage æren for at Formel 1 var blevet spændende igen. De mente at det klart var de nye regler der havde gjort det. Man må håbe at de to nu også er villige til at tage skylden for at Formel 1 er kedeligt - nå nej - Formel 1 er ikke kedeligt. I al fald ikke ifølge de herrer!

Og hvis man ikke gider se Formel 1, så er der jo altid EM i fodbold, hvor Gr. A skal afgøres. Der er Spanien - Portugal og Grækenland - Kroatien. Så kan man jo altid komme til at zappe over på det og se om det er mere spændende...

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 20/06/04 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1
  •