Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Set og sket - bunden

Formel 1 
24/05/04 

Det var ikke kun i toppen der skete noget. Nej nu mangler kun Minardi at få point. Og med lidt held var det lykkedes.
 

Største rokering i bunden stod Sauber og Toyota for. Sauber er rykket op i top 5, og byttede plads med McLaren. Toyota fik sæsonens første points, endda fire af slagsen. Jordan fik også deres første point, mens Jaguar nu er næstsidst. 16 kørere har nu fået points. Kun de to Minardi kørere, Giorgio Pantano og Christian Klien har endnu ikke kørt point ind på kontoen.

McLaren - 5 points:
Det går ikke helt som planlagt for McLaren endnu. Det startede ellers godt for Raikkonen, som lå med helt fremme længe, men endnu en gang var uheldet ude. Han blev trukket ud af løbet på 28 omgang med en defekt i pneumatikstyringen. Coulthard blev et af ofrene for Satos uheld, hvor Fisichella kørte hen over bagenden af bilen og rykkede hækvingen af. Skaderne var dog så alvorlige at mekanikerne ikke kunne reparere bilen så Coulthard kunne forsætte. Dermed igen 0 point til teamet, der nu må se sig degraderet og ydermere er presset i pointene af Toyota der kun er ét point efter.

Toyota - 4 points:
Der var næsten vild jubel i teamet efter GP'et i Monaco. Sæsonens første points var i hus og oven i købet med begge kørere i pointene, selvom det en overgang ikke så ud til at Panis ville få point. En af årsagerne var selvfølgelig det store mandefald. Modsat var da Matta kun én omgang efter vinderen. Det skal ses i lyset af at kun de tre på podiet var på omgangshøjde. Og så fik han oven i købet en drivethrough straf. Panis havde alvorlige problemer med bilen både ved starten og ved omstarten. Desuden virkede bremserne på hans bil langt fra optimalt. Faktisk kørte han den største del af løbet med begrænset bremseeffekt. Men Toyota er trods resultatet ikke tilfredse. Man har til hensigt at klage - ikke protestere - over hvordan flagposterne og måske løbsledelsen håndterer anvendelsen af de blå flag. Efter Toyotas opfattelse var det med alt for kort frist at da Matta fik sin straf, hvor man i andre tilfælde så at et antal kørere kunne køre en væsentligt længere strækning uden at der skete noget. Trods utilfredsheden med de blå flag, er teamet selvfølgelig yderst tilfredse med dagens resultat. Det giver en større motivation i teamet.

Jordan - 2 points:
Jordan teamet hører også til de lykkelige. Nick Heidfeld scorede sine og teamets første points i denne sæson. Man fristes næsten til at sige at stedet hvor de kunne få point så er det i Monaco. Pantano udgik på 14 omgang med problemer med gearskiftet der absolut ikke ville som han og teamet ville. Til gengæld kørte Heidfeld et flot løb og fik bilen hjem på syvendepladsen. Man må sige at teamet var gode til at udnytte de SC perioder og ændre taktikken i forhold til disse.

Jaguar - 1 point:
Jaguar har kæmpet stort set forgæves hele weekenden. Mange uheld under træningen. Få kørte omgang som følge deraf. Værre var det under GP'et. Klien røg ind bag i Heidfelds bil på første omgang og så var han ude. Mark Webber kørte ind til 12 omgang hvor motoren begyndte at miste kraft. Årsagen er endnu ikke afdækket. Der bliver lidt til teknikerne at finde ud af. Allerede i den kommende weekend går det løs igen på Nürburgring.

Minardi - 0 point:
Med lidt held kunne Baumgartner have scoret point i denne weekend. Han sluttede løbet sidst på den utaknemmelige niendeplads der jo altså ikke giver point. Hvis bare en af de forankørende var udgået ville Minardi have fået sæsonens første point i lighed med Toyota og Jordan. Baumgartner kæmpede med overstyring næsten hele løbet. Ikke fordi at undertegnede tror at det ville have ændret på resultatet, men det vigtigste for Baumgartner og Minardi var at han fuldførte. Bruni måtte udgå da der manglede 16 omgange. Gearene forsvandt fra gearkassen og til sidst måtte han udgå som følge deraf. Men et rimeligt opløftende resultat for Minardi, også selvom det ikke gav point.

Dons

Læs mere om:
  • 23/05/04 - Monte Carlo - Formel 1
  •