Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Team previews - top 5

Formel 1 
20/05/04 

Siden det spanske GP har der igen været travlt på testbanerne rundt omkring. Der er testet både i Frankrig, England og Italien. Nu skal der køres på bybane.
 

Et af de store spørgsmål i tiden er om der dog ikke snart kommer en anden vinder end Michael Schumacher og Ferrari. Som Nigel Mansell har udtalt i et interview, så kørte Ferrari faktisk kun 90 % i Spanien og alligevel blev det en dobbelt sejr. Det er snart nødvendigt at der er andre der vinder end de to førnævnte. Måske lykkedes det i Monacos snævre gader.

Ferrari:
Ferrari har som sædvanligt været meget aktive i deres forberedelser forud for et GP. Der kommer nogle ændringer på karrossen på bilerne. Det tjener til at forbedre aerodynamikken og kølingen af motoren. Michael Schumacher kan hente endnu en rekord. Vinder han Monacos GP slår han Nigel Mansells snart gamle rekord med fleste vundne sejre i træk, startende fra sæsonstarten. Og Barrichello, ja han får lov til at køre med som han plejer, måske falder der lidt krummer af til ham. Han fylder 32 på søndag. Ferrari har haft 2 shakedowns forud for dette GP. Normalt plejer de at kan holde sig på en, men ikke denne gang. Nærmere specifikt hvad årsagen er til dette, er ikke kommet frem i skrivende stund, men mon ikke at det drejer sig om en sidste øjebliks ændring på bilen, som man vil have tjekket endeligt. Går det som det plejer, og det håber de selvfølgelig på hos Ferrari, så er der endnu en gang en Fiat ejet bil der vinder Monacos GP. Der er dog den risiko at der er par enkelte konkurrenter der godt vil snakke med om det.

Renault:
Renault møder op med en speciel udviklet aerodynamisk pakke til GP'et, bl.a. med en Ferrari lookalike frontvinge. Renault klarer sig som regel godt i de snævre gader og hvorfor ikke denne gang også? Der hvor man især har arbejdet med bilen, er med gearkassen. Der bliver skiftet gear godt 3800 gange i GP'et i Monaco. Men også motoren skal arbejde. I Monaco er det meget nødvendigt med et godt drejningsmoment. Drejningsmomentet skal være meget bredere her end andre på andre baner. Kørerne glæder sig til løbet, om end det faktisk er mere stressende at køre her end andre steder pga. banen. Til gengæld skal de ikke køre så mange kilometer.

BAR:
BAR fik et lille dyk i præstationen i Spanien og det vil man gerne have ændret igen. Teamet har ved den seneste test haft et tæt samarbejde med Michelin for at finde de helt rigtige dæk til netop dette løb. Honda har arbejdet meget med motoren for at finde flere hestekræfter, og måske også et bedre drejningsmoment. Jenson Button er vild med denne bane, den giver ifølge ham mange udfordringer man ikke møder andre steder. Sato har ikke kørt her siden 2002, men glæder sig til et gensyn med banen og ikke mindst de ændringer der er foretaget siden han var her sidst. Anthony Davidson får travlt allerede torsdag med at teste og finde inputs til teamet.

Williams:
Williams teamet halter lidt efter i øjeblikket, men håber en snarlig succes. Måske kommer det i Monaco. Det var Williams og Montoya der vandt her sidste år, så hvorfor ikke prøve at gentage det. Sam Michael mener at pitstrategien kan blive alt afgørende i og med at det stort set umuligt at overhale i Monaco. I teamet har man bemærket at de første pitstops i de seneste GP'er er kommet tidligere og tidligere. Måske har Williams noget i ærmet.

McLaren:
Håbet hos McLaren kan næsten ikke være højere end at hente nogle points. Bagfra kommer Sauber og kan hente endnu flere points. Kun 2 points adskiller de to teams. Og her taler vi om ét cifrede points. Ikke just hvad McLaren er forvænt med. Alle fire kørere i teamet har været i aktion med testarbejde siden det spanske GP. Chassiset er forbedret ligesom også motoren er blevet revideret, dog uden at man kan tale om en ny evolution. Nej det er mere holdbarhed der satses på. Og mon ikke også at der snart skal noget fart i bilerne. Det må være frustrerende for alle i teamet, at se sig overhalet med mindst én omgang af flere af de førende i hvert GP. Det ligner ikke McLaren. Men det virker som om at man begynder at skimte lys for enden af tunnelen. Men så er det lige med hvor lang den tunnel er endnu.

Dons

Læs mere om:
  • 23/05/04 - Monte Carlo - Formel 1
  •