Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Monacos GP - Teams previews - bunden

Formel 1 
19/05/04 

Blandt de nederste 5 teams er der begyndt at komme flere points. Desværre er det kun Sauber der formår at score disse points pt.
 

De nederste 5 teams halter ganske alvorligt bagefter efterhånden. Sauber er nu kommet foran Jaguar og er tæt på at indhente det store McLaren team. Spørgsmålet er nu om de lavest rangerede teams kan få et bedre udbytte i Monaco hvor det ikke helt kommer så meget an på motorkraft som et bedre drejningsmoment. Noget de måske kan få gavn af sammen med den meget downforce der er nødvendig her. Der er dog en anden faktor der også spiller ind her. Rookies eller debutanter. Nogle er mere talentfulde end andre, og måske kan de snævre gader i Monaco blive en lidt for stor udfordring for nogle af dem i en Formel 1 racer.

Sauber:
Sauber er ved at hægte sig på McLaren. Et godt spørgsmål er om McLaren og deres Mercedes motor kan stå distancen i Monaco. Der skal ikke køres så mange kilometer, men til gengæld er der mange accelerationer og mange gearskift. Sauber har et velgennemprøvet materiale og har måske en større chance her end netop McLaren som er den nærmeste konkurrent opad i stillingen. Sauber er opmærksom på at både det tekniske og mekaniske setup bare skal stemme i Monaco. Ellers går det slet ikke. Man har forberedt nogle aerodynamiske ting netop til dette race. Fisichella betegner banen som meget udfordrende for kørerne. Enten rammer man den rigtigt eller slet ikke. Gør man det undervejs, er det for sent. Massa har kun kørt her en gang før med et uheld til følge. Alligevel ser han frem til at gøre det bedre end sidste gang han kørte her. Den lille succes man fik i Spanien skal følges op.

Jaguar:
Jaguar har noget at indhente. Det er ikke blevet til mere end ét point i år. Teamet har ikke testet siden det spanske GP men har i stedet forberedt bilerne hjemme på fabrikken. Man har også brugt en vindtunnel i Stuttgart ganske flittigt i stedet for at teste. Der har man bl.a. fundet de nødvendige aerodynamiske ændringer der skal anvendes i Monaco. Om det så er nok må tiden vise. Set udefra virker det som om at der flere ting i bilen der ikke stemmer, forhåbentligt for Jaguar er det noget af det man har arbejdet med hjemme på fabrikken. Kørerne har ikke kørt her så mange gange, Christian Klien slet ikke. Han må i stedet bruge test og træningssessionerne på at lære banen at kende, og så lytte til de erfaringer som Mark Webber og teamet har fra banen. Testkøreren Bjørn Wirdheim har vundet her én gang og blev nr. 2 efter Nicolas Kiesa sidste år. Wirdheims erfaring om Monaco stammer fra Formel 3000.

Toyota:
Toyotas indsats i år må være den store skuffelse. Teamet med det angiveligt største budget, har endnu ikke fået et eneste point på tavlen endnu. Og egentligt ser det heller ikke ud til at det bliver i Monaco at teamet får point. Teamet erkender selv at deres racere ikke er så gode når det kræves meget eller maksimum downforce og det er jo netop tilfældet her. Man kan kun håbe på at Olivier Panis kan gentage sin overraskende regnvejrssejr fra 1996. Ellers må man prøve at få det bedst mulige ud af det.

Jordan:
Vi skal to år tilbage for at finde Jordan blandt de pointscorende i Monaco. Siden er det godt stille og roligt tilbage for teamet. Undtagelsen var Brasilien sidste år. I forberedelserne til Monacos GP har teamet testet på Paul Ricard, og kun med få mekaniske problemer. Noget som ellers har forhindret teamet i at fuldføre de fleste løb i år. Holdbarhed er nøgleordet i øjeblikket hos teamet, som snart må præstere noget bedre. Nick Heidfeld giver også udtryk for at man må støtte sig til at der ofte sker noget uforudset i Monaco. Men mon ikke det er et spinkelt håb at klynge sig til. Jordan er ikke hvad det har været. Fra teamets side er man dog ret forhåbningsfulde i og med at den seneste test har givet gode resultater og data til teamet. Og da banen i Monaco ikke ligefrem er den hurtigste, er der måske håb om et bedre resultat end hidtil i denne sæson.

Minardi:
Minardi skal lige som Jordan satse på holdbarhed. Det har ikke just kendetegnet teamet i år. Kørerne har ikke formået at bidrage med det store. Generelt set har Bruni dog klaret sig bedre end Baumgartner. Pga. den begrænsede økonomi i teamet virker det som at udviklingen er ved at løbe fra Minardi. De halter mere og mere bagefter, og da kørerne ikke har været i stand til at trylle med bilerne, så er resultatet derefter. Men som hos Jordan må man håbe på at bilerne kan holde i mål. Farten er ikke så voldsom som på andre baner, til gengæld skal det mekaniske kunne holde. De mange gearskift på denne bane, hvor man heller ikke kan køre en normal løbsdistance kan gøre livet surt for gearkasserne. Måske en god gang regnvejr vil hjælpe Minardi teamet frem i placeringerne denne gang.

Dons

Læs mere om:
  • 23/05/04 - Monte Carlo - Formel 1
  •