Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Bahrains GP - Set og sket - toppen

Formel 1 
05/04/04 

Det var igen igen rød front. Er de andre teams bare ikke bedre? Bortset fra Ferraris dominans, var det jo herligt at se de andres dueller undervejs.
 

I Formel 1 er der Ferrari og så de andre. Det er konklusionen efter årets tredje Grand Prix, som bortset fra Ferrari dominansen gav årets hidtil bedste underholdning. Der var utallige dueller næsten hele løbet igennem. Nogle teams faldt igennem, endda ret alvorligt, målt efter egne ambitioner.

Ferrari:
Der er vel ikke så meget at sige om Ferraris indsats. Fuld kontrol over løbet fra start til mål. Kørernes eneste beklagelse var, at dæk og bremser ikke var helt varme nok da starten gik. Barrichello havde lige et øjeblik med Trulli, som skulle efterforskes af stewards, men i skrivende stund er der ikke kommet noget indgreb overfor Barrichello. Ellers var der kun roser fra den ene til den anden i teamet. Man kan være fan af Ferrari eller ej, men det er suverænt det de laver i Maranello i øjeblikket.

Renault:
Fernando Alonso havde en dårlig kvalifikation bl.a. pga. problemer med bremserne. Men pokker tog næsten ved ham i selve løbet. Han fik kørt sig op gennem feltet og sluttede løbet på sjettepladsen. Men det var ikke uden besvær. Både Mark Webber og Takuma Sato gav ham kamp til stregen. Jarno Trulli kørte flot hele vejen igennem og sluttede på fjerdepladsen. Trulli havde dog noget besvær med det sidste sæt dæk som absolut ikke fungerede efter hensigten, men han var ellers tilfreds med forløbet. Trulli kunne måske have erobret tredjepladsen, hvis ikke han var blevet holdt tilbage af en af Jordan racerne, Button benyttede denne episode til at sikre sig tredjepladsen.

Williams:
Williams kørerne var ikke imponeret, og som resten af teamet skuffet efter søndagens Grand Prix. Ralf Schumacher havde en seriøs kontrovers med Takuma Sato, og Ralf Schumacher mente ikke at der var nogen der kunne klage over hans kørsel i forbindelse med episoden. Men det blev nu alligevel undersøgt af stewards efter løbet og endte med at Ralf Schumacher fik en løftet pegefinger, hvilket betyder at der bliver holdt øje med ham i fremtidige løb. Montoya var indtil 10 omgange før mål den eneste der kunne følge rimeligt med Ferrarierne, men så mistede han først et gear og derefter flere. Han blev på banen i et forsøg på at sikre sig bare nogle få point. Det lykkedes ikke. Ralf Schumacher fik trods sammenstødet med Sato kørt det tabte ind igen, og sluttede på en syvendeplads. Montoya sluttede på trettendepladsen.

BAR
Sålænge at tøjlerne holdes stramt på Takuma Sato, kører han jo glimrende. Men han taber hovedet en gang i mellem og der går lidt for meget kamikaze pilot i ham. Men det lykkedes til dels i Bahrain at styre ham og så er resultatet der. En femteplads til Sato trods et sammenstød med Ralf Schumacher, og trods en tur i pit for at skifte frontvingen efter en noget hård berøring af kurben. Jenson Button viste endnu en gang at talentet er der. Han kørte et meget hurtigt og fornuftigt løb og sikrede sig sæsonens og karrierens anden podieplads. Alle i teamet var da også jublende lykkelige over resultatet, som samtidigt var BARs bedste samlede placering i teamets historie.

McLaren:
Sort dag for McLaren. Uheldene regner forsat ned over især Kimi Raikkonen. En mislykket kvalifikation med motorskifte og ingen endelig kvalifikation betød at han måtte starte i bagerste række. 7 omgange inde i løbet oplevede "Iceman" endnu en nedsmeltning. Motoren brød i brand og så var det exit endnu en gang for Raikkonen. David Coulthard holdt bilen kørende indtil 7 omgange før mål. På vej ud af pittet døde motoren pga. lufttab i det pneumatiske system i motoren. Der er vist noget at McLaren og Mercedes skal have kikket på inden det går løs på Imola om 3 uger.

Bridgestone fik endnu en gang dokumenteret at med deres dæk på den rigtige bil, så kan de godt sejre alligevel. Modsat kan man også sige at det ikke kun er dækkene der gør at Ferrari er i front. Trods den store betydning af det sorte guld, så er bilen også yderst vigtigt. Det lader til at Ferrari igen har udviklet den rigtige bil. Måske til de for dem rigtige dæk. Banetemperaturen i Bahrain var med Bridgestone dækkene, der pr. tradition ikke er så vilde med for megen varme. Men med tre sejre i træk til Ferrari, kan det næsten dokumenteres at bilen også er af vital betydning. De andre teams må til at lave væsentlige forbedringer for at følge med de røde Ferrarier.

Dons

Læs mere om:
  • 04/04/04 - Sakhir - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS