Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Bahrain GP - teams preview - toppen

Formel 1 
01/04/04 

Et nyt Grand Prix løber af stabelen i den kommende weekend. For første gang køres der et Grand Prix i den arabiske verden.
 

For en gangs skyld er alle teams ens stillet når de i weekenden kører det nye Grand Prix i Bahrain. Banen er hel nyanlagt og ingen kender noget til den - næsten da. Marc Gene har i hans Williams racer kørt 15 omgange på banen, men spørgsmålet er hvor mange data der er anvendelige for Williams teamet. Får varmen denne gang den afgørende indflydelse som mange ønsker sig, så det ikke igen bliver Ferrari sejr.

Ferrari - 33 points:
Ferrari har udover at teste på Fiorano, også haft gang i simulatoren, eller rettere simulatorerne. Man har i den seneste uges tid simuleret hvordan motorerne ventes at opføre sig på den nye bane i Bahrain. Det eneste man næsten ikke kan gardere sig imod i en simulation, er de mekanisk fysiske forhold. Én defekt del kan sætte en bil ud af spillet, spørg Williams om det. Kørerne vil gå banen rundt og lave diverse notater. Derudover bliver der nok flere omganges test end sædvanligt fordi det er en ny og ukendt bane. Michael Schumacher er en del bekymret for om ørkensandet får indflydelse på bane og biler. Det fine ørkensand kan være meget ødelæggende. Man har endnu ikke afgjort om der skal bruges en form for filter i bl.a. indsugningen eller ej. Teamet mener at have styr på alle data der har været tilgængelige hidtil, resten må man opsamle om fredagen under testsessionerne.

Williams - 17 points:
Banen i Bahrain må være noget der passer Williams racerne. Nogle små korte sving og en laaang langside på over én kilometer. Lige noget for en power motor. Williams har smugkikket på banen. Ralf Schumacher har været på et kort visit i vinterens løb, og testkører Marc Gene har kørt 15 omgange på banen. Måske er der nogle data der kan bruges for teamet. Defekten som sendte Ralf Schumacher ud i Malaysia er lokaliseret og fra teamet lyder det at det var en defekt komponent der forårsagede den tidlige exit for Ralf Schumacher. Montoya kommer med en god andenplads i bagagen, og agter at forbedre den i Bahrain. Ralf Schumacher glæder sig til gensynet med banen. Og begge kørere er som resten af teamet overbeviste om at her kan de være med. Teamet har sammen med Michelin udvalgt to forskellige compounds som skal testes om fredagen. Den næsten største bekymring, som man deler med alle teams, er hvor vidt og hvor meget sand der vil være banen og risikoen for at der flyver sand ind på banen. Teamet har testet på Paul Ricard i forberedelserne til Grand Prixet.

Renault - 14 points:
Kun 3 points skiller i øjeblikket Renault fra Williams teamet på andenpladsen. Det vil Renault selvfølgelig gerne ændre på. Det kan man gøre ved at forbedre sig i kvalifikationen som ikke var helt vellykket i Malaysia. Man har nøje studeret data på motoren, og mener at den næsten uanset forholdene klarer sig fint, altså også i den forventede høje temperatur der meget nemt kan forekomme i Bahrain. En faktor som vil være anderledes end i Malaysia, vil være luftfugtigheden. Den er så at sige på nul i Bahrain. De fysiske forberedelser som kørerne brugte forud for det seneste Grand Prix, er videreført fordi netop varmen kan blive en vigtig faktor. Kørerne ser frem til mødet med den nye bane. Begge er fokuseret på indlæringen af den nye bane. Hvor hurtigt kan man lære banen at kende? De tekniske direktører i teamet er overbeviste om at man taget forbehold for alle de ukendte faktorer som man vil møde i Bahrain. Varme, manglende luftfugtighed og sandet som kan være en væsentlig faktor på flere områder.

BAR - 9 points:
BAR teamet har fået noget at leve op til. Jenson Buttons flotte tredjeplads må gerne gentages, og mon ikke moralen er helt i top i teamet? BAR teamet har testet i Frankrig som forberedelse til det kommende Grand Prix. Man ved også at det bliver svært at gentage succesen, men er optimistiske på trods af at det er en ny bane man nu kommer til. Man kan dog genkende visse ligheder med Albert Park, og har taget disse med i betragtningerne omkring banen i Bahrain. Button håber selvfølgelig på at gentage turen på podiet men ved også at det ikke bliver let. Sato har vist et eller andet at gøre bedre. Teamet har arbejdet videre med pålideligheden i bilerne og håber at det slår til i de måske vanskelige forhold der venter i Bahrain. Honda har haft travlt med at kikke nærmere på motorerne, man har opdaget nogle ting som man mener kan gøres bedre i forhold til holdbarheden. Chassiset er også blevet opdateret på nogle enkelte men vitale punkter, disse ting er blevet testet på Paul Ricard i ugens løb, og alt tyder på at man er klar til Grand Prixet i Bahrain.

McLaren - 4 points:
Skal Bahrains Grand Prix være det første løb som Kimi Raikkonen gennemfører i år? Det håber alle i teamet og Kimi Raikkonen selv at det skal være, og helst så højt oppe i pointene som muligt. David Coulthard har via en anonym kørsel hentet 4 points hjem til teamet indtil videre. Computerberegninger har vist at man på den nye bane vil køre med fuld gas i 2/3 af tiden på en omgang. Nu skal Mercedes vise at de har en motor der kan holde også til den belastning. På trods af skuffelserne i de første løb, er begge kørere klar til det kommende Grand Prix. Kørerne har selvfølgelig kikket nærmere på oversigter over banen og har fundet et par steder hvor de mener at der er mulighed for at overhale. Simuleringer i teamets nye computersystem har da også vist at det slet ikke er umuligt på de steder de har udpeget. Teamet har afsluttet test på Paul Ricard banen hvor der er blevet kørt godt 2000 testkilometer af teamets testkørere. De erfaringer som man nu har gjort er blevet implementeret i bilen og så håber man ellers på fremgang for kørerne.

En ting som alle teams er stillet lige med er at banen er ny for alle, så lige så snart at man er ankommet til banen, er de vigtigste personer i hvert team ude at inspicere banen. Nogle går banen rundt og tager notater, andre cykler og gør sig notater undervejs. Måden man gør det på er individuel. For kørerne gælder det om at lære banen at kende. Denne viden bliver så talt igennem sammen med ingeniørerne som skal udregne et grundsetup til bilen. Og så begynder den alvorligere del af det hele, nemlig at finjustere setuppet i løbet af fredagen. Spændende skal det blive at se hvor hurtigt man er til at adaptere de nye forhold.

Dons

Læs mere om:
  • 04/04/04 - Sakhir - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS