Søndagens Formel 1 Grand Prix blev lidt mere spændende end sæsonens første løb i Australien. Ingen tvivl om at det nye kvalifikationssystem er med til at have en indflydelse på startplaceringerne - bare spørg Fernando Alonso. Men to kvalifikationssessioner lige efter hinanden, er ikke acceptabelt. Søndag skulle det vise sig om William og især McLaren havde forbedret sig i forhold til Australien. Ferrari: Ferrari har al mulig grund til at være tilfredse med søndagens GP i Malaysia. Fire Ferrari motorer kom i mål og de tre af dem i pointene. Michael Schumacher tog starten fra pole og kontrollerede løbet derfra fra start til slut. Rubens Barrichello havde valgt en anden compound, en lidt hårdere end den Michael Schumacher havde valgt. Det viste sig at det var et dårligt valg, da banen var for våd til at han kunne få det rigtige grip i starten, og det kostede nogle placeringer som han aldrig fik hentet igen. En podieplads var dog inden for rækkevidde, men en dårlig timet overhaling af Baumgartner kostede tid. Teamet var selvfølgelig tilfredse med resultatet, men har et øje på de nærmeste konkurrenter, deres udvikling følges nøje.
Barrichello mistede tid på grund af et forkert dækvalg (Foto: Ferrari)
Williams: For første gang i denne sæson kom Williams på podiet takket være Montoyas andenplads. Ralf Schumacher udgik med en motorfejl som teamet i skrivende stund endnu ikke har fundet årsagen til. Montoya viste at der er fart i bilen og kunne holde tempo med Michael Schumachers Ferrari, men nærmere end 4 - 5 sekunders afstand kom han aldrig. Bortset fra motorfejlen i Ralf Schumachers bil, var der fremgang at spore. Ralf Schumacher berørte dog Mark Webbers Jaguar hvilket skadede frontvingen så meget at han mistede grip og dermed fart. Teamet var alt i alt tilfredse efter søndagens race. Udviklingen går i den rigtige retning. Ralf måtte udgå med en motorfejl (Foto: BMW)
Renault: Renault har efterhånden overbevist de fleste om at de hører til i toppen. Det var lagt op til at Alonso skulle starte helt fremme men en dum fejl under kvalifikation betød at han skulle starte bagerst. Da første omgang var slut, havde han kørt sig 10 placeringer frem i feltet. Undervejs blev det besluttet at han skulle skifte fra 3 stop til én 2 stops strategi. Desværre for ham viste det sig at det ikke kunne betale sig. Han hverken vandt eller tabte på ændringen. Trulli startede som nr. 8 og sluttede som nr. 5. Undervejs havde han flere gode dueller med både Jenson Button og Rubens Barrichello som han dog tabte sammenlagt. Efter løbet beklagede Trulli sig lidt over dækkene som dannede blister. Men ville ikke sige at det var den direkte årsag til at placeringen ikke blev bedre. Alonso var tilfreds med resultatet, men så heller ikke mere. Han kendte godt årsagen til sin "dårlige" placering, nemlig hans egen fejl under kvalifikationen. Trulli blev bedstplacerede Renault-kører i Malaysia (Foto: Renault F1)
BAR: En lille sejr til Jenson Button i og med at han opnåede karrierens første podieplacering med sin tredjeplads. Sato lå også til at score points men en motorfejl kun 3 omgange før mål kostede ham løbet og dermed points. Sato er måske lidt for meget en alt eller intet kører endnu, det beviste han selv ved de mange afkørsler i løbet af weekenden. Men køre stærkt kan han og når han lærer ikke at satse hele tiden, kan han blive en god kører for teamet. Teamet var da også meget tilfredse efter løbet, især med Buttons indsats. Man ærgrede sig over det tabte point som Sato lå til at få, og Honda ingeniørerne skal nu have analyseret sig frem til hvad årsagen var til motorfejlen. BAR og Button fik en lille sejr, ved at indtage podiet (Foto: Honda GP)
McLaren: McLaren havde skruet lidt op for omdrejningerne på motorerne. Det og flere andre ting gav som resultat David Coulthard 3 points mere til samlingen. Kimi Raikkonen var endnu en gang uheldig og måtte udgå, denne gang på omgang 40. Denne gang skal motoren ikke have skylden for at han udgik. Næ, det var transmissionen som sagde stop. Der er fremgang at spore på bilerne, men der mangler meget endnu. Teamet udtaler da også at frem til det næste løb i Bahrain, skal der forsat arbejdes hårdt og afprøves mange ting. Kimi Raikkonen var den af kørerne der gjorde sig mest bemærket, han kæmpede i det mindste, mens David Coulthard endnu en gang brillerede ved at være næsten anonym. Men det giver tilsyneladende points. Teamet er selv inde på at holdbarheden er et af de allervigtigste punkter at arbejde videre med, og så må resten komme derfra. Det er stadig ikke godt nok for McLaren - med bedre end Melbourne. Transmissionen hindrede Raikkonen i at tage 3. pladsen (Foto: McLaren)
Det store slagsmål mellem Bridgestone og Michelin, som der var lagt op til, kom ikke helt til udtryk om end at Michelin teamene kom tættere på. En faktor som Michael Schumacher nævnte på pressemødet efter løbet, var solen. Havde solen været fremme havde de fysiske forhold været anderledes, og så kunne forskellen på dækfabrikanterne have været noget anderledes. Det kunne have givet sejren til et af Michelin holdene. Denne faktor kan måske komme til udtryk i Bahrain hvor det næste GP jo køres. Dons
Læs mere om: 21/03/04 - Sepang - Formel 1 |