Flere af de nederste rangerede teams skuffede i mere eller mindre alvorlig grad i Australien. Toyota var vel den største skuffelse, mens Jaguar vel mest skuffede sig selv. Sauber var på vej men nåede ikke i pointene. Jordan fightede godt men fik ikke noget ud af anstrengelserne, mens Minardi slet ikke nåede noget som helst. Sauber: Malaysias GP er næsten et hjemme GP for Sauber. Hovedsponsoren Petronas har hjemme netop i Malaysia og også i år har Sauber kørerne været med i en masse pr arbejde i Malaysia. Sauber har ikke testet efter det australske GP, men har alligevel forberedt bilen til de ventede meget høje temperaturer på Sepang. Tilfældigvis har Sauber lavet ændringer på afkøling af motoren der ligner de ændringer som Ferrari har lavet. De store ændringer på bilen sker først når teamet igen lander i Europa hvor de ventede aerodynamiske ændringer kan blive testet. Teamet arbejder med kølingen af motoren specielt og ellers bliver det primært setup af bilen som der fokuseres på. Downforce og det mekaniske greb er de primære faktorer her, lyder det fra teamet. Kørerne er begge ret begejstrede for banen og glæder sig til at møde udfordringen. Jaguar: Jaguar har lidt at revanchere sig for. I Australien udgik Mark Webber med en defekt gearkasse, og teamet har arbejdet hårdt på at finde ud af årsagen til defekten, og det skulle være løst nu. På trods af regelændringerne omkring det aerodynamiske, oplevede Jaguar - lige som de andre teams - at omgangstiderne var hurtigere end sidste år. Det har givet teamet et løft at bilen nu er hurtigere end tidligere. Men der mangler meget. Det store arbejde kører videre i teamet, men først senere ventes de markante ændringer og resultatet deraf. En forsigtig optimisme spores alligevel hos de ansvarlige i teamet. Omstruktureringer i teamet og en ønsket større effektivitet er målet, og det fornemmes på flere at ændringerne begynder at virke. Så måske kan Jaguar begynde at præstere noget i de kommende GP med start på Sepang. Toyota: Efter skuffelsen i Australien, har Toyota arbejdet på livet løs for at få lavet forbedringer til bilen. Teamet har således testet på Valencia banen, og flere aerodynamiske dele er blevet testet og er blevet sendt til Malaysia. Dele som er specielt udviklet til Sepang banen. Hos teamet er der en god del optimisme at spore. Man venter sig meget af de nye dele, og man mener også at Sepang banen passer bedre til TF104 bilen end Albert Park gjorde. Kørerne er begge glade for banen, og venter også at bilen er så meget forbedret at man ikke kommer til at blive placeret lige så langt tilbage som på Albert Park. Jordan: Straks efter det australske GP sendte Jordan sine kørere til Malaysia for at de skulle blive akklimatiseret. Teamets fysioterapeut tog med for at hjælpe dem i forberedelserne. Begge kørere er også ret optimistiske i forhold til selve Grand Prixet. Heidfeld scorede points her sidste år, og Pantano har nu sit første GP bag sig og fik efter GP'et flotte roser fra teamet. Teamet har fundet årsagen til Heidfelds koblingsproblem i Australien og har foretaget ændringer i kobling og gearkasse. Optimismen i teamet og hos kørerne har bestemt ikke lidt nogen skade efter det australske GP. Minardi: Det kan kun blive bedre. Det er holdningen hos Minardi efter at ingen af bilerne kom i mål i Australien. Sidste gik det ikke godt for Minardi i Malaysia. Verstappen udgik den gang efter et sammenstød på første omgang. Og Justin Wilson havde problemer med HANS kraven og udgik også. En bil udgik og den anden udgik pga. køreren og hans udstyr. I år er det lidt anderledes. Begge kørere er nye, samt at man denne gang har tredjekøreren Bas Leinders med også. Han har fået sin superlicens og må nu deltage i den fri træning fredag. Leinders fik sin licens i Italien under en af teamets få testdage. Teamet testede mens Leinders fik sin licens. To fluer med ét smæk. I år med det nye reglement i mente, skal Minardi satse på at holdbarheden skal forstærkes. Teamets begrænsede midler gør det svært at udvikle ret meget. De dyre løsninger er der ikke råd til. Men på mærkværdigvis lykkedes det alligevel at holde nogenlunde den samme afstand til konkurrenterne alligevel selvom de også udvikler og i visse tilfælde endda har væsentlig flere penge til rådighed. Belastningen i Malaysia kan dog være en hård modstander for bilerne. Står de distancen denne gang? Dons
Læs mere om: 21/03/04 - Sepang - Formel 1 |