Sepang banen er af mange af kørerne betegnet som en teknisk bane. Dvs. at der stilles en hel del udfordringer af forskellig karakter. Det er som regel meget varmt, hvilket giver en fordel for Michelin teamene. Men det er også et ustabilt område hvor det pludseligt kan begynde at regne. Banen har karakter af en low grip bane og det betyder så godt som maksimalt downforce. Og så er der kørernes fysiske form. Den skal være i orden til de svære betingelser med den meget varme. Ferrari: I bestræbelserne på at genvinde mesterskabet har Ferrari lært af sidste års fejl på bilen. Jo, der var fejl. Man har fundet ud af at det kneb med afkøling af motorerne. Så i år er det en af de ting som er væsentligt forbedret i forhold til sidste år. Og efter hvad Michael Schumacher har udtalt i de seneste dage, så er også Bridgestone væsentligt forbedret i forhold til at klare sig under varme betingelser. Det var også et af de punkter hvor der kunne mærkes en svaghed sidste år. Luca Badoer og Rubens Barrichello har testet på Valencia banen, og der er lavet shakedown på bilerne inden afrejsen til Malaysia, så tilsyneladende kommer Ferrari igen velforberedte til et Grand Prix. Williams: Williams teamet har siden det australske Grand Prix forberedt sig i Spanien på Valencia banen. Der er testet dæk, aerodynamiske ændringer. Og så har man afprøvet ekstra køling af motorerne. På Sepang vil man således køre med større luftindtag til motor og kølerne. Man har sågar monteret ventilatorer omkring udstødningssystemet. Kørerne har forberedt sig til den varme som man forventer at møde i Sepang, med ekstra fysisk træning. Man er ved at beregne taktikken for hvordan træning og kvalifikation skal køres. Man vil gerne have mest muligt ud af uden at det slider for meget på motorerne. Men det er nødvendigt at køre en vis strækning og med høj fart for at finde det rigtige setup. Skal man holde igen med omdrejninger, skal man ændre gearskiftstidspunkterne og ikke mindst - hvilken compound skal man vælge. Renault: Også hos Renault har der været meget fokus på køling af bilen. Man har dog ikke villet afsløre hvordan, men der tales om hvor mange kræfter der forsvinder ved megen varme eller måske rettere ved for meget varme. Man er meget fortrøstningsfuld op til det malaysiske Grand Prix. Præstationen sidste år er ikke glemt. Alonso tog pole og sluttede i top 3. Mange bemærkede hvor glimrende bilen sidste år klarede sig på den teknisk krævende bane. Det håber teamet og kørerne selvfølgelig kan overføres til dette års bil. Både Alonso og Trulli har været på Maldiverne for at forberede sig under tilsvarende forhold som findes i Malaysia. Dermed skulle fysikken være i orden. Mens Alonso og Trulli har forberedt sig i træningslokalerne har teamets testkører Franck Montagny testet på Valencia banen for at optimere bilen. BAR: BAR har også testet på Valencia banen. Og visse ting er blevet forbedret allerede her op til det malaysiske Grand Prix. Man bekymrer sig næsten mest om køling af motorerne. Det er en vigtig faktor i netop dette løb. Man har også fået analyseret alle data fra det australske GP og har fundet flere punkter der kan forbedres. Setuppet til det malaysiske GP er også noget man hvor ikke helt ved hvor man står. Sepang banen er meget anderledes i forhold til Albert Park. Men teamet er meget fortrøstningsfuld. De første vigtige points er kommet i hus, og nu skal der arbejdes videre derfra. Målet er at gøre sig gældende i toppen, og blive der. BAR er glade for fremskridtene i forhold til sidste sæson, men ved også at rigtig meget mangler endnu. McLaren: Som de andre topteams testede McLaren også på Valencia banen. Pedro de la Rosa kørte endda hurtigste to af dagene. Af hensyn til holdbarheden valgte McLaren at køre med omdrejningsbegrænser i Australien, i hvert fald ifølge David Coulthard. Men mon ikke den bliver fjernet igen? de la Rosa lavede ifølge teamet en rigtig god test for dem og nogle af de resultater man har opnået ved testen, bliver implementeret i bilerne til det malaysiske Grand Prix. Men man er langt fra færdig med at forbedre bilen. Norbert Haug siger da også at det her kun er første trin i den udviklingsfase som er nødvendig for at være med i toppen. Kimi Raikkonen vandt her sidste år, og håber trods skuffelsen i Australien på at gentage sejren, men der er flere spillere der gerne vil være med. Men man ser muligheder her. Der er indtil flere overhalingsmuligheder på Sepang banen, og hvis bilen ellers vil som McLaren teamet ønsker det, kan der være mulighed for en gentagelse, men der skal ske meget for at være med både Ferrari, Williams og vel også Renault hvis de forsætter i samme stil. Dons
Læs mere om: 21/03/04 - Sepang - Formel 1 |