Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Australiens GP - Set og sket - top 5

Formel 1 
07/03/04 

Årets første Grand Prix blev måske lidt af en fuser. Det har ofte været et spændende GP, men i år blev det lidt af en fuser. De røde Ferrari'er var for dominerende.
 

Mange har glædet sig til årets første Grand Prix, men mon ikke de fleste havde en underlig smag i munden da løbet var slut. Blandt teamene var nogle der var meget skuffede over deres egne resultater. For de fleste gik det vel næsten som forventet.

Ferrari:
De røde Ferrari'er havde ikke ret meget at skamme sig over. Det var kun ganske få fejl som man kunne finde på deres indsats. Totaldominans er vel hovedindtrykket. Der stod ganske enkelt Ferrari på hele weekenden med en enkelt undtagelse eller to. Derudover var det kun lidt bremseproblemer for Barrichello der prægede selve Grand Prixet, ellers var det rød front. Michael Schumacher var yderst tilfreds med resultatet. Som han selv sagde på pressekonferencen efter løbet, kom han denne gang fra banen med 2 points mere end efter de 3 første GP'er sidste år. Forventningerne til bilen blev mere end opfyldt. Inden GP udtalte Ferrari at man ikke var helt klar over hvor man stod. Det ved Ferrari - og alle andre - nu.

Williams:
Williams havde sådan en slags la la dag. Montoya kørte spektakulært, men fik ikke det forventede uden af sin aggressive stil. Ralf Schumacher kørte jævnt og sluttede fire placeringer bedre end han startede. Men begge kørere klagede efter løbet over dækkene, som virkede meget ustabile. Montoya havde yderligere et klagepunkt over bilen, nemlig balancen i den som han ikke var tilfreds med. BMW motoren klarede fint årets første GP, mens bilen måske virkede langsom. Ralf Schumacher pointerede at det sekund eller mere der er til Ferrari'erne, kan blive svære at finde.

Renault:
Det var set frem til hvordan Renault ville klare sig med en helt ny bil og især en helt ny motor, efter at man har valgt at gå væk fra 111 graders motoren. Vinterens tests har givet indikationer om noget godt for Renault, og årets første GP forløb også tilfredsstillende for teamet. Med Alonso på podiet og Trulli på syvendepladsen har man indtaget den foreløbige tredje plads blandt konstruktørerne. Alonso tog 3 pladsen allerede på de første meter og holdt siden denne placering til mål. Trulli derimod måtte i flere dueller før hans syvendeplads var hjemme. I en af duellerne rørte Satos BAR racer Trullis Renault og beskadigede diffuseren, hvilket gjorde det noget vanskeligere at håndtere bilen. Derfor et godt resultat for Trulli som måtte kæmpe hårdt hele vejen igennem.

BAR:
BAR har præsteret ret gode resultater under vinterens tests. Button har stået for det meste og det var da også ham som kørte points hjem til teamet. Sato havde en lille konflikt med Trullis Renault på første omgang. Det viste sig senere at næsen på bilen var blevet beskadiget, og ved det andet pitstop blev den skiftet. Sato sagde efter løbet at da bilen fik den nye næse på, blev den væsentligere nemmere at håndtere. Button klarede sig fint løbet igennem, måske lige med undtagelse af duellen med Montoya hvor en lidt skidt placering gjorde at Montoya kunne komme forbi og holde Button bag sig. Jenson Button fik aldrig fat i Montoya igen selvom Button kørte fine og konstante omgangstider. Der var alligevel stor tilfreds i teamet efter løbet, fremskridtene var til at føle og bekom temaet vel.

McLaren:
McLaren var et af dette løbs store skuffelser. Det kan vel konstateres efter at Raikkonen udgik på tiende omgang. David Coulthard kørte et meget usynligt løb men fik dog en ottende plads ud af anstrengelserne. Men det må være tydeligt at problemerne fra vinterens test endnu ikke er overstået. Kimi Raikkonen fik aldrig den håbede fart i bilen, og udgik da også på tiende omgang med en motor som brændte sammen efter at vandtrykket i køleren forsvandt. Årsagen til dette er i skrivende stund endnu uafklaret. Kimi og resten af teamet var selvfølgelig meget skuffede. Til gengæld ved man at der er noget at arbejde med, meget endda. David Coulthard var glad for det ene point han fik tilkæmpet sig, men derudover havde han ikke noget at glæde sig over.

Ron Dennis sagde efter løbet bl.a.:
"At sige at det har været en vanskelig weekend vil være lidt af en underdrivelse. Vi mener at have en forståelse af hvor vores problemer er, og som nu skal forbedres. Vi går straks i gang med en analyse af disse og derefter igangsættes en plan for løse disse."

Man fik heller ikke det ud af Michelin dækkene man havde regnet med. Temperaturen var for lav. Men det var ens for alle Michelins teams. Minerne hos teamet var skruet ind på nedadvisende mundvige, hvilket vel er ganske forståeligt. Nu venter der igen overarbejde til ingeniører, teknikere osv. i teamet.

Én konklusion efter årets første Grand Prix må være at Ferrari tilsyneladende har valgt at forsætte hvor man slap i 2002. Sidste gik det ikke så nemt. Det må stadig være op til de andre teams at indhente Ferrari. Renault er godt på vej, BAR ved man ikke med endnu, men det tegner positivt. McLaren har noget at skulle have rettet. MEN det var kun årets første GP, der kan stadig ske mange ændringer. Hvordan vil Bridgestone dækkene klare sig i det næste GP i Malaysia hvor det sandsynligvis vil være en hel del varmere, og som plejer at være til fordel for Michelin?

Dons

Læs mere om:
  • 07/03/04 - Albert Park - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS