Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Australiens GP - kvalifikation

Formel 1 
06/03/04 

Michael Schumacher har rippet alt hvad der har været af bedste tider - og efter lørdagens kvalifikation sikrede han sig det perfekte udgangspunkt til sit forsvar af VM-titlen med pole foran Barrichello. Samtidig blev det også debut for det nye kvalifikationsformat!
 

Det nye kvalifikationsformat minder meget om sidste års format - dog med den ændring at kvalifikationen køres i samme session. Den første del gennemføres ud fra resultatet i forgående race med henblik på at finde rækkefølgende til den sidste del af kvalifikationen. Her starter langsomste mand i første afdelingen og så fremdeles. Det er tiderne i den anden del der tæller - så tiderne i første del er for så vidt egentlig underordnede, hvilket TV2-speekerne ikke var helt skarpe på! Men udover denne misforståelse har de to speekere fået en pæn start i boksen uden alt for mange fejl. Benzinmængden i raceren efter anden del af kvalifikationen er også det som racerne skal starte Grand Prix'et med.

Den første del af kvalifikationen gav en indikation af at det måske godt kan blive tæt. Barrichello var første mand på banen og om det var fordi han tog den lidt med ro, eller at banen var noget grøn, skal være usagt, men vinderen på Suzuka i 2003 blev blot nummer 8. Til gengæld var Michael Schumacher godt med - med hurtigste tid indtil Montoya vippede ham af pinden. Også McLaren kom bedre med, mens Renault skuffede noget. I den tungere ende af feltet kunne også Toyota findes, og at dømme ud fra deres start på sæsonen, har det japanske mærke meget at indhente. Minardi var helt som ventet klart de langsomste!


Montoya var hurtigste mand i den første del af tidtagningen
(Foto: BMW)

Resultatet af den første del af kvalifikationen

Nr.KørerTeamBedste tid
1.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:25,226
2.Michael SchumacherFerrari1:25,301
3.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:25,445
4.Kimi RaikkonenMcLaren-Mercedes1:25,592
5.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:25,652
6.Jenson ButtonBAR-Honda1:25,898
7.Fernando AlonsoRenault1:25,928
8.Rubens BarrichelloFerrari1:25,992
9.Mark WebberJaguar-Cosworth1:26,232
10.Giancarlo FisichellaSauber-Petronas1:26,286
11.Takuma SatoBAR-Honda1:26,737
12.Felipe MassaSauber-Petronas1:26,833
13.Olivier PanisToyota1:27,253
14.Christian KlienJaguar-Cosworth1:27,258
15.Jarno TrulliRenault1:27,357
16.Nick HeidfeldJordan-Ford1:27,469
17.Cristiano da MattaToyota1:28,274
18.Giorgio PantanoJordan-Ford1:29,156
19.Gianmaria BruniMinardi-Cosworth1:30,912
20.Zsolt BaumgartnerMinardi-Cosworth1:32,606

Tavlen er blevet vasket ren, og så er det nu det gælder. Baumgartner nåede tilbage til pitten efter første runde af tidtagningen - blev klar og måtte vende tilbage på banen igen. Derimod blev det ikke muligt for Gianmaria Bruni at sætte en tid - han kom slet ikke på banen. Cristiano da Matta kører den hurtigste tid i den tungeste del af feltet - 1:27,823.

Den følgende kører, Jarno Trulli er der ventet meget af - første forsøg var en ringe indsats. Italienerne sætter en markant bedre tid! Derimod fik Christian Klien en dårlig start på sin Grand Prix-debut. Han satsede for meget på ud-omgangen, kører rundt i gruset og returnerer blot tilbage til pitten - ingen tid til den unge østrigske kører! Problemerne fortsætter - denne gang for Olivier Panis der ikke får gang i sin racer da det er hans tur - endnu en kører der ikke sætter tid! Toyota har fået en meget skidt start på sæsonen!


Trulli fik revanceret sig efter en ringe indsats i første del af kvalifikationen
(Foto: Renault F1)

Takuma Sato viser at BAR-Honda har noget i ærmet, da han runder gruppen med de ti langsomste kørere af med tiden 1:25,851 der er markant hurtigere end Trullis ellers bedste tid. Fisichella satser for meget og kører bredt gennem den første chikane - det koster og samlet er han 8/10 sek. langsommere end holdkammeraten Felipe Massa. Mark Webber overtager 1. pladsen efter særlig en god tid i den anden sektor. Men hvor længe? For nu kommer den første af de virkelig store - Rubens Barrichello.

Barrichello er allerede ved første split 4/10 foran! 1:24,482 - værsgo' for en supertid af Barrichello. Alonso klemmer sig ind på 2. pladsen, men er solide 1,2 sek. langsommere end Ferrari-køreren! Det fortæller lige om forskellen! Jenson Button sætter virkelig en stærk tid og kommer ind som nummer 2 - 'kun' et halvt sekund langsommere end Barrichello. BAR har virkelig taget et spring frem i forhold til sidste år! Dermed venter den sidste gruppe...

Top 10 inden sidste gruppe

1. Barrichello
2. Button
3. Alonso
4. Webber
5. Sato
6. Trulli
7. Massa
8. da Matta
9. Fisichella
10. Heidfeld

Den sidste gruppe består af: Coulthard, Raikkonen, Ralf og Michael Schumacher samt den hurtigste kører i første del af tidtagningen, Montoya. Coulthard starter godt ud i første sektor, men taber virkelig meget i den anden sektor - og resten af banen. Blot en skuffende 8. plads til Coulthard. Hvis det skal være en indikation på resten af hans sæson, så bliver den ikke for god... Det bliver ikke meget bedre for Raikkonen - blot ind på en 7. plads! Men stadig markant bedre end Coulthard.

Ralf Schumacher er langt efter på den første sektor og kører blot ind på en 6. plads! Benzinmængden kan være forskellig i forhold til første forsøg - hvorfor det selvfølgelig er svært at drage for mange konklusioner. Derfor var det meget spændende at se hvilken tid Michael Schumacher kan sætte - 1:24,408 der vipper Barrichello ned på 2. pladsen - Ferrari er tilbage helt i front! Den eneste der kan ændre på det resultat er Montoya - han tikker ind på 3. pladsen i samme tid som Button. Her er reglen at det tiden i første del der 'booster' hvormed Montoya får 3. pladsen! Den gamle regel med hvem der sætter tiden først findes ikke mere!


Michael Schumacher overlod intet til tilfældighederne - med en suveræn tid fik han hentet pole i Melbourne
(Foto: Ferrari)

Og hvad skal man så sige til kvalifikationsformatet? Tja, det er lidt langtrukkent. Man kan for så vidt godt droppe at se den første del, da den jo stort set kun gælder startrækkefølgen. Det er stadig den sidste del der kan holde en fanget!

Meget kunne tyde på at det bliver en ren Ferrari opvisning i Grand Prix'et - men som altid kan alt ske i motorsport!

Tiderne fra kvalifikationen

Benji

Læs mere om:
  • 07/03/04 - Albert Park - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS